لزوم ساماندهی ثبت‌نام زائران حسینی و هم‌فکری با نخبگان فرهنگی

در نخستین جلسه کمیته فرهنگی آموزشی اربعین حسینی بر لزوم ساماندهی ثبت‌نام زائران اربعین حسینی، هم‌فکری با نخبگان فرهنگی و‌ بهره‌گیری از نظرات کارشناسان مسلمان در سطح بین‌الملل تاکید شد.

به گزارش ایسکانیوز، نخستین جلسه این کمیته در سال 96 با موضوع بررسی سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی، آموزشی و تبلیغی اربعین عصرروز یکشنبه ( 20 فروردین‌ماه) دربعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در این جلسه با بیان سیاست‌ها، راهبردها و اقدامات فرهنگی، آموزشی و تبلیغی اربعین حسینی تصریح کرد: ستاد مرکزی اربعین راهبردها و اقدامات را بر اساس سیاست‌ها تعریف کرده است.

وی به وظایف 17 گانه کمیته فرهنگی اربعین اشاره کرد و با ضروری خواندن حفظ فضای اربعین و شرایط فرهنگی کشور میزبان، خواستار توجه به شیوه‌های مختلف تبلیغ در ترسیم راهبردها و برنامه ها شد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین افزود: مستندی با محور آسیب شناسی مراسم اربعین تهیه شده و تدوین سیاست های دراز مدت و پایدارتر برای این حرکت بین‌المللی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین مرادی و آل ایوب نمایندگان جامعةالمصطفی العالمیة و مجمع جهانی اهل بیت(ع) برلزوم استفاده از ظرفیت اربعین به عنوان ظرفیتی بین مذاهب و ادیان و پرهیز از طرح موضوعات سیاسی تاکید کردند.

لاله افتخاری مسئول کار گروه بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی نیز در این جلسه پیشنهاد اجرای روایتگری و تهیه نشریه تخصصی برای بانوان و سایت پاسخگویی به شبهات و سوالات را ارایه و تاکید کرد: در تدوین برنامه ها باید فرهنگ ایثار و مقاومت و فضای دانشگاهی و حوزوی پررنگ دیده شوند.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین صالحی نماینده فرهنگی قرارگاه خاتم‌الاوصیاء خواستار توجه به مسأله فلسطین و استفاده از دیدگاه کارشناسان مجموعه های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی در تدوین راهبردها شد و تصریح کرد که سازمان‌های مختلف باید برنامه‌های خود را اعلام کنند تا از موازی‌کاری پیشگیری شود.

تاکید بر ضمانت اجرا، برپایی جلسات علمی در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها، استفاده از دیدگاه خبرگان و نخبگان فرهنگی، توجه به آموزش، اعزام و ساماندهی زوار ایرانی از دیگر محورهای مورد بحث در این جلسه بود و حسن محمدی رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی هم استفاده از مبانی و مفاهیم قرآنی در تدوین اصول و راهبردهای کمیته فرهنگی اربعین را خواستارشد.

این جلسه با سخنان آقای نظافتی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت درباره اقدامات صورت گرفته در اربعین گذشته برای ساماندهی ثبت‌نام و اعزام زائران ادامه یافت و وی اعزام شبه کاروانی از استان‌های مبدأ، تسهیل کردن صدور روادید و افزایش مبادی خروج از کشور به عراق در ایام اربعین را از برنامه های آینده این سازمان اعلام کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوری نماینده هیئت رزمندگان نیز آسیب‌شناسی و بررسی نقاط ضعف و قوت مراسم اربعین 95 را مهم خواند و آقای برخورداری نماینده شهرداری تهران تصریح کرد: اربعین به برنامه ذاتی شهرداری تبدیل شده است و این سازمان آمادگی دارد که کارهای لازم را از هم اکنون انجام دهد.

در پایان این جلسه رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از شرکت کنندگان خواست با توجه به محورهای مورد بحث و بر اساس جدول تهیه شده راهبردها، اقدامات و برنامه‌ها را کارشناسی کنند و وظایف و مسئولیت ها در حوزه های مختلف را تدوین و در جلسه آینده ارایه دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 746782

وب گردی

وب گردی