دلیل افزایش قیمت خودرو مشخص شد

قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا در حالی گران شده است که شورای رقابت مجوزی برای این کار صادر نکرده است.

به گزارش ایسکانیوز، قیمت خودروهای سایپا و ایران خودرو در کنار برخی از خودروهای خارجی افزایش یافته است. این افزایش قیمت در محصولات داخلی از ۱۰۰ هزار تومان تا ۲۲ میلیون تومان است؛ در حالی که هنوز شورای رقابت برای اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی جلسه‌ای تشکیل نداده و حکمی صادر نکرده است. دلیل این گرانی چیست؟

برخی از دلالان بازار خودرو این روزها دلیل گرانی قیمت خودروهای داخلی و خارجی را بالا رفتن قیمت دلار در سال قبل بیان می‌کنند. این دلیل نمی‌تواند قابل قبول باشد؛ زیرا سال گذشته با افزایش قیمت دلار، به‌صورت تدریجی قیمت برخی خودروهای وارداتی توسط واردکنندگان گران شد.

برخی از کارشناسان بازار و نمایندگی‌ها دلیل افزایش قیمت خودرو را افزایش قیمت بیمه شخص ثالث در سال ۹۶ بر اساس افزایش قیمت دیه می‌دانند. در این راستا رضا تقوی، مدیر بازاریابی و فروش سایپا نیز افزایش قیمت بیمه شخص ثالث را دلیل گرانی قیمت خودرو می‌داند.

مدیر بازاریابی و فروش سایپا درباره‌ی این موضوع توضیح داد که در ابتدای هر سال مواردی همچون قیمت بیمه شخص ثالث خودرو، نرخ مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌ی شماره‌گذاری و موارد مرتبط دیگر پس از تصویب و طی مراحل قانونی از سوی مراجع ذی‌ربط به خودروسازان ابلاغ می‌شود. خودروسازان وظیفه دارند قوانین ابلاغی و موارد مذکور را اجرا کنند و در قیمت فروش محصولات تأثیر دهند.

تقوی گفت: «در سال ۹۶ به دلیل گران شدن نرخ دیه، قیمت بیمه شخص ثالث نیز گران شد. به دلیل گران شدن قیمت بیمه شخص ثالث، گروه خودروسازی سایپا نیز مانند دیگر خودروسازان قیمت بیمه شخص ثالث جدید را در قیمت خودروهای خود اعمال کرده است.»

بدین ترتیب قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو به همراه دیگر تولیدات داخلی در سال ۹۶ به دلیل گران شدن قیمت بیمه شخص ثالث، افزایش داشته است.

دریافت کننده: ایسکانیوز انتشاردهنده:پورعرب

کد خبر: 746817

وب گردی

وب گردی