تخت روانچی مطرح کرد:  یکجانبه گرایی آمریکا در تجاوز به سوریه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در نشست امروز مسئله حمله موشکی آمریکا به کشور سوریه با حضور تخت روانچی معاون وزیر خارجه بررسی شد.

به گزارش ایسکانیوز، سیدحسین نقوی حسینی در تشریح نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: جلسه امروز کمیسیون که قرار بود در وزارت خارجه برگزار و اعضای کمیسیون مهمان وزارت خارجه باشند به علت دیدار نوروزی و همچنین ابلاغ ماموریت به کمیسیون از طرف رئیس مجلس تبدیل به جلسه فوق العاده با هدف بررسی تجاوزگری های آمریکا در منطقه شد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه که تخت روانچی و قشقاوی از وزارت امور خارجه حضور داشتند، موضع تجاوزگری و دخالت های خارج از موازین و قوانین بین المللی آمریکا در سوریه به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی مورد بررسی دقیق قرار گرفت. شلیک 59 موشک به فرودگاهی در سوریه از سوی آمریکایی ها یک تجاوز آشکار به یک کشور مستقل محسوب می شود و وجود یا استفاده از سلاح شیمیایی یک ادعای واهی است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که آمریکایی ها و برخی کشورهای منطقه حامی تروریسم و گروه های تروریستی در میدان سوریه شکست خورده اند و دولت سوریه داشت در میدان عمل سرزمین سوریه را پاکسازی می کردند و در گفت وگوهای بین المللی هم راه حل سیاسی با محوریت روسیه، ایران و کشورهای حامی راه حل سیاسی سوریه در حال موفق شدن بودند و راه حل نظامی مورد حمایت آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر کشورهای منطقه در حال شکست خوردن بودند و آمریکایی ها وارد شدند تا مجدد تروریست ها را احیا کنند و چتر حمایتی برای آن ها ایجاد کنند.

نقوی حسینی گفت: در این جلسه تخت روانچی به مسائل و مشکلات و بحران های داخلی آمریکا اشاره کرد. تخت روانچی تأکید کرد که موضوعاتی مثل بحران اقتصادی، نظام مالیاتی، مراودات اقتصادی با سایر کشورها تاثیر زیادی بر تصمیم گیری های دولت ترامپ می گذارد. از سوی دیگر دولت جدید آمریکا از یک تیم سیاست خارجی منسجمی برخوردار نیست و لذا تصمیمات دولت جدید در حوزه سیاست خارجی حاصل یک برنامه دقیق مبتنی بر قوانین و موازین بین المللی نیست ولی مطالبات داخلی آمریکا دولت را وادار به اقدامات موثری می کند. آمریکا با یک یکجانبه گرایی کم سابقه و بدون تصمیم گیری نهاد یا مرجع رسمی بین المللی اقدام به دخالت و تجاوز به یک کشور عضو رسمی سازمان ملل کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با خانه ملت، ادامه داد: تخت روانچی افزود که اگر آمریکایی ها ریگی در کفش نداشتند و هدفشان حمایت از تروریست ها نبود، چرا صبر نکردند که تحقیقات بین المللی صورت بگیرد و صحت یا عدم صحت دولت سوریه از سلاح شیمیایی مشخص شود. پس از توضیحات قشقاوی و تخت روانچی اعضای کمیسیون اظهار نظر کردند. نانواکناری، حسن بیگی، رضایی، ذوالنوری، رحیمی، صفاری نطنزی، دهقانی، جمالی نقطه نظرات خود را مطرح کردند. در پایان بنابراین شد کمیسیون جمع بندی دقیقی همراه با بیانیه ای تهیه و ارائه شود. کمیسیون انتظار دارد دولت و به ویژه دستگاه دیپلماسی اقدام تجاوزگرایانه آمریکا را از طریق نهادها و مراجع بین المللی پیگیری نماید.

302/302

کد خبر: 746854

وب گردی

وب گردی