نقش موثر زنان در کار خیر مدرسه سازی

پرستار است وعاشق کار پرستاری و مراقبت کردن و شاید همین علاقه بود که "ملیحه سادات موسوی " که کارشناسی اش را از دانشگاه شیراز گرفته بود را راهی امریکا می کند و کارشناسی ارشدش را از دانشگاه های امریکا می گیرد و سال ها در آموزش پرستاری خدمت می کند و درکنار کار پرستاری وارد امور خیریه می شود و از آنجایی که علاقه زیادی به دانش و فرهنگ و ارتقای سطح علمی جوانان دارد کار مدرسه سازی را انتخاب می کند .

زهره حاجیان- ایسکانیوز : ملیحه سادات موسوی همسررضا سطوت منش خیر مدرسه ساز است که همراهی با همسراو را هم تبدیل به یکی از خیران کرده است.

چرا زنی مرد خانواده را تشویق به کار مدرسه سازی می کند؟

همراه یک نیکوکار و خیر بودن غنیمتی است بزرگ که کمتر نصیب کسی می شود.

موسوی در پاسخ به این سوال که از اینکه همسر یک خیر مدرسه ساز هستید چه حسی دارید می گوید: خیلی خوشحالم چرا که شروع کار مدرسه سازی با پیشنهاد من و مشاوره ای که با هم داشتیم شکل گرفت و به این نتیجه رسیدیم که کار مدرسه سازی می تواند بهترین حوزه برای فعالیت درکشور باشد و فقط یکی از مدرسه های استان گلستان را به صورت مشترک ساختیم وبقیه مدارس را رضا به تنهایی ساخت البته در این راه من او را تشویق می کردم چرا که به شدت موافق کار مدرسه سازی بودم.

اما چه اتفاقی می افتد که یک زن مرد خانواده را به سمت مدرسه سازی ترغیب می کند ؟

موسوی در این مورد می گوید: احساس می کردم رضا از درآمدی که دارد می تواند در راهی استفاده کند که هم باقی الصالحاتی برایش باشد وهم منفعتی برای یک عده در جامعه داشته باشند بنابراین فکر کردیم چه بهتر که درراه مدرسه سازی استفاده شود.

می پرسم چرا به سمت کارهای خیر دیگری نرفتید؟ و چرا مدرسه سازی را انتخاب کردید می گوید: من خودم موافق آموزش هستم. در طول دوران خدمتتم شاید از 30 سال 28-29 سالش را در آموزش و پرورش کار کردم و همیشه فکرمی کردم با آموزش صحیح می توان افراد را به آن راه درست هدایت کرد .من به دلیل اینکه پس از تحصیلم در شیراز به تهران آمدم و زمانی که شروع به کار کردم مشکلات خیلی زیادی بر سرراه وحرفه و کار خودم دیدم به این نتیجه رسیدم با درست کردن نوع تفکر یک نفر، دو یا سه نفر یا یک گروه کوچک نمی توان کار مهمی انجام داد و واقعا باید خدمت بزرگی به جامعه پرستاری کنم به همین دلیل تصمیم گرفتم درهمان گام اول نیروهایی را آموزش داده و تربیت کنم که آنها خودشان بتوانند یک منشا خیر باشند و هرکدام بتوانند دست هزاران نفر را بگیرند و به یک جایی برسانند و به همین دلیل بود که فکر کردم اگرهمسرم در کار مدرسه سازی مشارکت کند می توان در آن مدرسه کسانی را تربیت کرد که برای جامعه و کشور خیلی مفید باشند.

نقش بانوان در توسعه فرهنگ مدرسه سازی و نیکوکاری چقدر است؟

نیمی ازجامعه ما را بانوان تشکیل می دهند و تعدادی از آنها در زمره خیرین مدرسه سازهستند .

موسوی در پاسخ به این سوال که شما فکر می کنید نقش بانوان در توسعه فرهنگ مدرسه سازی و نیکوکاری چقدر است می گوید: من فکرمی کنم اگرزنان توان مالی داشته باشند وبه درستی توجیه شوند که از لحاظ مالی می تواننددر امور و کارهای خیر مشارکت کنند به بهترین شکل هزینه کرده و درمدرسه سازی مشارکت می کنند.

او ادامه می دهد : اما راه های دیگری هم هست به عنوان مثال برخی از افراد هزینه های تحصیل یک یا چند دانش آموز و یا دانشجو را قبول می کنند و تا آخرین مدارج علمی کمک شان می کنند وبه نظرمن اگر بانوان به صورت مستقیم نتوانند در ساخت مدرسه مشارکت کند از این راه هم می توانند بسیارمثمرثمر باشند و به اعتقاد من همین کارهای به ظاهر کوچک می تواند کمک زیادی به ترقی و رشد علم در جامعه کند.

اودر مورد تاثیرگذاری و مشارکت زنان در امر کارهای خیرو مدرسه سازی می گوید: بدون شک هرزنی می تواند مشاور خوبی برای همسرش باشد اما اگر توان مالی نیز داشته باشد می تواند هزینه تاسیس مدرسه ها را قبول کند و درکنارمدرسه سازی مشاوره و کمک های فکری به همسر و فرزندان و اطرافیانش یدهد و به اعتقاد من زنان صددرصد تاثیر دارند.

این خیر مدرسه ساز به افرادی که از تمکن مالی برخوردارند توصیه می کند: من صد درصد فکرمی کنم آن چیزی که برای هر انسانی می ماند همان کارهایی است که در این دنیا انجام می دهد چون واقعا هر فردی که درآمد کافی داشته باشدهرچقدر مسافرت برود وهر چقدرهم خرج کند در نهایت ایام خوبی را می گذراند اما منشا خیری نخواهد بود حالا اگر همین افراد بخشی از درآمدهایشان را در کارهای خیر و نیکوکاری هزینه کنند می توانند منشا خیرزیادی در جامعه شوند.

او تاکید می کند: کارهای خیرمی تواند درهمه حوزه ها انجام شود مانند ساخت بیمارستان یا درمانگاه و یا کمک به ادامه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان مناطق محروم کشورمان.

این خیرمدرسه سازدر پاسخ به این سوال که ازاینکه یک خیر مدرسه ساز هستید چه حسی دارید می گوید:حس خوبی دارم چون فکرمی کنم درحد خودم توانسته ام کار کوچکی انجام بدهم وبچه ها بتوانند سال ها در آن مدرسه درس بخوانند ومنشا خیر و باقیات و الصالحات برایم شود.

مدرسه سازی وظیفه دولت است و چه ربطی به مردم دارد ؟

یکی از مباحثی که در حوزه مدرسه سازی وجود دارد سوالی است که ذهن بسیاری از مردم را مشغول کرده و هر زمانی که در مورد مدرسه سازی به دست خیران پیش می آید می پرسند : مدرسه سازی وظیفه دولت است و چه ربطی به مردم دارد ؟

این خیر مدرسه ساز در این مورد می گوید: من فکر می کنم دولت وظایفی دارد که باید انجام بدهد ولی افرادی که ازدرآمد و ثروت بالایی برخوردار هستند می توانند به صورت صحیح و درست استفاده کنند و به دولت در ساخت مدارس و ارتقای علمی جامعه کمک کنند.

او می گوید: اگر کسی که وضع مالی مناسبی دارد با خودش بگوید که هر چه دارم برای خودم است و مشکلات و کمبودهای جامعه به من مربوط نیست اصلا کار درستی نیست و به افراد ثروتمند پیشنهاد می کنم اگر می توانند مدرسه، بیمارستان، درمانگاه و .... بسازند و یا به راه سازی، جاده سازی و هر موردی که بتواند تسهیلاتی برای مناطق محروم به وجود بیاورد کمک کنند که خدمت بزرگی به جامعه و مردم خواهد بود.

اما خیر و نیکوکاری که مدرسه ای می سازد و در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهد چه انتظاری می تواند داشته باشد؟

موسوی می گوید: باید به نحو احسن از این مدرسه استفاده شود،به اندازه ظرفیتش دانش آموز بپذیرد و ازمعلمان خوبی برای تدریس استفاده کند تا نتیجه و ماحصل آن تعلیم و تربیت دانش آموزان باشد و مورد دوم نگهداری ازمدرسه است که قطعا مهم است و باید از ساختمان مدارس مراقبت و رسیدگی شود.

او در مورد استفاده بهینه از مدارس می گوید: وقتی که کار خیری انجام می دهیم و دانش آموزی در مدرسه درس می خواند علاقمند می شویم که آن دانش آموز درجات عالی را طی کند و در جامعه به فرد موفقی تبدیل شود و بدون شک من و همه خیرین مدرسه ساز وقتی می بینیم که دانش آموزان از یک پایه به پایه بالاتر می روند و به مدارح بالایی می رسند بسیارخوشحال می شویم و اثر خوب و مثبتی روی خود خیرین و خانواده هایشان می گذارند.

خبرنگار و منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 746893

وب گردی

وب گردی