کالاهای چینی همچنان صدرنشین ویترین وارداتی ایران

مروری بر آمارهای رسمی گویای این است که چین، امارات متحده عربی و جمهوری کره در ۱۱ ماهه اول سال گذشته به ترتیب بیشترین حجم صادرات به ایران را داشته‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، چین با صادرات بیش از سه میلیون و ۸۹۰ هزار و ۷۵۶۶ تن محصول به ایران بزرگ‌ترین صادرکننده بوده که در مجموع از نظر وزنی ۱۲.۹۷ درصد و از نظر ارزش ۲۴.۴۰ درصد از واردات کشور را به خود اختصاص داده و واردات از این کشور حدود ۹ میلیارد و ۳۷۳ هزار دلار ارز از ایران خارج کرده است.

اما این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که در قیاس با مدت مشابه در سال ۱۳۹۴ وزن واردات از این چین ۱۳.۳۵ درصد کاهش داشته که البته با این وجود از نظر ارزش مالی در مبادلات تجاری با این کشور ۰.۰۹ درصد افزایش دیده می‌شود. از سوی دیگر در سال ۱۳۹۴ از نظر ارزش مالی ۲۵.۲۲ درصد از واردات ایران به چین مربوط می‌شد که این رقم در سال ۱۳۹۵ با کاهشی جزیی به ۲۴.۴۰ درصد رسید.

امارات متحده عربی دومین واردکنده عمده کالا به ایران است که تا بهمن‌ماه سال قبل بیش از چهار میلیون و ۳۰۹ هزار تن محصول وارد ایران کرده که ارزش این واردات بالغ بر پنج میلیارد و ۷۹۷۷ هزار دلار بوده است.

بدین ترتیب حجم واردات از امارات متحده از نظر وزنی حتی از چین نیز بیشتر بوده و در رده اول قرار می‌گیرد اما براساس ارزش مالی اختلاف قابل توجهی بین دو کشور چین و امارات وجود دارد.

طی مدت اشاره شده از نظر وزنی ۱۴.۳۶ درصد و از نظر ارزش مالی ۱۵.۰۹ درصد از واردات ایران به این کشور اختصاص داشته است. البته این حجم واردات در شرایطی است که هم از منظر وزن و هم از نظر ارزش مالی حجم مبادلات تجاری ایران و امارات در سال ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۴ با کاهش مواجه بوده و از نظر وزنی ۲۰.۴۷ درصد و از نظر مالی ۱۵.۰۲ درصد کاهش در حجم واردات این کشور دیده می‌شود.

جمهوری کره، سومین واردکننده اصلی ایران در۱۱ ماه اول سال ۱۳۹۵ بوده که بیش از یک میلیارد و ۳۰۲ میلیون تن واردات به ایران داشته و در مجموع ۷.۸۸ درصد از ارزش و ۴.۳۴ درصد از وزن واردات را به خود اختصاص داده است.

از نظر ارزش مالی نیز بیش از سه میلیارد و ۲۷ میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. از منظر وزن و ارزش نیز به ترتیب واردات از این کشور نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴، ۲۵.۸ و ۹.۵ درصد کاهش داشته است.

اما ترکیه چهارمین بازار بزرگ واردات ایران در ۱۱ ماه اول سال گذشته بوده و در رده چهارم جدول قرار گرفته و بیش از یک میلیون و ۴۲۴۴ میلیون تن واردات به ایران داشته است.

ارزش واردات این کشور همسایه نیز بالغ بر دو میلیارد و ۳۸۸ میلیون دلار بوده و سهم این کشور از کل واردات وزنی و مالی ایران به ترتیب ۴.۷۵ و ۶.۲۲ درصد بوده است.

با این وجود طبق آمارهای ارائه شده، واردات از ترکیه نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴ از نظر وزن ۳۹.۵ و از نظر ارزش مالی ۱۰.۹۹ درصد کاهش داشته است.

آلمان پنجمین کشور واردکننده ایران است که بالغ بر ۸۶۶ هزار تن واردات داشته است. ارزش مالی واردات این کشور دو میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار بوده که این رقم در قیاس با سال ۱۳۹۴ افزایشی بالغ بر ۳۶.۳۳ درصد را نشان می‌دهد. همچنین مروری بر آمارها گویای آن است که از نظر وزنی واردات آلمان ۲.۸۹ درصد و از جایگاه مالی ۵.۶۵ درصد از کل واردات ایران را در بر می‌گیرد.

نکته جالب اینکه در قیاس ۱۱ ماه اول سال ۱۳۹۵ با مدت مشابه سال ۱۳۹۴ از نظر وزنی ۷۲.۷ و از دیدگاه ارزش مالی ۳۶.۳ درصد حجم صادرات این کشور به ایران افزایش داشته است.

هند، روسیه، سوئیس، ایتالیا، برزیل، فرانسه، هلند، اوکراین، ژاپن و مالزی دیگر کشورهایی هستند که از نظر وزنی رقمی بین ۴.۵ تا ۱.۵ درصد از حجم واردات ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

بدین ترتیب در مجموع طی ۱۱ ماهه اول سال گذشته بیش از ۳۰ میلیون تن کالا وارد کشور شده که ارزش این کالاها بالغ بر ۳۸ میلیارد و ۴۱۴ میلیون دلار بوده است. واردات ایران در این مدت نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴ از دیدگاه حجم حدود ۳.۹۷ درصد کاهش و از نظر ارزش مالی بالغ بر ۳.۴۷ درصد افزایش داشته اشت.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 747019

وب گردی

وب گردی