علت نامگذاری "باستان‌شناسان" به عنوان "پزشکان تاریخی"

با پیشرفت دانش، گسترش علوم و ایجاد علوم میان رشته ای به‌جرأت می‌توان گفت یکی از گسترده‌ترین علوم میان رشته ای، باستان‌شناسی نوین است که به‌منظور بازسازی جامعه گذشته انسانی بر اساس بقای مادی بجا مانده از انسان از سایر علوم بهره می‌جوید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، نخستین همایش ملی کاربرد روش های آماری در پژوهش‌های باستان شناسی ایران با هدف ثبت، جمع آوری، ساماندهی و تجریه تحلیل داده‌های باستان شناسی حاصل سالها تلاش باستان شناسان کشور و استفاده از علم آمار در مطالعات حوزه باستان شناختی شنبه آینده برگزار می‌شود.

کاربرد اندیشه آماری در حل مسائل باستانشناسی، استفاده از روش‌های آمار در تحلیل داده‌های باستان شناختی زیستگاه و معماری، سفال، بقایای گیاهی، بقایای استخوانی، سکه‌ها و مهرها، ابزارهای سنگی و فلزی و سایر یافته‌ها و مواد فرهنگی و روش‌های نمونه‌گیری آماری در فعالیت‌های میدانی باستان شناسی از محورهای این همایش است که در روزهای 26 و 27 فروردین در سالن همایش‌های موزه ملی برگزار می‌شود.

از دیگر محورهای همایش "کاربرد روش‌های آماری در پژوهش‌های باستان شناسی ایران" که به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود، می‌توان به مطالعات موردی در تحلیل یافته‌ها با بکارگیری روش‌های آماری و تبیین فرآیند استفاده از روش‌های آماری در مراحل مطالعات باستان شناسی اشاره کرد.

مخاطبین همایش یاده شده را جامعه دانشگاهی ، انجمن های علمی، اعضا هیئت علمی و دانشجویان رشته‌های آمار و باستان شناسی، مراکز و موسسات پژوهشی، محققان و پژوهشگران باستان شناسی و متخصصین آمار شامل می‌شوند.

دبیر کمیته علمی همایش و معاون اداری مالی و توسعه مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره برگزاری این همایش گفت: وجود حجم انبوهی از یافته‌های پژوهش‌های باستان شناسی براساس بیش از یک سده تحقیق که نیازمند تحلیل‌های علمی آماری هستند، آشنایی بیشتر دانشجویان و پژوهشگران باستان‌شناسی به استفاده از روش‌های آماری برای تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهشی و ایجاد اصول جمع آوری و ثبت و تحلیل آماری مناسب برای پاسخ به سوال پژوهش‌های حوزه باستان شناسی از ضروریات برگزاری این همایش است.

عبدالکریم شادمهر توسعه کاربردی روش‌های آماری در مطالعات باستان شناسی ایران را هدف اصلی برگزاری همایش کاربرد روش‌های آماری در پژوهش‌های باستان شناسی ایران اعلام کرد.

وی اظهار داشت: با پیشرفت دانش، گسترش علوم و ایجاد علوم میان رشته ای به‌جرأت می‌توان گفت یکی از گسترده‌ترین علوم میان رشته ای، باستان‌شناسی نوین است که به‌منظور بازسازی جامعه گذشته انسانی بر اساس بقای مادی بجا مانده از انسان از سایر علوم بهره می‌جوید.

وی همچنین گفت: بی‌شک نظام جمع آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و هرگونه استنتاج، مقایسه و تصمیم‌گیری به‌منظور پیش برد اهداف تحقیقات، باید بر اساس معیارهای قابل‌قبول علمی استوار باشد بنابراین ضرورت به‌کارگیری روش‌ها و فنون علم آمار به‌عنوان مبنای مناسب قابل‌قبول علمی امری ضروری است.

به گفته وی با این رویکرد، باستان شناسی نوین یکی از گسترده ترین رشته‌های علمی است که از تجربیات سایر علوم بهره مند شده و امروزه با تخصصی تر شدن رشته‌های علمی این نیاز بیش از پیش نمایان می‌شود.

شادمهر تصریح کرد: باستان شناسان را می‌توان پزشکان تاریخی این مرز و بوم دانست که با استفاده از این علم و با کنکاش و کاوش در گذشته پهناور و پر افتخار این سرزمین پرده از مجهولات موجود در تاریخ بر می‌دارند.

وی در پایان اظهار داشت: می‌توان تاریخ این سرزمین را به پازلی تشبیه کرد که با هر کاوش و کشفیات جدید انجام شده تکه ای از این پازل در جای خود قرار می‌گیرد در این راستا و با توجه به انبوه داده‌ها و اطلاعات به دست آمده حاصل از سال‌ها تلاش باستان شناسان کشور نیاز به علم آمار برای ثبت و جمع آوری، ساماندهی و تجزیه تحلیل این داده‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 747345

وب گردی

وب گردی