چاپ کتاب دو کتاب" فرهنگنامه قرآن کریم" و "پژوهشی در حروف مقطعه قرآن " توسط عضو هیت علمی واحد تویسرکان

 کتاب " فرهنگنامه قرآن کریم" کتابی است که دکتر علی حسین احتشامی عضو هیات علمی واحد تویسرکان عضوگروه علوم قرآن و حدیث تالیف شده و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی همدان با همکاری واحد تویسرکان به چاپ رسانده است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر احتشامی که دارای مرتبه علمی استاد یار پایه 20 است در در رابطه ی با این اثر با بیان اینکه فرهنگ نامه نویسی واژگانی، یشینه دیرینی دارد گفت: پیشینیان ما برای بهره مندی تفسیر از کتاب آسمانی کلمات قرآن کریم را برابر سازی های واژگانی و تفسیری به عربی و فارسی عرضه می کردند و آن چنان متنوع و عصری انجام می دادند تا اگر در منطقه ای گویش و زبانی خاص متداول است این برابر سازی امکان استفاده را بهتر فراهم سازد.

ویژگی دیگر این کتاب از نظر نویسنده آن است که سرمایه لغوی برای زبان پارسی محسوب می شود مخصوصا این که از نظر لهجه شناسی استفاده شایانی می توان از آن برد و برای کسانی که به کار دستور زبان می پردازند، منبع سرشاری خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این اثر ، واژگان قرآنی ، بر اساس معادل سازی رشید الدین میبدی انجام شده و به ترتیب سوره های قرآنی تنظیم یافته است، ابراز امیدواری کرد که این اثر بتواند مورد توجه علاقه مندان به قرآن و فرهنگ قرآنی قرار گیرد.

در خصوص سوابق علمی دکتر احتشامی می توان به اتمام بیش از 10 طرح پژوهشی. 5 مقاله در ژورنالهای معتبر و در مجلات علمی و پژوهشی داخلی و همچنین 15 مقاله علمی در بخش همایشهای بین المللی بصورت ارائه و سخنرانی اشاره کرد.

معرفی کتاب" پژوهشی در حروف مقطعه قرآن":

دکتر احتشامی در گفتگو با روابط عمومی واحد تویسرکان و در ادامه در باره کتاب پژوهشی در حروف مقطعه قرآن گفت: در واقع این حروف مقطعه و سایر حروف مقطعه ی دیگر که در اوایل برخی سوره های قرآن کریم آمده، موجب ایجاد جدال زیادی شده و تفسیر و تأویل های متعددی دربارة آنها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مفسران زیادی خود را با آن مشغول کرده اند و از طرف دیگر مستشرقین هم به آن پرداخته تا آنجا که این انگیزه را در آنها به وجود آورده که به بررسی اسرار و کنه آنها دست یابند. گفت: همواره در ذهنم این سوال مهم خطور می کرد، که: آیا این کتاب عربی و روشن، این پیچیدگیها را نیز باید داشته باشد؟ و اینکه چه رازی در این کتاب آسمانی نهفته است؟

دکتر احتشامی خاطر نشان کرد: کتابهای بسیاری را در زمینه تفسیر و علوم قرآن درباره حروف مقطعه آغاز سوره ها بررسی کرده ام که برخی از اینها به اجمال از مساله عبور کرده اند و برخی از آنها با درنگ بیشتری به مساله پرداخته اند، اما آنچه قابل ملاحظه بود این است که بحث کامل و جامعی در این باره نشده و به طور خاص این مساله مورد بررسی قرار نگرفته است.

این عضو هیأت علمی واحد تویسرکان ادامه داد: البته اگر چه برخی از جمله دکتر صبحی صالح در کتاب (مباحث فی علوم قرآن) و دکتر بنت الشاطی در کتاب( الاعجاز البیانی للقرآن) و نیز دکتر رمضان عبدالتواب در کتاب (حول فواتح بعض سورالقرآن) و همچنین نویسنده بزرگ باقوری در کتاب خود (مع القران) تا حدودی به این مساله اشاره کرده اند اما نظر قاطعی ارائه و راه حل منطقی که بتوان اطمینان به آن دست یافت نپرداخته اند با وجود انکه آنها عنایت خاصی به این مساله ی مهم و ارزشمند داشته اند.

احتشامی علت ترجمه و تحقیق کتاب حاضر را چنین بیان نمود که: اولاً توانسته باشم کتابی مختصر و مفید به زبان فارسی را در این باره ارائه داده باشم، چون کتابی مستقل و مفید، به زبان فارسی در مورد حروف مقطعه قرآن تاکنون تالیف نشده است. و دیگر اینکه از این اثر می تواند به عنوان یک کتاب مرجع و درسی در مقطع کارشناسی و ارشد و دکتری و به نحو احسن مورد استفاده دانشجویان مخصوصا دانشجویان رشته های الهیات و علوم قرآن و حدیث و طلاب حوزه های علمیه و نیز سایر قرآن پژوهان قرار گیرد .

کد خبر: 747403

وب گردی

وب گردی