قلیچداراوغلو: رژیم تک نفره ترکیه را به عراق و سوریه تبدیل می کند

کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه گفت: رژیم تک نفره که در همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه پیشنهاد شده، این کشور را به عراق و سوریه تبدیل خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس.تی.وی ترکیه با انتقاد از تغییر نظام پارلمانی ترکیه به سیستم ریاستی مد نظر دولت و حزب حاکم عدالت و توسعه در قالب همه پرسی اصلاح قانون اساسی افزود: هر جا که رژیم تک نفره وجود داشته باشد، اشک چشم، خونریزی و غم و اندوه نیز حاکم خواهد شد.
وی بیان کرد: اختیاراتی که امروز به دست فردی سپرده می شود، اگر فردا به دست فردی دیگر که مخالف او هستید، بیفتد، چه خواهد شد؟ و نباید تصور کنید که ریاست دولت همواره در دست یک فرد مورد علاقه شما خواهد ماند و این موضوع مهم نه به یک حزب و یا شخص خاص، بلکه به آینده کشور ارتباط دارد.
قلیچداراوغلو اظهار کرد: تا به امروز کلیه رؤسای جمهوری ترکیه بی طرف بوده اند چرا که مقام ریاست جمهوری مخرج مشترک همه مردم است ولی اگر رئیس جمهوری، رئیس و یا عضو یک حزب سیاسی باشد، دیگر ماهیت بی طرفی خود را از دست خواهد داد.
وی با پیش بینی قطعی پیروزی رای 'نه' در همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه گفت: با بیرون آمدن رأی' نه' از صندوق، دموکراسی در ترکیه پیروز شده و حمایت ملت از دموکراسی مشخص خواهد شد و در چنین شرایطی، ما خواستار برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری نخواهیم شد چرا که رئیس جمهوری را ملت انتخاب کرده و ما به اراده ملت احترام قائلیم و رئیس جمهوری تا پایان مهلت ریاست جمهوری اش در سال 2019 بر سر کار باقی خواهد ماند.
رئیس حزب جمهوری خواه خلق اضافه کرد: حزب حاکم عدالت و توسعه اینک اصلاحاتی بر خلاف جهت تغییراتی که در سال 2010 ایجاد کرد، انجام می دهد و باز هم در مسیری اشتباه قرار گرفته چرا که ترکیه کشوری نیست که بتوان با حرص و طمع یک نفر آن را مدیریت کرد.
وی اظهار کرد: می توان برقراری یک نظام ریاستی مدل آمریکا را بررسی کرد ولی حزب حاکم می خواهد کلیه اختیارات کشور را به یک نفر واگذار کنده تصور می کند که این فرد به هیچ وجه دچار اشتباه نمی شود در حالی که اردوغان تا به امروز مرتکب یک دنیا اشتباه شده است.
وی افزود: باید برای شهروندان دلیل حمایت از بسته 18 ماده ای اصلاح قانون اساسی را تشریح کنند، ولی آنها به جای تشریح دلیل حمایت از بسته اصلاح قانون اساسی، از قلیچداراوغلو انتقاد می کنند.
قلیچداراوغلو بیان کرد: مدت 15 سال است که حاکمیت کشور در دست یک حزب است ولی بر خلاف ادعا هنوز مساله تروریسم حل نشده است.
وی با اشاره به استعفای احمد داوداوغلو که با کسب 49.5 درصد رای در پست نخست وزیری منصوب شده بود، گفت: او بنا به درخواست ملت استعفا نداد و کنگره فوق العاده برگزار نشد و در واقع وی مجبور به استعفا شد و کسانی که این مکانیسم را به کار می گیرند در صدد دادن درس دموکراسی به ما نباشند.
به گزارش ایرنا، انتخابات همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که از دو هفته پیش در برخی کشورهای خارجی آغاز شده بود، روز یکشنبه این هفته به پایان رسید و بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه در کشورهای خارجی بیش از 1.5 میلیون شهروند ترکیه به پای صندوق های رای رفتند.
فرآیند رای گیری همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه در خارج از کشور 9 آوریل(20 فروردین) به پایان رسید و از 2 میلیون و 927 هزار نفر تبعه ترکیه واجد شرایط رای دادن در خارج از این کشور نزدیک 50 درصد واجدان در 120 مکان تعیین شده در 57 کشور جهان رای خود را به صندوق انداختند.
همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در داخل خاک ترکیه نیز در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود.
همچنین برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رای در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 57 کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رای گیری از آنها در 120 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمرکی انجام شد.
شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که برای شرکت در همه پرسی تغییرات قانون اساسی، 55 میلیون و 319 هزار نفر در ترکیه به پای صندوق های رای می روند.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 747434

وب گردی

وب گردی