آیت الله هاشمی هسته دانش و تفکر جمهوری اسلامی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح شخصیت آیت الله هاشمی به عنوان فرمانده جنگ ایران و عراق و توجه وی به صلح گفت: آیت الله هاشمی هسته دانش و تفکر جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز محمد فروزنده وزیر اسبق دفاع دولت سازندگی در یادواره تبیین و راه و اندیشه های آیت الله هاشمی که در قالب همایشی تحت عنوان دیده بان اعتدال برگزار شد به تشریح ابعاد شخصیت مرحوم ایت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص جنگ و صلح پرداخت و گفت: بنده اولین لحظه‌ای که از جنگ به خاطر دارم خبر فتح خرمشهر بود، آن لحظه آیت الله هاشمی چشمانی نمناک داشت و لبانی خندان داشت که به قطع از سخت ترین لحظه های تاریخ و جنگ بود، بطوری که هنوز هم وقتی مرور خاطرات آن زمان را میکنم غم و خنده آقای هاشمی را بخاطر می اورم.

وی تاکید کرد: حضور آیت الله هاشمی باعث مقاومت فرزندان امام شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظان در ادامه با یادآوری رشادت های آیت الله هاشمی در مسند فرماندهی جنگ ایران و عراق تصریح کرد:جنگ نیاز به توسعه و هماهنگی داشت، که ایشان از وقتی که فرماندهی جنگ را بر عهده گرفتند این اتفاق افتاد.

وی با تاکید بر اینکه با وجود آقای هاشمی موفقیت های بزرگی به وجود آمد، و ایشان نصف موفقیت ها جنگ را در پشت جبهه به وجود آورد افزود: حضور آیت الله هاشمی همه مشکلات و مخالفت هایی که بین سیاسیون و نظامیان بود را از بین برد، و مسبب شد تا همت ها و برنامه ها یکپارچه شده و رشد کند و این عمل باعث شد تا ما در جنگ موفق شویم.

فروزنده در ادامه با بیان اینکه زمانی که جنگ ایران و عراق آغاز شد ما هنوز در دوران ابتدایی پیروزی انقلاب بودیم و با چالش های فراوانی روبرو بودیم خاطر نشان کرد: در اوایل آغاز جنگ تحمیلی جبهه های ما از درون اختلاف داشتند، در مجلس و دولت مشکلات و معضلات وجود داشت که باعث می شد موفقیت ها جواب ندهد اما نقش آیت الله هاشمی در توسعه و رشد در برابر جنگ انکار ناپذیر است بطوریکه حضور او باعث شد تا انسجام میان ارکان نظام به وجود بیاید.

وزیر اسبق دفاع دولت سازندگی اذعان کرد: فرماندهی جنگ بار بسیار سنگینی بر دوش آقای هاشمی بود ضمن اینکه ایشان با تدابیری که لحاظ کردند و مهندسی جنگ توانستند فرصت های اقتصادی و نظامی را در پشت موضوع جنگ قرار دهند تا بتواند کشور را از خطر فشارهای همه جانبه نجات دهد.

وی بیان داشت:جنگ ۸ ساله بر ایران تحمیل شد و ایران در جایگاه دفاع التزام به جنگ پیدا کرد به طوری که میتوان گفت جنگ عشق و هدف عده ای شده بود اما آقای هاشمی می گفت با فکر گام بردارید.

وی به تفکر و مهندسی جنگ ایت الله هاشمی اشاره کرد و گفت: نگاه کارشناسانه آقای هاشمی بسیار با تدبیر بودو با ملاحظات و مشورت هایی که با رهبر کبیر انقلاب داشتند به این نتیجه رسید تنها راه رفع فتنه قبول قطع نامه است که عمیق ترین فکر ایشان بود.

فروزنده در این میان اظهار کرد: پس از اعلام قبول قطعنامه جنگ میان ایران و عراق آن روزها خیلی ها اخم کردند و خیلی های دیگر قهر کردند اما یک ماه بعد از پذیرش قطع نامه به خدمت ایشان رسیدم گفتند واقعا نمی شد جنگ را ادامه داد.

وی در ادامه با بیان اینکه شجاعت و حوصله باعث شد آقای هاشمی جنگ را هدایت کند گفت: این روحیه جهادی و صبر و طاقت ایشان بعداز جنگ هم ادامه داشت بطوری که دیدگاههای وی در حوزه دفاعی همچنان دیدگاهی مقتدرانه بود بطوری که ما شاهد بودیم که قرار دادهایی در زمینه تانگ و سایر تجهیزات بسته شد حاصل تلاش و تبیین سیاست و تفکرات نظامی وی دارد از سویی دیگر میتوان ادعا کرد که موشک اس 300 که امروز در کشور وجود دارد حاصل تفکر آیت الله هاشمی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: مرحوم آقای هاشمی اعتقاد داشت مبارزه باید در تمامی زمینه ها باشد برای همین است که بعد از انقلاب ما میبینیم که همچنان در تلاش داشتند تا مقابل ظلم بایستد و استکبار ستیزی کند.

فرورنده در پایان با اعلام اینکه ما امروز درباره جنگ و صلح در تبین اثر گذاری اندیشه های آیت الله هاشمی رفسنجانی خیلی کار داریم که انجام دهیم گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی دانش و تفکر جمهوری اسلامی ایران است، او مرد روزهای بحرانی بود و متاسفانه ما امروز چنین شخصیتی تاثیر گذاری را نداریم.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 747625

وب گردی

وب گردی