تهران-ایسکانیوز: شاگرد طلافروشی که از جزییات کار صاحب کارش مطلع بود با همکاری دوستانش نقشه شوم سرقت را عملی کردند ولی در نهایت با شناسایی سرکرده گروهشان از سوی پلیس دستگیر شدند.


هفتم اسفندماه سال گذشته فردی با مراجعه به کلانتری 112 ابوسعید به مأموران مدعی شد که از سوی چند نفر و با تهدید چاقو و سلاح سرد، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و کیفش که حاوی مقدار زیادی طلا و جواهر به ارزش چند صد میلیون تومان بود مورد سرقت از سوی آنان قرار گرفته است.


با تشکیل پرونده با موضوع کیف قاپی و به دستور شعبه دوم دادیاری دادسرای ناحیه 34 تهران، پرونده جهت انجام تحقیقات در اختیار اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.


شاکی پرونده که در زمینه ساخت طلا و جواهارات فعالیت دارد، با حضور در اداره هجدهم پلیس آگاهی به کارآگاهان گفت: «ساعت 18:50 هفتم اسفندماه سال 92، پس از خرید مقدار زیادی طلا و جواهرات از بازار سبزه میدان، قصد داشتم تا طلا و جواهرات خریداری شده را به منظور ساخت مجدد جواهرات جدید به شهرستان بفرستم؛ در طول مدت زمان حضور در بازار سبزه میدان، طلا و جواهرات خریداری شده را به گونه‌ای در داخل یک کیف قدیمی قرار داده بودم که به تصور خودم اگر آن کیف را در کنار خیابان نیز می‌گذاشتم به خاطر کهنگی و فرسودگی کیف، کسی به آن توجه نمی‌کرد. با اطمینان از این موضوع که تمامی نکات ایمنی در خصوص نحوه انتقال طلا و جواهرات را رعایت کرده‌ام  به خیابان وحدت اسلامی – زیر پل ابوسعید رفتم و منتظر آمدن اتوبوس شهری ماندم که ناگهان جوانی قوی هیکل همراه دو موتورسوار دیگر به من حمله ور شدند و بعد از ضربو شتم کیف حاوی طلا و جواهرات را سرقت کرده  و متواری شدند.»


با توجه به اظهارات مالباخته، کارآگاهان اداره هجدهم با اطمینان از نحوه شناسایی مالباخته به شیوه زاغ زنی از سوی سارقان، به بازار سبزه میدان و محل مراجعات مالباخته رفتند و با بررسی دقیق تصاویر بدست آمده از دوربین‌های مداربسته موفق به شناسایی تصویر جوانی حدودا 25 ساله شدند که بنا بر اظهارات مالباخته، این شخص با تهدید و استفاده از چاقو اقدام به زورگیری طلا و جواهرات او کرده بود.


بررسی تصاویر بدست آمده از دوربین‌های مداربسته در مناطق مختلف بازار نیز فرد شناسایی شده از سوی مالباخته را نشان می‌داد که در طول حضور چندین ساعته مالباخته در داخل بازار، در تمام مدت او را تحت نظر داشته است.


با توجه به تمامی اقدامات صورت گرفته و در ادامه رسیدگی به این پرونده، با هماهنگی مقام قضایی تصویر بدست آمده از دوربین‌های مداربسته یکی از سارقان را در دوربین مدار بسته نشان می‌داد، عکس او به دستور مقام قضایی در رسانه ها منتشر شد و در همان روز در منطقه نازی آباد چند نفر از شهروندان جابر.م را به عنوان یکی از افراد شرور منطقه نازی آباد به کارآگاهان اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ معرفی کردند.


با شناسایی جابر به عنوان یکی از اعضای گروه سارقان، کارآگاهان با مراجعه به محل سکونت او در منطقه نازی‌آباد اطلاع پیدا کردند که او پس از اطلاع از انتشار تصویر خود متواری شده است، به همین منظور اقدامات جهت شناسایی مخفیگاه جدید متهم آغاز و همزمان تحقیقات جهت شناسایی دیگر همدستان او نیز در دستور کار کارآگاهان اداره هجدهم قرار گرفت.


با انجام اقدامات پلیسی، کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از دوستان و بچه محل‌های جابر بنام کمال شدند که مالباخته به محض مشاهده تصویر کمال، او را به عنوان شاگرد سابق خود در بازار طلافروشی مورد شناسایی قرار داد.
با شناسایی کمال از سوی مالباخته، کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که او با اطلاع دقیق از میزان سرمایه و همچنین نحوه جابجایی طلا و جواهرات از سوی مالباخته، طرح و پیشنهاد سرقت را با جابر و دیگر اعضای گروه مطرح کرده است که در همان منطقه نازی‌آباد در 22 امردادماه 93 دستگیر شد.


کمال پس از دستگیری و انتقال به اداره هجدهم با صراحت به طراحی و ارائه پیشنهاد به جابر به عنوان سرکرده گروه اعتراف کرد و گفت که با سهم بدست آمده از سرقت، یک دستگاه خودرو سواری پژو 405 و یک باب منزل مسکونی در منطقه نازی آباد خریداری کرده است .


کمال در اعترافات خود به کارآگاهان گفت: «حدودا یک ماه پیش از سرقت، در خصوص وضعیت مالی مالباخته و همچنین نحوه جابجایی طلا و جواهرات از سوی او با جابر صحبت کردم و در همان زمان تصمیم گرفتیم تا در زمان انتقال طلا و جواهرات به شهرستان از سوی مالباخته، سرقت را انجام دهیم اما من در سرقت حضور نداشته باشم. موضوع را با دو نفر از بچه محل‌ها بنام محسن و مرتضی در میان گذاشتیم و آنها نیز با اطلاع از ارزش چند صد میلیون تومانی طلا و جواهرات قبول کردند تا در سرقت مشارکت داشته باشند.»


کمال ادامه داد: «جابر به مدت دو هفته مالباخته را تحت مراقبت داشت تا اینکه در روز سرقت، زیر پل ابوسعید و پس از اطمینان از همراه بودن چندین کیلوگرم طلا و جواهرات از سوی مالباخته، جابر و محسن با یک دستگاه موتورسیکلت و در حالیکه مرتضی با یک دستگاه موتورسیکلت دیگر آنها را همراهی می‌کرد با چاقو به مالباخته حمله‌ور شد و پس از سرقت کیف حاوی طلا و جواهرات، هر سه نفر به سرعت از محل متواری شدند.»


با شناسایی محسن و مرتضی، مخفیگاه و محل تردد این دو متهم در منطقه نازی آباد و خیابان آزادی مورد شناسایی قرار گرفت و این دو متهم در دو عملیات جداگانه، در مورخه 9شهریوماه امسال دستگیر و به اداره هجدهم پلیس آگاهی منتقل شدند.


در تحقیقات از این متهمان نیز مشخص شد آنها نیز با سهم بدست آمده از سرقت که هر کدام به مبلغ 50 میلیون تومان بود اقدام به خرید دو دستگاه خودرو سواری پژو 405 و 206 و همچنین دو دستگاه موتروسیکلت آپاچی و ZX کرده‌اند که با دستور قضایی، هر دو دستگاه خودرو و همچنین دو دستگاه موتروسیکلت توقیف شد. در بازرسی از مخفیگاه مرتضی مقادیری از طلا و جواهارات سرقت شده از مالباخته نیز کشف و به اداره هجدهم منتقل شد.


جابر سرکرده باند سرقت با سهم خود یک باب مغازه تجاری در منطقه گلستان و چند خودرو سواری کرده خریداری کرده بود و همچنین یک ویلا در شمال کشور اجاره کرده بود.


جابر با وجود متواری شدن از محل سکونتش، شهریورماه دستگیر شد و در همان تحقیقات اولیه به سرکردگی گروه و اقدام به زورگیری از مالباخته  اعتراف کرد.


پرونده این متهمان در حال حاضر در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی قرار دارد.


کد خبر: 75120

وب گردی

وب گردی