حمید خیام زاده اصفهانی کتابی با عنوان "نو واژگون خیام" را به چاپ رسانده که نوعی تفنن ادبی یا بازی با کلمات محسوب می شود و در قالب دایرة المعارف منتشر شده است.

حمید خیام زاده در گفت و گو با خبرنگار ادبیات ایسکانیوز گفت: توضیحی زیادی درباره این کتاب نباید داد و آن چه باید گفته می شد؛ در کتاب و نام کتاب مشخص است هر چند که نام کتاب "نو واژگان خیام" بود که به "نو واژگون خیام" تبدیل شد و البته نوعی قرابت معنایی بین نام و محتوای کتاب وجود دارد.

این مولف درباره پیش گفتار کتاب خود نوشته: "واژه ها ابزار رایج انتقال ادراک ها و مفاهیم اند. مانند سایر ابزارها، این ابزار نیز شکل های گوناگونی داشته که بسته به نیاز در زمان و مکان تغییر می یابد. برخی از این واژه ها عتیقه هایی زیبنده موزه های فرهنگی بوده و برخی تازه تولد یافته و کارآیی گسترده ای دارند، بعضی کاربرد معین و خاصی داشته و بعضی خواسته یا ناخواسته چند کاره اند و این چند کارگی ناخواسته دست مایه نوشته حاضر است که با بضاعتی محدود فراهم آمده است.

چندگانگی مفاهیم نهفته در بسیاری از واژه ها گاهی از چنان بار قدرتمند فرهنگی در بیان ریشه ها ، تناقض ها و شوخ طبعی حاکم بر جهان هستی برخوردار است که شاید کمتر نوشته یا خطابه طولانی بتواند از عهده انتقال آن برآید و این مجموعه تلاشی است چهار ساله درگردآوری گروهی از این واژه ها که حال و هوایی خاص دارند.

بدیهی است که تدوین کنندگان دایره المعارف و فرهنگ های لغات با اتکاء به منابع و مراجع در تدوین نهایی یک فرهنگ کار خودرا تکمیل می کنند. اما آنچه در این اثر رخ داده است، بازنگری و واکاوی ریشه ها و معنایی آشکارو گاه مستتر در هر کلمه است. به همین دلیل نگارنده در گردآوری این مجموعه به فرهنگ و ها و دایره المعارف های رایج فارسی رجوع داشته است اما هیچ یک از واژه های ارائه شده متکی بر منابع فرهنگ ها نبوده است.

شاید روزگاری کتاب حاضر در نقد و بررسی و ارزیابی محققان و دست اندرکاران قابلیت مرجع بودن را پیدا کند و یا شاید در محک نقد و ارزیابی ، اصلاح شود و یا تغییر یابد.

نگارنده اگرچه تلاش زیادی در پرهیز از آوردن واژه های ناموزون، در همه ابعاد آن داشته است اما پیشاپیش در باب وجود چنین واژه هایی که می تواند ناشی از سهو، ناپختگی و توانایی محدود وی باشد صمیمانه پوزش می خواهد و با آغوش باز آماده تغییر، حک و اصلاح این موارد و دریافت پیشنهادهای دیگر صاحب نظران در این باره است."

 

وی در پایان خبر از کتاب جدید خود داد و گفت: اکنون درحال انجام مراحل نهایی کتابی با عنوان "14فصل یک سیاست " هستم که در آن نگاه تازه ای به سیاست را مطرح خواهم کرد.
کد خبر: 75309

وب گردی

وب گردی