کمبود منابع مالی علت درآمدزایی از سامانه‌های ایرانداک/وعده وزارت علوم برای ارائه منابع متمرکز

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه به دلیل کمبود منابع مالی مجبور به درآمدزایی از سامانه‌های «همانندجو» و «پیشینه پژوهش» هستیم، گفت: البته وزارت علوم قول‌هایی مبنی بر ارائه منابع متمرکز برای رایگان شدن سامانه «همانندجو» داده‌ است که امیدواریم عملیاتی شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سیروس علیدوستی در خصوص بودجه ایرانداک با بیان اینکه از دیدگاه بودجه مورد بی مهری بوده‌ایم، اظهار کرد: در 30 پژوهشگاه وابسسته به وزارت علوم میانگین رشد بودجه عمومی از سال 86 تا 96، 657 درصد بوده است؛ در حالی‌که رشد بودجه عمومی ایرانداک 298 درصد یعنی کمتر از نیم بوده است.

وی با بیان اینکه ایرانداک چندان در کانون توجه نبوده است،‌ گفت: در سال 81 نزدیک به 10 هزار پایان‌نامه به پژوهشگاه ارسال می‌شد، اما سال گذشته نزدیک به 60 هزار پایان‌نامه ارسال شده است؛ این مساله نشان می‌دهد که پژوهشگاه نیاز به نرم‌افزار،‌ فضا،‌ سرور، افزایش پهنای باند، روزآمد کردن نرم‌افزارها و دیتاسنتر دارد که تمام این موارد هزینه‌بر است.

علیدوستی از ناچیز بودن بودجه ایرانداک گلایه کرد و افزود: برای افزایش بودجه درخواست‌های گوناگونی به مجلس، دولت، وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه ارائه کردیم. طی دو سه سال گذشته رشد بیشتر از میانگین بود، اما به دلیل ضعیف بودن پایه،‌ حتی رشد بیشتر از میانگین نیز در خور توجه نیست.

رئیس ایرانداک تصریح کرد: البته در جریان هستیم که به دلیل کاهش فروش نفت و درآمد ارزی، سازمان‌های دولتی با محدودیت مالی مواجه هستند؛ اما با توجه به چندمحور بودن پژوهشگاه ایرانداک، با این میزان منابع مالی توان پاسخگویی به تمام نیاز کاربران را نداریم.

به دلیل کمبود منابع مالی مجبور به درآمدزایی هستیم

وی با بیان اینکه غیر از هزینه‌های پژوهشی، مدیریت اطلاعات فناوری، دبیرخانه شورای تامین منابع علمی و ‌تولیت سمات ملی را بر عهده داریم، گفت: متاسفانه متناسب با افزایش ماموریت‌ها،‌ منابع بودجه با افزایش مواجه نشده است؛ از این رو مجبور به درآمدزایی از فعالیت‌های پژوهشگاه شده‌ایم.

علیدوستی با اشاره به اینکه همواره یکی از دغدغه‌های ما یافتن محل هزینه برای انجام اقدامات جدید بوده است، اظهار کرد: برای سال 96، نزدیک به 7 میلیارد تومان بودجه برای پژوهشگاه پیش‌بینی شده است که اگر دو برابر بود با درآمدی که داریم، توان پاسخگویی به نیاز کاربران را داشتیم، اما با این منابع نمی‌توانیم برخی از کارها را انجام دهیم که متاسفانه کاربر متضرر می‌شود.

وی افزود: به دلیل عدم سازماندهی، کاربر حین جستجو نتایج خوبی را دریافت نمی‌کند و کار ضعیفی انجام می‌شود که همین نقص به صورت دومینو به تمام نظام علم و فناوری کشور ورود پیدا می‌کند.

رئیس ایرانداک یادآور شد: یکی از اهداف ما معرفی ایران در سطح جهانی جایگاه علمی است، اما در حال حاضر توان انجام این کار را نداریم؛ زیرا نیاز است این اطلاعات به زبان انگلیسی ترجمه شود؛ در حالی‌که بسیاری از اطلاعات استاندارد نیستند، به عنوان نمونه به دلیل کمبود منابع مالی اصطلاح‌نامه ما بسیار قدیمی بوده و روزآمدسازی نشده است. همچنین پایگاه داده پشتیبان که شامل نام سازمان‌ها است، به دلیل نبود منابع مالی روزآمدساز نشده است.

وی ادامه داد: قطعا تمام نظام اطلاعات علم و فناوری از عدم کیفیت مناسب اطلاعات که ناشی از کمبود منابع مالی پژوهشگاه است،‌ متضرر می‌شود.

نبود منابع مالی علت عدم رایگان بودن «همانندجو» و «پیشینه پژوهش»

علیدوستی تاکید کرد: ماهیت کار ایرانداک با فناروی اطلاعات عجین شده است؛ از این رو باید هر یکی دوسال روزآمد شده و نیازهای تازه‌ای یافت شود. پیش‌بینی می‌شود برای امسال 80 هزار تقاضا به ایرانداک ارسال شود که نیاز به پهنای باند و امکانات بیشتری دارد.

وی به سامانه «همانندجو» اشاره کرد و با بیان اینکه وزارت علوم بدهی زیادی دارد، افزود: از همین جهت در آیین‌نامه وزارت علوم به ما اجازه دریافت پول از همانندجو داده شد، زیرا وزارت علوم، سازمان برنامه وبودجه و دولت منابع چندانی برای کمک به ما ندارند.

رئیس ایرانداک با بیان اینکه ناچار به دریافت پول هستیم تا از این طریق کمبود منابع مالی را جبران کنیم، گفت: سامانه همانندجو برای یک مدرک 15 هزار تومان هزینه دارد و اگر خرید اعتبار شود، این مبلغ به 8 هزار تومان تنزل می‌یابد.

علیدوستی افزود: همچنین سامانه «پیشینه پژوهش» نیز برای هر درخواست 15 هزار تومان هزینه می‌گیرد که البته از دو سال پیش تاکنون افزایشی نیافته است.

رئیس ایرانداک یادآور شد: البته وزارت علوم قول‌هایی مبنی بر ارائه منابع متمرکز برای رایگان شدن سامانه «همانندجو» داده‌ است که امیدواریم عملیاتی شود.

حمایت سازمان برنامه و بودجه از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها

وی به سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: سال گذشته سازمان برنامه و بودجه، بودجه بالایی را به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تخصیص داده است و در سال‌های گذشته نیز همواره موضع حمایتی نسبت به ما داشته است، به گونه‌ای که تملک دارایی را هرچند اندک، اما تخصیص دادند و همچنین منابع بودجه عمومی بسیاری تخصیص داده شد، اما بیماری حاصل از چندین سال کاهش اندک بودجه، ما را با مشکل مواجه کرده است.

علیدوستی تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه در حدی که می‌توانسته کمک کرده و جدول 14 نیز که 7 هزار میلیارد تومان با اوراق صکوک را شامل می‌شود نیز در حال تامین است و از ما درخواست ارائه گزارش شده است و درحال گردآوری نیازها هستیم.

200/202

منبع:ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 757686

وب گردی

وب گردی