اصلاح رشته‌های دانشگاه در راستای مهارتی بودن و رفع نیازهای اقتصاد

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان ضمن تشریح مهم‌ترین دستاوردهای دانشگاه در سال ۹۵‏، گفت: تلاش می‌کنیم از طریق اصلاح رشته‌های تحصیلی و جذب مدرسان به سمت حفظ مهارتی بودن دانشگاه و رفع نیازهای اقتصاد در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی حرکت کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مسعود خداپناه اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی یک دانشگاه مهارتی است و پس از تغییر مدیریت دانشگاه از نیمه سال ۹۵ دانشگاه دوباره به سمت مأموریت اصلی خود یعنی مهارتی بودن، سوق پیدا کرد.

وی با بیان اینکه برخی از رشته‌ها به‌تدریج از رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی حذف خواهند شد، عنوان کرد: رشته‌هایی مانند فیزیک، حسابداری یا حقوق که به‌صورت آکادمیک در سایر دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شوند، نیازی نیست که در دانشگاه علمی کاربردی نیز ارائه شوند، بلکه باید گرایش‌های خاصی از این رشته‌ها مانند حسابداری اسناد، حسابداری شرکت‌های صنعتی و ... در دانشگاه وجود داشته باشد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان تصریح کرد: ایجاد نظم و انضباط در پذیرش دانشجو و زمان‌بندی برنامه آموزشی دانشگاه که همواره با تأخیر انجام می‌شد، در سال ۹۵ تا حدی اصلاح شد که امیدواریم این زمان‌بندی در سال جدید به‌طور کامل اصلاح شود.

خداپناه افزود: نکته دیگری که در سال ۹۵ مورد توجه قرار گرفت، توجه به دروس کاربینی و کارورزی و نظارت بر اجرای این دروس است؛ همچنین در سال ۹۵ با توجه به اینکه مدتی جذب مدرسان جدید متوقف شده بود، تصمیم به جذب مدرس جدید گرفته شد تا افراد علاقه‌مند به تدریس در دانشگاه علمی کاربردی که دارای شاخص‌های علمی و مهارتی لازم هستند، در دانشگاه مشغول به تدریس شوند. تلاش می‌کنیم از طریق اصلاح رشته‌های تحصیلی و جذب مدرسان به سمت حفظ مهارتی بودن دانشگاه و رفع نیازهای اقتصاد در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خدماتی حرکت کنیم.

وی گفت: دانشگاه‌های ما اغلب نسل اول و دوم هستند؛ دانشگاه‌های نسل سوم تقاضامحور بوده و فناوری‌های مورد نیاز را با توجه به اقتصاد بومی مورد توجه قرار می‌دهند که دانشگاه‌های ما به‌تدریج در حال گرایش به این سمت هستند. در این دانشگاه‌ها ضمن اینکه به علوم محض توجه ویژه‌ای می‌شود، توجه به نیازهای مهارتی و تکنولوژیکی اقتصاد داخلی نیز مورد توجه قرار گرفته است

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با اشاره به اینکه هم‌اکنون این مسأله به‌تدریج در برنامه ششم توسعه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، ادامه داد: بر این اساس پذیرش دانشجو در برخی رشته‌های خاص کمتر می‌شود؛ اما در رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی ظرفیت‌ها افزایش می‌یابد؛ چراکه لزومی بر افزایش دانشجو در رشته‌هایی که مورد نیاز اقتصاد کشور نیستند، وجود ندارد و این مسأله به‌تدریج در حال اصلاح است.

خداپناه افزود: امیدوارم آموزش عالی در سال‌های آتی به برنامه‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده است، دست پیدا کند؛ به‌طوری‌که دانشگاه‌هایی که جایگاه و شاخص‌های دانشگاه را ندارند، با هم ادغام یا تعطیل شوند و دانشگاه‌هایی ایجاد شود که توانمندی‌های لازم را داشته باشند و بتوانند در رتبه‌بندی‌های جهانی نیز امتیاز کسب کرده و جزو دانشگاه‌های برتر دنیا باشند.

200/202

منبع:ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 757690

وب گردی

وب گردی