داشتن تغذیه سالم، موردی که جدی گرفته نمی شود/بیش از 80 درصد ایرانی هاتغذیه سالم ندارند

شیر نمی خوریم ، وعده های غذایی مان به هم خورده ، از همان روزهای تعطیلات نوروز ساعات خوردن وعده های غذایی مان تغییر کرده ، دو وعده غذا می خوریم و بیشتر مواد غذایی که استفاده می کنیم هم ارزش غذایی بالایی ندارد. استادان و کارشناسان تغذیه همیشه برای داشتن تغذیه سالم هشدار داده اند تا جایی که چندی پیش یکی از اساتید تغذیه دانشگاه علوم پزشکی هشدار داده بود فقط 20 درصد ایرانیان تغذیه سالم و متعادل دارند.

زهره حاجیان - این اولین بار نیست که کارشناسان تغذیه در مورد وضعیت تغذیه مردم کشورمان را بررسی و در مواردی هم هشدارهای لازم را داده اند و نتیجه برخی از این مطالعات و بررسی ها نشان داده که فقط ۲۰ درصد ایرانیان تغذیه سالم و متعادل دارند.

چندی پیش استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار نسبت به کاهش مصرف شیر گفت: حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور تغذیه سالم همراه با سیری سلولی دارند، ۵۰ درصد اضافه دریافتی همراه با اضافه وزن دارند و حدود ۳۰ درصد دچار کمبودهای مختلف و سوءتغذیه هستند.

علی کشاورز با اشاره به اینکه برای بررسی میزان شیوع سوء تعذیه در کشور تاکنون دو مطالعه انجام شده گفته بود که یکی از آنها در ۷ استان بود که نتایج آن نشان داد که ۲۰ تا ۲۵ درصد مردم تغذیه متعادل دارند و با سیری سلولی املاح و موارد مورد نیاز بدنشان تأمین می‌شود و ۴۵ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور در 7 استان دچار اضافه دریافتی ریزی مغذی‌ها و درشت مغذی ها هستند و گر چه کمبود ویتامین و املاح ندارند اما این مسئله به قیمت اضافه وزن و چاقی آنها تمام شده که عوارض دیگری را در پی دارد.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران به کمبود آهن به خصوص در بین زنان و به ویژه زنان باردار اشاره کرده و گفته بود که در حدود ۵۰ درصد زنان شایع است البته فقط یک سوم آنها دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند.

بدون شک اصلاح الگوی غذایی، نقش مهمی در حفظ سلامت مردم دارد و به گفته کارشناسان تغذیه با تغذیه صحیح می‌توان از 50 درصد بیماری‌های قلبی و 30 درصد از سرطان‌ها جلوگیری کرد.

چاقی و اضافه وزن

این روزها خبرهای زیادی در مورد چاقی و اضافه وزن روی خروجی خبرگزاری ها قرار می گیرد و گزارش های سلامت روزنامه ها به این معضل که در دنیا شیوع زیادی پیدا کرده می پردازند.

سید مرتضی قربانی کارشناس تغذیه براین اعتقاد است که اضافه وزن و چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن در کشورهای دنیا شیوع زیادی پیدا کرده و تبدیل به یکی از مشکلات بزرگ شده است .

وی با اشاره به اینکه فرهنگ غذایی باید از کودکی اصلاح شود به ایسکانیوز گفت: اصلاح تغذیه باید از مهدکودک‌ها شروع شود تا در بزرگسالی الگوی صحیح تغذیه‌ای داشته باشند و به این ترتیب می‌تواند از سلامت خود مراقبت کند.

این کارشناس تغذیه گفت: باید در نظر داشت که مقدار غذای مصرفی از نوع غذایی که استفاده می شود اهمیت بیشتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایطی مقدار غذای مصرفی به هم می خورد گفت : یکی از شرایطی که میزان مصرف غذا به هم می خورد حضور در رستوران هاست و از آنجایی که غذاها را سفارش داده ایم و باید هزینه کامل را بپردازیم ترجیح می دهیم با اینکه سیر شده ایم به خوردن ادامه دهیم و راهکارش این است که وعده‌های غذایی در رستوران باید از لحظه سفارش دادن کنترل شود و به جای غذاهای سنگین از غذاهای سبک و پیش غذاهای سالم مانند سالاد، سوپ و ...استفاده کرد.

این کارشناس افزود: مصرف بعضی از مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات به هیچ عنوان محدودیت ندارد چرا که بعضی از آنها متابولیسم را تقویت می‌کنند برخی باعث تعادل قند خون می‌شوند و بعضی از آنها به تقویت حافظه در سنین بالا کمک می‌کند.

تغذیه سالم، موردی که معمولا جدی گرفته نمی شود

چند ماه پیش عضو هیات امنای انجمن بیماران کلیوی با اشاره به اینکه 80 درصد ایرانیان تغذیه سالم ندارند به آنا گفته بود

سالانه 15 تا 20 درصد به شمار بیماران مبتلا به نارسایی حاد کلیوی افزوده می‌شود و زمینه اصلی افزایش این آمار بی‌توجهی به میزان کنترل قند و فشار خون است.


داریوش آرمان با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از مردم از اینکه به بیماری دیابت و فشار خون مبتلا هستند و از بیماری خود اطلاعی ندارند گفته بود این مساله‌ای جدی را در نظام سلامت کشور ایجاد می‌کند.


وی به تغذیه نادرست اشاره کرده و گفته بود :نوع تغذیه، رژیم غذایی پرچرب، مصرف زیاد مواد شور و شیرین، بی‌تحرکی و غیره زمینه‌ساز بروز بیماری دیابت و فشار خون می‌شود که بی‌توجهی به آن موجب بروز بیماری‌های کلیوی می شود.

آرمان با بیان اینکه بیش از 80 درصد ایرانیان از تغذیه سالم برخوردار نیستند تاکید کرده بود این آمار بیانگر آن است که در آینده نزدیک به شمار بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون و در نتیجه بیماران کلیوی افزوده می‌شود، بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه از سوی مسئولان بسیار حائز اهمیت است.

خبرنگار و منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 757864

وب گردی

وب گردی