رییس سندیکای تولید کنندگان کاغذ: سالانه 270 هزار واردات کاغذ داریم

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران می‌گوید در حال حاضر سالانه ۳۷۰ هزار تن کاغذ تحریر مورد نیاز کشور است که ۲۷۰ هزار تن از طریق واردات تامین می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ ابوالفضل روغنی گلپایگانی در مورد تاکید رییس جمهوری مبنی بر این‌که باید به سمت خودکفایی کاغذ حرکت و در عین حال با حفظ مسیر رقابتی از تولید داخلی حمایت کنیم، اظهار کرد: به صورت تقریبی ۳۷۰ هزار تن کاغذ تحریر در سال مورد کشور است.

وی ادامه داد: براساس شرایط موجود نیازمند ۲۷۰ هزار تن واردات کاغذ تحریر در سال هستیم و این امید وجود دارد که اگر سرمایه‌گذاری در بخش کاغذهای تحریر وجود داشته باشد و کسی بخواهد به صورت فعال در این مسیر گام بردارد با جذب سرمایه‌های لازم امکان این میزان تولید در داخل کشور طی چند سال آینده امکان‌پذیر است.

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با اشاره به این‌که فضای کشور در بخش کاغذ تولیدی نیست و فرهنگ واردات بیشتر از تولید مورد اقبال است، گفت: در عین حال دولت در این بخش حمایت تعرفه‌ای خاصی را قرار نداده است.

روغنی افزود: یکی از راه‌های حمایت در بخش کاغذ حمایت تعرفه‌ای است که در این حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری لازم را ندارد، مجلس شورای اسلامی مخالف است و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پیگیری‌های لازم را انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به حمایت‌های لازم در این بخش بیشتر در حوزه واردات و تجارت بوده و در بخش تولید حمایت مورد نظر از نهادهای مربوطه انجام نمی‌شود، تصریح کرد: ما هم‌اکنون ظرفیت ۲۷۰ هزار تن واردات کاغذ تحریر را در سال داریم که اگر بخواهیم این میزان را در داخل تولید کنیم نیازمند ماشین‌آلات و زیرساخت‌های لازم است.

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با بیان این‌که اگر سرمایه‌گذاری‌های لازم مدنظر قرار گیرد ظرف مدت سه سال به خودکفایی در بخش تولید کاغذ تحریر می‌رسیم، یادآور شد: در حال حاضر فضای تولید داخل در این بخش فضای حمایتی نیست و حضور در این بخش از لحاظ سودآوری کم‌بازده است.

روغنی ادامه داد: فعالیت در بخش کاغذ برای واحدهای صنعتی جاذبه‌های سودآوری ندارد و هرچه واحدهای تولیدی کوچک‌تر می‌شوند با سوددهی کمتری روبه‌رو می‌شوند. باید دستگاه‌های مختلف و ذیربط در این بخش برای ارائه‌ی خدمات عمومی و حمایتی وارد کار شوند، چرا که حاشیه سود کاغذ به شدت پایین است و دولت حمایت‌های لازم را مدنظر قرار نمی دهد.

اخیرا روحانی با تاکید بر این‌که باید به سمت خودکفایی در بخش کاغذ حرکت کنیم بیان کرده که از طریق تعرفه و حمایت از تولید داخلی در این بخش باید به خودکفایی برسیم و در عین حال در مسیر رقابتی گام برداریم.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده: پورعرب

402

کد خبر: 757985

وب گردی

وب گردی