طیبه سیاوشی: چرا  نمایشگاه‌های کتاب با ارائه تخفیف‌های کلان برگزار می‌شوند؟!

عضو ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور اعتقاد دارد نبود نظارت کافی، موجب بوجود آمدن پدیده قاچاق کتاب در بازار شده است لذا وزارت ارشاد باید پاسخگو باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه شاهد بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌های زیادی در حوزه نشر و کتاب هستیم، گفت: متاسفانه بعد از ممیزی کتاب‌ها و عرضه این محصول فرهنگی در بازار دیگر هیچ نظارتی بر روند فروش و نشر در بازار صورت نمی‌گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نبود نظارت کافی، موجب بوجود آمدن پدیده قاچاق کتاب در بازار شده است، اظهار کرد: بر این اساس می‌توان اذعان کرد که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به روند مبارزه با پدیده قاچاق کتاب پاسخگو باشد.

وی با اشاره به دیگر علل شیوه پدیده قاچاق کتاب، تصریح کرد: عموما کتاب‌ها با قیمت گزاف و بالا در بازار عرضه می‌شود از این رو فقط عده محدودی می‌توانند اقدام به خرید کتاب کنند و متاسفانه کتابخوانی دیگر در اولویت قرار ندارد لذا شاهد چاپ غیر قانونی برخی کتب هستیم.

عضو ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حوزه نشر و کتاب باید بازار این عرصه را ساماندهی کند و در این میان اقدام عملی در راستای مبارزه با قاچاق کتاب انجام دهد، ادامه داد: نباید از یاد برد که از دیگر دلایل شیوع پدیده قاچاق کتاب، دخالت دستگاه‌های مختلف در یک حوزه تخصصی است.

سیاوشی شاه‌عنایتی افزود: متاسفانه قاچاق کتاب موجب متضرر شدن بسیاری از ناشران کتاب شده و لطمه جدی به اقتصاد فرهنگ شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه ریشه‌یابی بوجود آمدن چاپ غیر قانونی باید از سوی دستگاه متولی مشخص شود، خاطرنشان کرد: امروزه نمایشگاه‌های کتاب با ارائه تخفیف‌های کلان برگزار می‌شود که مشخص نیست چطور چنین تخفیف‌های بدون در نظر گرفتن حقوق ناشران، نویسنده و غیره ارائه می‌شود لذا باید مشکلات این حوزه به دقت بررسی شود.
دریافت: رضایی/ انتشار: سلیمی
501500

کد خبر: 758024

وب گردی

وب گردی