رئیس جهاد کشاورزی مازندران : نوسازی اراضی کشاورزی در دولت احمدی نژاد متوقف و در دولت یازدهم جان گرفت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: زراعت برنج جزو سخت‌ترین زراعت ها است. برنجکاران در هوای سرد بهار نشا و در هوای گرم و شرجی برداشت می‌کنند و این بسیار سخت است. با تسهیلات و توسعه مکانیزاسیون کار دستی و مشقت در این حوزه کاهش پیدا کرده و این یکی از نقاط قوت دولت برای کشاورزان است.

به گزارش ایسکانیوز؛ دلاور حیدرپور-رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به رشد بخش کشاورزی از ۴.۷ درصد در سال ۹۲ به ۵.۴ درصد در سال ۹۴ و ۵.۹ درصد در ۹ ماهه سال ۹۵ بیان داشت: تولید محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن در سال ۹۳ با بیش از ۲۱.۶ درصد افزایش به ۱۱۸ میلیون تن رسیده است.

او افزود: مهمترین کاری که دولت انجام داد و در زندگی کشاورزان موثر بود، قیمت برنج در بازار است. برنج خارجی در سال ۹۲ در زمان تحویل دولت بی حساب و کتاب وارد کشور شد یعنی رقمی معادل دومیلیون تن برنج واین مساله موجب کاهش شدید قیمت محصول داخلی در بازار شد تا جایی که نرخ برنج طارم در سال ۹۳ به ۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد و کسی برنج داخلی را خریداری نمی کرد. با تصویب دولت و با خرید توافقی که توسط دولت انجام شد قیمت افزایش پیدا کرد و با مدیریت واردات این محصول در سال بعد قیمت ها متعادل شد. با ادامه این مدیریت بهترین سالهای طلایی برنج تولید داخل رقم خورد و قیمت از زیر ۵ هزار تومان به ۷۵۰۰ تا ۸ هزار تومان رسید و این بهترین شرایط برای برنج شمال کشور بود.

او در ادامه تاکید کرد: برای حمایت از برنجکاران و کاهش هزینه تولید، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی که آغاز آن ازدهه ۷۰ بود و در سال ۹۲ یعنی سال آخر دولت دهم به صفر رسید و متوقف شد در دولت یازدهم آغاز شد و در حال حاضر ۶ هزار هکتار از اراضی تجهیز و نوسازی شده است که این کار در جهت استفاده بهترازماشین‌آلات و استفاده بهینه ازآب و کاهش هزینه تولید عملی شده است؛همچنین اجرای سامانه نوین آبیاری از ۴۶ هزار هکتار در سال ۱۳۹۲ با رشدی معادل ۱۶۸ درصدی به ۱۲۴ هزار هکتار در سال ۱۳۹۴ افزایش یافت که از مهمترین دستاوردهای دولت است.

حیدرپور بیان داشت: در سه سال اخیر ۲۵۳۰ میلیاردریال تسهیلات مکانیزاسیون پرداخت شد و با توجه به اینکه عمده زراعت مازندران برنج است؛ مکانیزاسیون موجب شد بیش از ۹۵ درصد برداشت برنج با کمباین صورت گیرد و همین مسئله سختی کار و هزینه تولید را کاهش داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه در رابطه با وضعیت تغییرکاربری اراضی در شمال کشور به عنوان قطب تولید برنج بیان داشت:تغییر کاربری از باغ زراعت برنج معکوس شده است. باغ‌های قدیمی تبدیل به کشت برنج شده‌اند و ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش تولید در این محصول داشته‌ایم.

حیدرپور در پاسخ به سوالی در رابطه با قیمت برنج در یک سال اخیر که با افزایش همراه بوده است، بیان داشت:تولید برنج داخل به صورت کامل نیاز کشور را تامین نمی‌کند. تقریباً نزدیک به ۳۰ درصد با واردات تامین می‌شود.یکی از دلایلی که موجب افزایش قیمت برنج داخلی شد فضای مجازی بوده است. در این فضا علیه برنج خارجی صحبت‌هایی شد مبنی بر اینکه این برنج دارای فلزات سنگین است و همین موجب کاهش تقاضا برای خرید برنج خارجی شد و تقاضا را برای خرید برنج داخلی افزایش داد و از آنجایی که اراضی تحت کشت برنج محدود است و قابلیت افزایش ندارد و در استان‌های غیر شمالی به دلیل محدودیت آب قابل توسعه نیست؛به همین خاطر افزایش تقاضا قیمت را تحت تاثیر قرار داده است و برنج تولید داخل پاسخگوی همه نیازهای کشور نیست.

او در پایان تاکید کرد که زراعت برنج جزو سخت‌ترین زراعت ها است. برنجکاران در هوای سرد بهار نشا و در هوای گرم و شرجی برداشت می‌کنند و این بسیار سخت است. با تسهیلات و توسعه مکانیزاسیون کار دستی و مشقت در این حوزه کاهش پیدا کرده و این یکی از نقاط قوت دولت برای کشاورزان است.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 758047

وب گردی

وب گردی