قناعتی :  پایتخت در برابر زلزله آمادگی ندارد/ با یک زلزله بیش از ۲ میلیون تلفات داریم

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در بحث بحران در شهری مانند تهران اگر زلزله‌ای رخ دهد حداقل بیش از 2 میلیون تلفات خواهیم داشت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع آمادگی تهران در مقابل زلزله گفت: بدون تردید تهران هیچ آمادگی در مقابل زلزله ندارد.

وی با بیان اینکه چند منطقه شهر تهران دارای بافت ریزدانه است، افزود: جمعیت زیادی در این مناطق ساکن هستند، به همین دلیل اگر زلزله‌ای بالای 6 ریشتر در این مناطق داشته باشیم حتی خدمات دهی اورژانس هم دچار مشکل می‌شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: چنین حوادثی دور از نظر نیست، به همین دلیل اگر درجه زلزله در مناطق شمال تهران هم بالا باشد اورژانس مسلما دچار مشکل می‌شود، چراکه بدون تغییر خیابان‌ها، مجوز ساخت در ارتفاعات بالاتر از استاندارد داده شده است.

قناعتی با تاکید بر اینکه در طرح تفصیلی و برخی از کوچه‌های 6 متری ساختمان‌های بلند ساخته شده است، گفت: بدون شک در طرح تفصیلی این مجوز داده نشده بلکه در کمیسیون ماده 5 با این مجوز موافقت کرده‌اند، به همین دلیل اگر زلزله‌ای اتفاق بیافتد خدمات رسانی به مردم با مشکل همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه در بحث بحران در شهری مانند تهران اگر زلزله‌ای رخ دهد حداقل بیش از 2 میلیون تلفات خواهیم داشت، تاکید کرد: خدمات رسانی به این افراد با توجه به نبود امکانات و خدماتی که دولت و شهرداری هیچ کدام در این مقیاس انجام نداده‌اند باعث می شود فضاهای لازم برای مقابله با بحران وجود نداشته باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: برای تأمین خورد و خوراک و حتی برای نماز خواندن میت هم برنامه ریزی نداریم، به همین دلیل معتقدم قبل از وقوع حادثه باید در خصوص این امور برنامه ریزی‌هایی انجام شود.

قناعتی با اشاره به اینکه در زلزله بم حتی قبر برای دفن میت ها نبود، گفت: در خصوص زلزله بم با شرایط بسیار بدی مواجه بودیم که باعث شد پیکر عزیزان بر روی زمین بماند.

وی ادامه داد: بدون شک زمانی که پیکر روی زمین بماند خود باعث بیماری می شود، به همین دلیل معتقدم در شهر تهران حتی برای مرده ها هم برنامه ریزی صورت نگرفته در حالی که باید برای همه این امور پیش‌بینی هایی انجام شود، چراکه اگر اتفاقی در تهران بیافتد نمی توان با توجه به جمعیت موجود آن را جمع کرد و بعد از زلزله شرایط بحرانی می شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: یک ساختمان فرو ریخت و بیش از 10 روز خیلی ها درگیر آن بودند، به همین دلیل اگر چند هزار مورد از این ساختمان ها فرو ریزد فاجعه به بار خواهد آمد.

قناعتی با بیان اینکه مدیریت بحران آمادگی مقابله با بلایای طبیعی مانند طوفان، سیل و زلزله را ندارد، تاکید کرد: بدون شک با وقوع یک حادثه شهر مختل و شرایط بسیار بحرانی می شود.

وی با بیان اینکه قبل از زلزله باید به موضوع بافت فرسوده توجه ویژه ای شود، تصریح کرد: آلودگی هوا هم در شهر تهران باعث مرگ افراد ‌می شود، به همین دلیل در شورای چهارم یک پنجم بودجه شهرداری به مترو اختصاص داده شد، به همین دلیل شاهد احداث 100 کیلومتر مترو هستیم اگرچه هزینه برای ساخت مترو بسیار سنگین است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شورای پنجم باید بافت فرسوده مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: در برنامه پنج ساله سوم که از سال 97 کلید می خورد باید بودجه به سمت بافت فرسوده مناطق 16، 17، 14 و غیره برود، چراکه جمعیت زیادی در این مناطق زندگی می کنند.

قناعتی گفت: بحث بحران باید در بودجه قرار بگیرد تا اگر اتفاقی رخ داد بتوان آن را به خوبی مدیریت کرد.

وی افزود: حتی موش های شهر تهران هم یکی از معضلاتی است که در زلزله باید مورد توجه قرار گیرند، چراکه با خوردن پیکرها ناقل بیماری خواهند بود.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 758066

وب گردی

وب گردی