رئیس جمهوری: از هیچ کمکی به صنعت دفاعی و ایثارگران دریغ نکردیم

رییس‌ جمهور با تاکید بر اینکه برای ساخت موشک و هواپیما از احدی اجازه نخواهیم گرفت، تصریح کرد : دستاوردهای صنعت دفاعی کشور در ماه‌ها و سال‌های گذشته ، نشانگر توجه مناسب دولت و وزارت دفاع به وظایف راهبردی خود می باشد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در مراسم رونمایی از دستاوردهای وزارت دفاع، اظهارداشت: امروز توازن منطقه‌ای و حفظ قدرت بازدارندگی دفاعی برای کشور حساسی مثل ایران که با انقلاب بزرگ خود، منافع قدرت‌های بزرگ را بخطر انداخته و پیام عدالت و آزادی از این کشور به گوش جهانیان می‌رسد، یک امر ضروری است.

روحانی با ابراز خرسندی از به ثمر رسیدن تلاش‌های انجام شده در بخش‌های مختلف هوایی، پدافندی، دریایی، زمینی و تجهیزات مختلف راداری و ارتباطی صنعت دفاعی کشور، گفت: اساس این است که همه می‌خواهند در دنیا جنگ، برخورد و کشتاری وجود نداشته باشد، اما متأسفانه تاریخ بشریت این واقعیت تلخ را به ما می‌آموزد که همواره در طول تاریخ، جنگ و برخورد نظامی و از طرف مقابل، دفاع، مقاومت و ایستادگی و تقابل حق و باطل وجود داشته است.

رییس‌ جمهور افزود: چنین روالی همواره در تاریخ انسانی وجود داشته و در قرن حاضر نیز به رغم همه تأکید‌ها، وجود سازمان‌های بین‌المللی و توصیه‌های مصلحان، همواره شاهد مشکلاتی در منطقه و جهان بوده‌ایم.

روحانی خاطر نشان کرد: طی 30 سال گذشته کشور عراق، حداقل، 3 بار با جنگ مواجه شد، یک بار صدام به ایران تجاوز کرد، یک بار به کویت حمله‌ور شد و یکبار هم ائتلاف به عراق حمله کرد و آمریکا عراق را اشغال نمود و امروز هم عراق با گرفتار‌ی‌های دیگری در برابر تروریست و داعش مواجه است و این به عنوان یک واقعیت تلخ پیش روی ما قرار دارد که یک کشور، چند بار صحنه جنگ و خونریزی بوده است.

رییس‌ جمهور افزود: افغانستان نیز در این مدت یکبار توسط شوروی سابق، اشغال شد، یکبار هم مجاهدین توانستند شوروی را بیرون رانده و پس از آن، طالبان، افغانستان را اشغال کرد و بار دیگر، آمریکا این کشور را به اشغال درآورد و امروز هم وضعیت چندان امنی ندارد، کشورهایی مانند سوریه، یمن و لیبی نیز کم و بیش با چنین شرایطی مواجه بودند.

روحانی گفت: در منطقه خودمان شاهد جنایات و تجاوز‌های مختلفی از سوی کشورهای منطقه و گاهی از سوی قدرت‌های بزرگ و آمریکا بودیم.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه ویژگی‌های منطقه خاورمیانه به گونه‌ای است که به راحتی و به سرعت نمی‌تواند به منطقه‌ای صد در صد امن تبدیل شود، اظهار داشت: در منطقه خاورمیانه دخالت قدرت‌ها و غده سرطانی اسراییل همواره مایه نگرانی، ناامنی و برخورد در منطقه بوده و هست.

روحانی خاطر نشان کرد: در طول تاریخ هیچگاه نبوده که قدرت‌های بزرگ در سراسر این منطقه مطامعی نداشته و به دنبال منافع خود نبوده باشند.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: اگر منطقه‌ای داشتیم که در طول 50 سال اخیر با معضلی مواجه نبود، چه بسا گفته می‌شد که منطقه و دنیای امنی داریم و در این وضعیت خیلی به قدرت دفاعی نیازی وجود ندارد

روحانی گفت: حتی اگر منطقه ما به طور کامل امن و قدرت‌های بزرگ در آن نبودند، یک کشور همواره نیاز به قدرت بازدارنده و منطقه نیاز به تعادل و توازن منطقه‌ای دارد و چنانچه توازن قدرت بهم بریزد، مشکل‌آفرین خواهد بود.

رییس‌ شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ایران هیچ‌گاه قصد تجاوزگری نداشته، ندارد و نخواهد داشت، اما در عین حال صلح، جاده یکطرفه‌ای نیست که اگر تصمیم گرفتیم، صلح‌خواه باشیم، طرف مقابل هم بخواهد صلح‌خواه باشد. لذا باید همواره مراقبت و هوشیاری وجود داشته باشد.

رییس‌ جمهور گفت: باید همیشه خودمان را آماده نگه داریم، مخصوصاً اینکه در طول دوران استقلال و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چندین بار مورد هجمه سیاسی، نظامی و اقتصادی قرار گرفته ایم و در طول 39 سال گذشته همواره با معضلات و مشکلاتی مواجه بوده ایم.

روحانی با تأکید بر ضرورت ایستادگی و مقاومت، خاطر نشان کرد: اگر در دوران تجاوزگری صدام، علیه کشورمان ایستادگی و مقاومت نمی‌شد و در تهران نشسته و مرتباً از سازمان ملل می‌خواستیم که جلوی اشتغالگری صدام را بگیرد، بی‌تردید صدام در آن شرایط تا تهران نیز پیش آمده و سراسر کشورمان را به اشغال در می‌آورد، لذا راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد.

رییس‌ جمهور با اشاره به کمبود تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز در دوران دفاع مقدس، بویژه در سال‌های اولیه جنگ، گفت: در آن دوران با دستان خالی، ایستادگی کرده و در برابر دشمن جنگیدیم.

روحانی تأکید کرد: ما در میدان نبرد، ایمان، تجهیزات و مدیریت را توأمان با هم نیاز داریم.

رییس‌ جمهور افزود: ما در دوران دفاع مقدس هر چند که از لحاظ تجهیزات، در مضیقه بودیم، اما از نظر مدیریت و ایمان جوانان در بالاترین درجه قرار داشتیم و انگیزه فراوانی به واسطه ایمان در میان رزمندگان وجود داشت.

دکتر روحانی اظهار داشت: امروز با تلاش و ایثار متخصصان و دانشمندان کشور امکانات بسیار خوبی در اختیار داریم و شرایط ما با روز آغاز جنگ تحمیلی تفاوت بسیاری دارد.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های دفاعی کشور از سال 92 شروع شده و امروز به ثمر رسیده است، با تقدیر از وزیر دفاع، معاونان، مسئولین، طراحان، مهندسین و کارگران صنعت دفاعی کشور، گفت: همه دست به دست هم داده‌اند تا توانسته‌ایم به این موفقیت برسیم و امروز این افتخارآمیز است که می‌توانیم هواپیما، هلی‌کوپتر، تانک و نفربر ساخت خودمان را داشته باشیم.

روحانی تصریح کرد: ما قدر این خودکفایی را به خوبی لمس می‌کنیم، چرا که می‌دانیم در دوران دفاع مقدس، وارد کردن تجهیزات دفاعی از خارج با چه مشقات و زحمت‌های فراوانی همراه بود.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه برخی افراد نمی‌دانند جنگ چه پیچیدگی‌هایی داشته است، گفت: دستیابی به موشک زمین به زمین، خواست ملت ایران بود چرا که در دوران دفاع مقدس، زمانی که صدامیان مناطق مختلف کشور را با موشک مورد حمله قرار می‌دادند، ملت از ما خواستند و شعار سر می‌دادند که «موشک جواب موشک».

روحانی خاطر نشان کرد: ما امروز مغروریم و به فرماندهی کل قوا ، صنعت دفاعی، نیروهای مسلح، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی و مردم خود افتخار می‌کنیم.

رییس‌ جمهور گفت: رهبر معظم انقلاب، به عنوان مشوق اصلی، برای رسیدن به خودکفایی و پایداری در مسیر، مقاومت و ایستادگی هستند و خوشحالیم رهبری داریم که از روز اول در خط نخست جهاد و مقاومت بوده اند و نسبت به مسایل نیروهای مسلح، صنایع دفاع و مبارزه، جبهه و جهاد، آشنایی کامل دارند.

روحانی با بیان اینکه کسانی که دوران 8 سال دفاع مقدس را درک نکردند، به خوبی نمی‌دانند، ارزش اقدامات انجام شده در راستای توسعه صنایع دفاعی، به چه میزان است، گفت: زمانی که عنوان می‌شود، توانسته‌ایم، موتور هواپیما و هواپیمای آموزشی بسازیم، کسانی که شرایط سخت و دشوار جنگ را دیده‌اند، به خوبی متوجه می‌شوند که این اقدامات چه ارزشی دارد و در حقیقت آنهایی که جنگیدند و فراز و نشیب دوران دفاع مقدس را درک کرده‌اند، امروز حلاوت تلاش، کار و ایثار متخصصان در صنایع دفاعی را بهتر درک می‌کنند.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه دولت از ابتدای مسئولیت خود نسبت به نیروهای مسلح احساس دین می‌کند، گفت: نیروهای مسلح ما نیاز به یک بازسازی و تقویت بزرگ دارند، اما با این حال، دولت نسبت به نیروهای مسلح و خانواده ایثارگران هر چه در توان داشته دریغ نکرده است.

روحانی افزود: دولت نسبت به خانواده معظم ایثارگران که از سال 76 معوقاتی داشتند بی‌توجه نبوده و ان‌شاء الله در یکی دو هفته آینده با پرداخت آخرین قسط، تمام معوقات خانواده‌های ایثارگران را به طور کامل پرداخت خواهیم کرد.

رییس‌ جمهور افزود: بودجه مربوط به نیروهای مسلح و وزارت دفاع در سال 95 حدود 77 درصد نسبت به سال 92 افزایش یافته و در بخش بنیه دفاعی، 145 درصد، رشد داشته‌ایم و این در حالی است که سهم بخش دفاعی از بودجه عمومی کشور، تا سال 92، 6 درصد از کل بودجه بوده و این رقم امروز به 9 درصد افزایش یافته است.

روحانی خاطر نشان کرد: ظرفیت تولید سازمان‌های صنعتی و دفاعی، 148 درصد و صادرات بخش دفاعی 227 درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد، دولت در زمینه رسیدگی به نیروهای مسلح و خانواده‌های ایثارگران در حد توان خود، تلاش کرده اما این بدان معنا نیست که توانسته‌ایم به نقطه مطلوب برسیم.

رییس‌ جمهور با اشاره به نامه درخواست خود از رهبر معظم انقلاب در سال 1369 برای تجهیز کشور به سامانه پدافندی، گفت: امروز خوشحالیم که سامانه پدافندی اس300 در دولت یازدهم در اختیار مردم و نیروهای مسلح قرار گرفت و با وجود فشارهای فراوان خارجی برای اینکه نتوانیم به این سامانه دست پیدا کنیم، اما این کار، انجام شد و این افتخاری برای دولت و کمکی به نیروهای مسلح کشور است.

روحانی تأکید کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح ایران، تنها برای دفاع از کشورمان است و هیچ وقت علیه کشور دیگری بکار گرفته نخواهد شد چرا که ما قربانی تجاوز ناجوانمردانه هستیم و از هیچ کس برای تقویت نیروهای مسلح و ساخت موشک و هواپیما اجازه نخواهیم گرفت.

رییس‌ جمهور با تأکید بر ضرورت تقویت ارتباط میان صنایع دفاعی کشور با دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی، گفت: امروز استعدادهای خوبی در دانشگاه‌ها وجود دارد و باید رابطه نیروهای مسلح و بخش صنعت دفاعی با جوانان و دانشگاه ها و بخش خصوصی گسترش یابد. بخش خصوصی باید در تولید قطعات در کنار صنعت دفاعی باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت از سال 93، برنامه‌ای برای بکارگیری 2 هزار جوان به عنوان دستیار ارشد، در کنار مدیران در مجموعه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده، گفت: در وزارت دفاع و نیروهای مسلح نیز، باید این اتفاق بیفتد، چرا که ما باید از نیروی جوان استفاه کنیم و این می‌تواند برای کشور ثمرات بسیار زیادی داشته باشد.

روحانی افزود: باید افراد با تجربه و مدیران ارشد، تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار بدهند، تا بتوانیم در زمینه‌های مختلف به پیشرفت دست پیدا کنیم.

خبرنگار و منتشرکننده: راضیه فراهانی

کد خبر: 758238

وب گردی

وب گردی