ستاری:  ساختارهای جدید اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه سرمایه، بانک و بیمه باید ایجاد شود

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ساختارهای جدید همسو با ساز و کار اقتصاد دانش‌بنیان باید در حوزه سرمایه، بانک و بیمه باید ایجاد شود.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی ریاست جمهوری در دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا ساختار جدیدی را به عرصه اقتصاد و نظام مالی کشور وارد کرده است که رشد فزاینده این امر، ساختارهای قدیمی بازار مالی و اقتصادی را دستخوش تحول خواهد ساخت.

ستاری حضور بیش از 5 میلیون دانشجو را زمینه‌ساز این تحول در قالب کسب و کارهای فناورانه نوپا دانست و افزود: رشد سریع کسب‌وکارهای نوپا همواره از سرعت فرآیند قانون‌گذاری و ساختارهای مالی فراتر است، بنابراین اگر این ساختارها، خود را با سرعت کسب‌وکارهای نوپا همسو نکنند، سیل عظیم این جریان ساختارهای پیشین را در هم خواهد شکست.

وی افزود: امروز بازیگران تازه‌ای در عرصه اقتصادی نقش‌آفرینی می‌کنند که مهم‌ترین دارایی آنان دانش، نوآوری و انگیزه آنها است و تلاش می‌کنند فرهنگ جدید را به عرصه اقتصاد وارد کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به ناکارآمدی تفکر تکیه بر اقتصاد منبع محور به عنوان راه کار اشتغال و رشد صنعت اظهار کرد: اتکای به اقتصاد منبع محور به عنوان اشتباهی بزرگ و راهبردی، امروزه جایی در ساختارهای اقتصادی کشورهای توسعه یافته ندارد؛ زیرا چنین اقتصادی جایی برای نیروی انسانی توانمند پی بینی نکرده است و نیازی به دانشگاه ندارد.

ستاری بیان کرد: دانشگاه در بستر صنعتی که به دنبال توسعه بر مینای ماشین‌سازی بهینه‌سازی و بهره‌مندی از خلاقیت نیروی انسانی است مفهوم می‌یابد بنابراین در اقتصاد منبع محور جایی برای این تفکر نیست.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر ضرورت اصلاح فرهنگ پیشین اقتصادی و جایگزینی آن با فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان گفت: باید برای تحقق نظامات جدید اقتصادی، الزامات متناسب با ساز و کار آن پیش‌بینی شود که ایران با پیشینه قوی فرهنگی در سرمایه‌گذاری جسورانه از دیرباز با میدان دادن به نیروی انسانی جوان، زمینه رشد کسب و کار مستقل را دنبال کرده است و امروز این فرهنگ متناسب با ساختار نوین اقتصادی توسط شتاب دهنده‌ها، مراکز رشد فناوری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه ادامه یافته است.

ستاری با اشاره به رشد بالغ بر سه هزار شرکت دانش‌بنیان بر بستر فرهنگی یاد شده و در زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری گفت: اکنون تنها 5 استارتاپ داخلی توانسته‌اند درآمدی بالای دو هزار میلیارد تومان داشته باشند و مجموع شرکت‌های داشن بنیان بیش از 30 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنند. این موضوع زمینه جایگزینی شرکت‌های نوآور را با شرکت‌های قدیمی که صرفاً به دارایی‌های فیزیکی تکیه داشته‌اند ایجاد کرده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری راهکار توسعه اقتصاددانشی و پژوهش محور را تفکیک میان پژوهش‌های پایه و بازار محور دانست و افزود: اقتصاد دانش‌بنیان پیروز نمی‌شود مگر آن که پای بخش خصوصی به پژوهش‌های بازار محور باز شود و دولت می‌بایست با تفکیک میان پژوهش‌های مرز دانش و تجاری، زیرساخت لازم برای حمایت و توسعه پژوهش‌های مرز دانشی را ایجاد کند.

ستاری با اشاره به ارائه لایحه‌ای در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه به بازارهای سرمایه‌ای به مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: در حوزه سرمایه، بانک و بیمه، ساختارهای جدید همسو با ساز و کار اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد شود.

نمایشگاه بورس، بانک و بیمه ایران (Finex) با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 26 تا 29 فروردین‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

دریافت کننده و انتشار دهنده: آخوندی

200

کد خبر: 758272

وب گردی

وب گردی