5 حرکت ورزشی برای مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر

اگر دچار سندرم آی بی اس یا همان سندرم روده تحریک پذیر هستید، باید بدانید که استرس یک عامل تشدید کننده علائم این سندرم است و تمرینات ورزشی شدید این استرس را بیشتر می کند. در واقع ورزش کردن برای مبتلایان به این سندرم مفید است اما باید نوع ورزش بسیار هوشمندانه انتخاب شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آوای سلامت قبل از این که کفش ورزشی به پا کنید، از پزشک تان بپرسید که با توجه به وضعیت تان کدام ورزش برای شما مناسب است. اصولا ورزش های با ریتم بسیار تند و یا همراه با فشار شدید به مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر توصیه نمی شود و در عوض تمرینات ملایم و آرامش بخش همراه با مدیریت استرس می تواند منجر به رفاه حال فرد و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر گردد.

در بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر که یبوست دارند، ورزش کردن فایده دیگری نیز دارد. ورزش کردن علاوه بر ارتقای سطح تناسب اندام و کاهش استرس زندگی، باعث می شود دستگاه گوارشی به درستی کار کند و وقوع یبوست را کاهش دهد.

ورزش های قلبی: ورزش ایروبیک مثل دوچرخه سواری در جاده های مسطح و دوچرخه سواری ثابت یا پیاده روی سلامت و تناسب اندام را افزایش می دهد و راه خوبی برای کاهش استرس است. روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی می تواند منجر به تقویت روحیه و آزادسازی ماده شیمیایی به نام آندورفین شود که نقش مهمی در مدیریت استرس و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر دارد.

ورزش های تنفسی: با نفس عمیق کشیدن و فروبردن هوای زیاد به درون شش ها می توانید میزان اکسیژنی را که تنفس می کنید افزایش دهید و این کار استرس را کمتر می کند.

یوگا: انواع مختلفی از یوگا وجود دارد، اما همگی آن ها ترکیبی از تنفس و ژست های حرکتی و ساکن هستند. یوگا یک راه شگفت انگیز برای انجام حرکات کششی، کم کردن سرعت تنفس و ایجاد تعادل در بدن است. ضمن این که منجر به هضم موثر غذا در دستگاه گوارش نیز می شود.

شنا: یک جایگزین عالی برای انجام حرکات تندی مانند دویدن است و احساس نفخ را در مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر به طرز شگفت انگیزی کاهش می دهد.


تای چی: این ورزش ذهنی در چین جزء هنرهای رزمی است. طی انجام تای چای در حین تنفس عمیق و مراقبه به آرامی حرکت می کنید. افرادی که تای چای انجام می دهند می گویند این ورزش کمک می کند دستگاه گوارش بهتر کار کند و این بیماران احساس آرام تری داشته و هوشیارتر باشند.

اگر می خواهید بیشترین سود را از برنامه ورزشی تان ببرید، این موارد را رعایت کنید:

هر روز در یک زمان خاص ورزش کنید و زمانی را انتخاب کنید که انجام ورزش برایتان راحت تر است.

یک ساعت قبل یا بعد از غذاخوردن ورزش نکنید.

وقتی هشیار هستید ورزش کنید نه زمانی که خواب آلود هستید.

ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید و با روش زندگی شما متناسب است.

داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش برای سالم ماندن مهم است.

اگر سندروم روده تحریک پذیر دارید، دلیل بهتری برای فعال ماندن خواهید داشت: ورزش منظم به شما کمک می کند که استرس را کم کنید و از یبوست جلوگیری می کند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 758400

وب گردی

وب گردی