کریزل 910e معرفی شد؛ ابرخودرویی الکتریکی با ظاهر کلاسیک

نام کریزل در صنعت خودروی جهان کاملا جدید و ناشناخته است؛ اما این شرکت با ساخت یک خودروی مدرن و تمام برقی با بدنه‌ای الهام گرفته از مدل‌های اسپرت کلاسیک، شهرتی جهانی به‌ دست آورده است.

به گزارش ایسکانیوز، سه برادر اتریشی بنیان‌گذاران شرکت کریزل با نام خانوادگی خود هستند. این برند در تولید باتری‌ و موتور الکتریکی سابقه‌ی زیادی دارد؛ اما در چند سال گذشته، علاقه خود به ساخت خودروی برقی را نیز نشان داده است. شنیده می‌شود که بازیگر مشهور هالیوودی، آرنولد شوارتزنگر، نیز از سهام‌داران این شرکت دانش‌بنیان محسوب می‌شود. پیش از این خودروهای مرسدس کلاس G، فولکس گلف، پورشه‌ پانامرا، بی‌ام‌و سری 3 و چند مدل دیگر توسط کریزل به‌صورت تمام برقی تولید شده بودند؛ اما به‌تازگی پروژه‌ی خاصی به نام Evex 910e در این شرکت به سرانجام رسیده است.

بدنه‌ی این خودرو کاملا بر اساس مدل افسانه‌ای 910 از پورشه ساخته شده است. در سال ۱۹۶۰ مدل 910 توانست به قهرمانی لمانز ۲۴۴ ساعته برسد و حتی رکوردهای جالبی در پیست نوربرگ رینگ برجای بگذارد. کریزل تلاش کرده است زیبایی این خودروی کلاسیک را با فناوری مدرن خودروهای الکتریکی ترکیب کند تا قابل استفاده‌ و مورد اعتماد مصرف‌کننده باشد. اوکس 910e در نمایشگاه خودروهای کلاسیک آلمان رونمایی شد و مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت.

به‌جای پیشرانه‌ی ۶ سیلندر و ۲ لیتری ۲۰۰ اسب بخار در 910 کلاسیک؛ مدل الکتریکی، قدرت ۴۹۰ اسب بخار فراهم خواهد کرد که با گشتاور ۸۹۰ نیوتن‌متر، ظرف ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این خودرو دست‌یافتنی خواهد بود و با این اوصاف در پیست سرعت، کاملا برتر از نمونه‌ی کلاسیک عمل خواهد کرد؛ چرا که وزن آن به ۱۱۰۰ کیلوگرم محدود شده است.

تأمین انرژی این خودرو برای شرکت کریزل، چالش بزرگی نبوده است؛ چراکه تجربه‌ی زیادی در ساخت باتری‌های قدرتمند دارد. باتری‌های لیتیوم یون اوکس 910e می‌توانند معادل ۵۳ کیلووات ساعت انرژی ذخیره کنند که برای حرکت دادن این‌ خودرو تا مسافت ۳۵۰ کیلومتر کافی خواهد بود. علاوه بر باتری و موتور قدرتمند الکتریکی، سیستم خنک‌کننده‌ی مخصوصی هم برای این مدل، در شرکت کریزل ساخته شده است. بدون اینکه در ظاهر اصیل پورشه 910 تغییر خاصی ایجاد شود، محل مناسبی برای جایگذاری باتری‌ها و دیگر متعلقات پیشرانه‌ی الکتریکی در قسمت عقب و جلوی خودرو در نظر گرفته شده است.

کمتر از ۱۰ دستگاه خودروی اوکس 910e ساخته خواهد شد که قیمت نهایی آن ۱ میلیون دلار برآورد می‌شود. این اولین خودروی دنیا با برند و لوگوی اوکس است و شرکت کریزل بنا به اعلامی رسمی، به تولید خودروهای الکتریکی با بدنه‌ی کلاسیک ادامه خواهد داد. پروژه‌ی بعدی این شرکت، بر اساس پورشه‌ی ۹۱۷ مدل ۱۹۷۰۰ شکل خواهد گرفت.

200/202

منبع: زومیت

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 758438

وب گردی

وب گردی