همایش توسعه منطقه ای مازندران در دانشگاه آزاد اسلامی نور برگزار شد

نخستین همایش توسعه منطقه ای مازندران با رویکرد اقتصاد مقاومتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در این همایش یک روزه دکتر میرشجاعیان حسینی معاون وزیر اقتصاد و داریی، دکتر رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر شیرکوند معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خیریانپور معاون استاندار مازندران، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، آقاپور نماینده شبستر، دکتر پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده کرمان، حجت الاسلام موسوی لارکانی فلاورجان و جمعی از مدیران و کارشناسان استان حضور داشتند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این همایش گفت: براساس برنامه ششم توسعه کشور باید به شاخص های 8 درصدی نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم 8.8 درصدی در کشور برسیم.

او افزود: همچنین باید وابستگی 70 درصدی بودجه عمومی کشور چه قبل و بعد از انقلاب به نفت ، به 20 درصد کاهش یابد.

نماینده کرمان در مجلس با اشاره به مصوبه قانون شفاف سازی مالی بنگاه ها در مجلس دهم گفت: با پی گیری های کمیسیون اقتصادی مجلس باید همه صورت مالی بنگاه های اقتصادی شفاف سازی شوند. با شفاف سازی اقتصادی به ویژه افشای صورت مالی همه بنگاه های اقتصادی دولتی کشور دیگر شاهد بهره وری پائین، ناکارآمدی و فساد اقتصادی و رانت در کشور نباشیم و در غیر این صورت این بنگاه ها حق نقل و انتقال بانکی، تغییر ثبتی را نخواهند داشت.

پورابراهیمی همچنین بر لزوم اصلاح قانون حسابرسی کشور تاکید کرد و گفت: بررسی اطلاعات ارائه شده از سوی بنگاه های اقتصادی توسط مجموعه ای به جز حسابرسان انجام شود.

او خواستار تمرکز حساب های دولتی در بانک مرکزی و ثبت آن در یک سامانه نظارتی دقیق و پاسخگو شد.

نماینده کرمان در مجلس بر ضرورت اجرای ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال جاری و ماده 56 که موجب راه اندازی سامانه اطلاعاتی بین دستگاهها می شود، تاکید کرد.

بیش از هزار واحد صنعتی در استان مازندران تسهیلات دریافت کردند

حسن خیریانپور روز نیز در این همایش گفت: استان مازندران به دلیل دارا بودن ظرفیت های منحصر بفرد قابلیت و کارکرد فرا استانی دارد و برای رسیدن به این مهم باید همه همکاری کنند.

او با اشاره به دریافت تسهیلات سال گذشته یک هزار و 93 واحد صنعتی استان از دولت تدبیر و امید گفت: امسال نیز براساس برنامه ریزی صورت گرفته علاوه بر بخش های تولیدی صنعتی و کشاورزی، بخش اشتغال بویژه در روستاها حمایت می شوند.

خیریانپور همچنین بر ضرورت توانمندی سازی نیروی انسانی تاکید کرد و گفت : با فراهم کردن بسترهای لازم آموزش و فعال کردن شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی می توان در جهت توانمند سازی نیروی انسانی گام برداشت.

رضا رحمانی در این مراسم گفت: امسال برای نوسازی و بازسازی 5 هزار واحد صنعتی و 100 هزار واحد تولیدی صنفی کشور تسهیلات پرداخت خواهد شد.

او بدون اشاره به میزان تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی و تولیدی درکشور گفت: پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی در راستای ارتقای بهره وری و افزایش صادرات کشور اجرایی می شود.

او ابزار امیدواری کرد که مازندران با توجه به ظرفیت ها موجود و تحریک تب بازار خارجی بتواند با جذب این اعتبارات به عنوان پیشتاز در صادرات گام بردارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حمایت دولت تدبیر و امید از 24 هزار و 400 واحد صنعتی و کشاورزی کشور گفت: این حمایت ها برای افزایش انگیزه تولیدکنندگان با همت دولت تدبیر و امید انجام شد و دولت یازدهم تاکنون 5 هزار و 400 واحد صنعتی جدید و 33 پروژه کلان ملی را در حوزه معادن راه اندازی کرده است.

علی اسماعیلی هم در این مراسم بر ضرورت تداوم اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در کشور تاکید کرد و گفت: در راستا اجرای طرح اقتصاد مقاومتی مهمترین کار اصلاح مدیریت نظام اداری با تغییر نگاه مدیریت جهادی است.

نماینده نور و محمود آباد در مجلس خواستار راه اندازی معاونت تولید و خدمات در همه دستگاه ها برای رونق اقتصاد از تولید به اشتغال شد و گفت: باید از دعوا و درگیری پرهیز و همدلی و وحدت حرکت کنیم تا شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه باشیم.

اقتصاد دانش بنیان پایه اقتصاد مقاومتی است

فرماندار شهرستان نور هم در این همایش با اشاره به ظرفیت های گردشگری، صنعتی و کشاورزی این منطقه خواستار اجرای قانون سازمان عمران سواحل در غرب مازندران شد.

هادی خنجری همچنین از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حاضر در این همایش خواست نگاه ویژه ای به این منطقه به عنوان منطقه گردشگری داشته باشند.

دکتر صدرالدین متولی نیز گفت: زنجیره کارآفرینی و توسعه و پیشرفت دانشگاه‌ها به هم گره خورده است و موفقیت در اهداف اقتصاد مقاومتی به تبدیل ایده تا عمل بستگی دارد.

او با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی به تقویت بنیه علمی و مهارتی کشور و تجهیز واحدهای تولیدی به فناوری دانش‌بنیان و نوین نیاز دارد، گفت: اقتصاد مقاومتی صرفه‌جویی و استفاده نکردن از فرصت‌ها و منابع خدادادی نیست بلکه استفاده بهینه از فرصت‌ها است.

دبیر همایش با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان از پایه های سیاست های اقتصاد مقاومتی، محسوب می شود، گفت: این همایش با محوریت اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل با نگاه به رفع مشکلات اقتصادی استان مازندران برگزار شد.

متولی افزود: در این همایش یک روزه علاوه بر سخنرانی ها، چهار مقاله برتر در مورد مازندران در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل ارائه شد. در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاه دستاوردهای اقتصاد مقاومتی با 39 غرفه با حضور شرکت های دانش بنیان، مشاغل خانگی، تولیدات کشاورزی،بسته بندی و تولیدات صنعتی دانش بنیان از امروز به مدت 3 روز در سالن نمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور برپا شد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار:آخوندی

204/200

کد خبر: 758476

وب گردی

وب گردی