روند مرگ ناشی از سیل طی سه دهه گذشته در ایران رو به کاهش است

مشاور معاون بهداشت و سرپرست دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایا  گفت: در هر سال  به طور متوسط 900 نفر در اثر حوادث طبیعی فوت می کنند و1.5 میلیون نفر نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرند. حادثه اخیر در اثر بارندگی رخ داد و بارندگی در یک دوره کوتاه سه ساعته منجر به سیل های برق آسا شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، دکتر علی اردلان دراولین نشست قائم مقام وزیر بهداشت در سال 96 که در ساختمان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در حال برگزاری است گفت: نقاط تحت تاثیر این سیل شهرستان عجب شیر و آذر شهر است و 4 نفر نیز در اثر رانش زمین در کردستان فوت کردند و بلافاصله تیم های ارزیابی به منطقه اعزام و مصدومان را به بیمارستان منتقل کردند همچنین زنان باردار در روستای چنار نیز به بیمارستان ها منتقل شدند. در روستای چنار آبرسانی توسط تانکرها انجام می شود و تیم های مستقر ما بهداشت آب را بررسی می کنند همچنین تیم های سلامت و بهداشت روان برای بازماندگان با همکاری سازمان بهزیستی برنامه هایی را در نظر گرفته اند.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده میزان آمادگی مردم ایران در مقابل بلایای طبیعی 9.3 از 100 بوده است که این عدد در سال گذشته 8.5 از 100 بوده است.در این راستا وزارت بهداشت آموزش هایی را در نظر گرفته است که در سال 95 حدود 10 درصد خانوار ها توسط بهورز ها و رابطین سلامت آموزش داده شدند. یکی دیگر از اقدامات ما از طریق همکاری با سازمان هلال احمر تحت عنوان طرح خادم صورت گرفته است.
دکتر اردلان ادامه داد: در سیل اخیر برخی از مردم کم توجهی کردند برای مثال در روستای چنار بیشتر مردم در حریم رودخانه زندگی می کردند همچنین در منطقه آذر شهر چنانچه محل دسترسی به روستا در کنار حریم رودخانه ساخته نمی شد احتمال فوتی ها کمتر بود.
وی گفت: در استان گلستان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با همکاری مدیریت بحران استانداری کمیته پیش بینی از بلایا را ترتیب داده اند که در شرایط پایلوت قرار دارد که به ازای هر حادثه طبیعی شرایط را بررسی می کنند . کاهش بحث های خطر یا بلایا بحث یک روزه یا دوروزه نیست امیدواریم با چنین اقداماتی بتوانیم میزان فوتی ها را کاهش دهیم.
وی در پایان گفت: به طور کلی می توان گفت روند مرگ ناشی از سیل طی سه دهه گذشته در ایران رو به کاهش است.بر اساس آخرین آمار سازمان مدیریت بحران 42 نفر کشته شده اند 18 عجب شیر 17 ادر شهر 5 کردستان یک نفر آذر بایجان غربی است.

خبرنگار :نیوشا یعقوبی / منتشر کننده : زهره حاجیان

701/700

کد خبر: 758775

وب گردی

وب گردی