دیدار و گفت و گو با فرهنگ رجایی

کتابفروشی آینده به همت کانون زبان فارسی، این هفته پنجشنبه 31 فروردین ماه از سلسه دیدارها با استادان فرهنگ و هنر را به دیدار و گفت وگو با دکتر فرهنگ رجایی اختصاص داده است و این مراسم نه صبح در برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز، به مناسبت انتشار کتاب "بازیگری در باغ هویت ایرانی،سرنمونی حافظ " نوشته دکتر فرهنگ رجایی که از سوی نشر نی به چاپ رسیده است. نشست پنجشنبه 31 فروردین ماه کتابفروشی آینده به بحث و برسی درباره این کتاب و دیگر آثار این نویسنده اختصاص دارد.
فرهنگ رجایی (متولد 1331) پژوهشگر علوم سیاسی در حوزه‌ تخصصی نظریه‌های سیاسی و روابط بین‌الملل و استاد تمام (پروفسور) دانشگاه کارلتون در کشور کاناداست. پس از تکمیل دوران مقدماتی و دبیرستان در اراک، دورة کارشناسی خود را در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به اتمام رساند. تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری خود را در آمریکا به آخر رساند و بعد نزدیک به یک دهه در ایران تحقیق و تدریس می‌کرد. در نهایت، به عضویت هیات علمی دانشگاه کارلتون درآمد. به دلیل علاقه به رابطة فرهنگ و سیاست، هم در دانشکده علوم سیاسی تدریس می‌کند و هم در «دانشکده انسانیات»، که برنامه خاصی بر اساس «کتب ماندگار یا کلاسیک» دارد، در دوره کارشناسی ارائه می‌دهد.

درس اصلی وی در دانشگاه کارلتون، «تمدن تجدد» بوده و به تدریس با روش گفت و گو با اذهان خلاق و زحمتکش اعتقاد دارد. وی در دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران، امام صادق (ع)، تربیت مدرس و دانشگاه‌های ویرجینیا و ایالتی شانیِ‌ اوهایو در آمریکا، هامبولت در آلمان و آکسفورد در انگلستان تدریس‌ و تحقیق کرده ‌و از محضر اساتید بزرگی مانند حمید عنایت و در آمریکا مانند کنت دابلیو تامپسن و اینیس کلاد (1922- 2013) بهره‌مند شده و اهل ‌کتاب ‌ایران با آثار تألیفی، ترجمه‌، مقالات، و ‌مصاحبه‌های وی آشنا هستند. دغدغه اصلی رجایی مطالعه وضع بشر، یا به وجهی چگونگی انسانی عمل کردن و «انسان‌ورزی» است. و تقریباً تمام آثارش به ‌مقوله ‌هویت و ‌جنبههای فکری، دنیایی و مادی حیات ‌آدمی، بهویژه‌ عبرت‌گرفتن از تمدن‌ها، شامل‌ تمدن ‌تجدد، اختصاص دارند.
برخی از کتابهای فرهنگ رجایی شامل:
در باره انسان، دولت، و سیاست بین‌الملل. (تألیف، انگلیسی 1983)
معرکه جهان‌بینی‌ها: در خردورزی سیاسی و هویت ما ایرانیان. (تألیف، فارسی 1373 ش ، چاپ دوم 1376 ش)
پدیده جهانی شدن: وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی. (تألیف، انگلیسی 2000، ترجمه عبدالحسین آذرنگ به فارسی 1380 ش)
اندیشه سیاسی معاصر در جهان عرب؛ از قرارداد پارساروویتز تا قرارداد غزه - اریحا (تألیف 1381 ش)
اسلامگرایی و تجددگرایی؛ تحول گفتمان در ایران. (تألیف، انگلیسی 2007).
تحول اندیشه سیاسی در شرق باستان. (تألیف 1372 ش ، ویراست جدید و چاپ پنجم، 1389 ش)
نظریه ‌پردازی ‌هنجارمند :گفتار و کردار کنت ‌تامپسن (تألیف، انگلیسی 2013).
زندگی فضیلت‌مند در عصر سکولار. (تألیف و ترجمه، 1393 ش).
فهم نظریه های سیاسی. (ترجمه 1362 ش ، چاپ نهم 1394 ش)
مُشکِلِه هویت ایرانیان امروز: ایفای نقش در عصر یک تمدن و چند فرهنگ. (تألیف، 1383 ش ، ویراست تازه و چاپ هفتم 1395 ش)
بازیگری در باغ هویت ایرانی؛ سرنمونی حافظ. (تألیف، فارسی 1396ش)

گفتنی است مراسم تجلیل از این استاد و پژوهشگر علوم سیاسی ساعت 9 صبح روز 31 فروردین ماه در محل کانون زبان فارسی(بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار) واقع در خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب شماره 12 برگزار می شود.

دریافت کننده: بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 758813

وب گردی

وب گردی