فعال بورسی: انتشار گسترده اوراق بدهی، رقیب بازار سهام است

فعال بورسی: انتشار گسترده اوراق بدهی، رقیب بازار سهام است

به گزارش ایسکانیوز، «حمیدرضا مهرآور» در نشست خبری که در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد، افزود: وضعیت کارگزاری ها نامطلوب نیست، البته برخی هزینه های غیرمنتظره بر آنها تحمیل می شود که مشکل ساز است.
وی اعلام کرد برای نمونه وضع عوارض بازیافت پسماند توسط شهرداری برای کارگزاری ها که سالیانه تا سه هزار میلیارد ریال است، هزینه سنگینی را بر آنها تحمیل می کند که در این باره با نهادهای ذیربط در دولت و مجلس شورای اسلامی مذاکراتی شده است.
عضو کانون کارگزاران بازار سرمایه تاکید کرد در بازار سرمایه باید قوانین بلندمدت وضع شود و وضع مقررات غیرمنتظره مانند افزایش یکباره نرخ خوراک پتروشیمی ها و اجبار در ارایه صورت های مالی آی.اف.آر.اس (استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی IFRS )باعث ایجاد شوک در بازار سرمایه می شود.
وی گفت: امسال انتظار داریم نتایج خوبی را که از برجام انتظار داریم، کسب کرده و وضعیت بازار سرمایه بهبود یابد.
عضو کانون کارگزاران بازار سرمایه اضافه کرد: پیشنهادهایی مانند حذف حجم مبنا و دامنه نوسان و جلوگیری از توقف طولانی مدت نمادها می تواند به بهبود شرایط بورس کمک کند.
مهرآور ادامه داد: اکنون سهامداران، نگرانند اگر سهمی بخرند، امکان دارد برای طولانی مدت و حتی چند ماه، نماد آن تعطیل شود و سهامدار امکان دسترسی به پول خود نداشته باشد.
وی از راه اندازی نرم افزار معاملاتی آنلاین (برخط) هوشمند پس از استقرار رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار استقبال کرد و گفت: متاسفانه شرکت هایی که خدمات او.ام.اس (سامانه های معاملاتی) در بازار سرمایه ارایه می کنند همه موارد را به طور کامل پوشش نمی دهند.
به گفته وی، سامانه هوشمند معاملاتی بومی با استفاده از تجربه سایر کشورها راه اندازی شده است تا همانند سایر کشورها امکان رصد همه تحلیل ها را به طور همزمان فراهم سازد.بازار بدهی اهرمی برای رشد و توسعه کشور است و دولت برای پرداخت بدهی‌های خود و انجام پروژه‌هایش از آن استفاده می کند.انتشار اوراق بدهی و اوراق با درآمد ثابت، ضمن آنکه مزایایی دارد و می تواند به تسویه بخشی از بدهی های دولت و نهادهای عمومی کمک کند، اما انتقادهایی نسبت به انتشار اوراق بدهی وجود دارد.
برخی کارشناسان معتقدند: کاهش رونق و افت حجم و ارزش معاملات بازار سهام ناشی از انتشار این اوراق است که نقدینگی را به سوی خود جذب می کند.
اما در مقابل، گروهی دیگر تاکید می کنند که ماهیت اوراق بدهی با سهام تفاوت داشته و اوراق بدهی، مکمل بازار سهام به شمار می روند و رقیب نیست.
همچنین با توجه به ظرفیت‌های سودآوری شرکت‌ها در بلندمدت، بازار سهام ازجذابیت خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و باید به بازار اوراق بدهی به عنوان مکمل سرمایه‌گذاری نگاه کرد.
«امیر هامونی» مدیرعامل فرابورس نیز در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه اعلام کرد، سهم اوراق بدهی از ارزش معاملات فرابورس در سال 95 به 60 درصد رسید و گفت ارزش بازار پولی حدود 60 برابر بازار بدهی است بنابراین امکان تاثیر بر بازار پولی و افزایش نرخ سود را ندارد.
به گفته وی در سال 1394 حدود 50 درصد ارزش معاملات فرابورس به بازار بدهی تعلق داشت.
«شاپور محمدی» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در اواسط اسفندماه 1395 اعلام کرده بود، تلاش برای محدود سازی حجم انتشار اوراق بدهی در دستور کار است و اولویت فعلی حفظ و حمایت از بازار سهام و تامین مالی بخش خصوصی است و باید بازار بدهی کنترل شود.
وی گفته بود، به موجب قانون، عرضه اوراق بدهی تکلیف سازمان بورس است، اما نمی توان نسبت به حجم آن بی توجه بود. توجه به خواسته سهامداران وظیفه سازمان است و از منافع آنها حفاظت خواهد شد .
محمدی همچنین گفته بود، ماه های گذشته عرضه اوراق بدهی کنترل و محدود شده و بخش خصوصی نیز می تواند با رعایت ظرفیت بازار سرمایه و همچنین با حد تعیین شده، اوراق بدهی منتشر کند.
در معاملات روز 19 فروردین ماه سال جاری بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می شود، تعداد یک میلیون 89 هزارو 185 برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از 1217 میلیارد ریال معامله شد.
دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه شنبه این هفته در محل نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.
این نمایشگاه تا بیست و نهم فروردین ماه (هجدهم آوریل 2017)، در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپاست.
360 شرکت و مجموعه اقتصادی شامل ارکان بورس، کارگزاری ها، شرکت های تامین سرمایه، شرکتهای مشاور سرمایه گذاری، موسسه های اعتباری و مالی، شرکت های خدمات بازار سرمایه، فعالان بورسی و بیمه ها در 16 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی حضور دارند.
در حاشیه این نمایشگاه دومین رویداد شرکت های نوپا یا استارتاپ‌های مالی ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار می شود.

دریافت کننده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده: پورعرب

604

کد خبر: 758818

وب گردی

وب گردی