مهمترین عامل سرطان  افزایش سن جوامع است/ باید زیر ساخت های لازم در زمینه پزشک خانواده  فراهم شود

معاون وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری خود گفت:  بودجه سال ٩٦ در کل کشور، ١١٥٢ هزار میلیارد تومان است که این میزان سال گذشته ٩٧٨ هزار میلیارد بود و این بودجه ١٧/٧ درصد رشد داشت و شامل شرکت هاى دولتى و بانک ها هم مى شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اینکه در سال جارى بودجه منابع عمومى دولت ٣٤٦ هزار میلیارد تومان است و سال گذشته جمع منابع عمومى دولت ٢٩٤ هزار میلیارد تومان بود گفت: درآمد اختصاصى دولت در سال جارى ٥٢ هزار میلیارد و سال گذشته ٤١ هزار میلیارد تومان بود و درآمد اختصاصى ناشى از ارائه خدمت دستگاه ها و منابع عمومى دولتى ناشى از مالیات و نفت و غیره است.

وی گفت: بودجه هایى که در سیستم دولتى وجود دارد به سه شکل هزینه هاى عمومى و جارى، بودجه دستگاه ها مربوط به درآمد اختصاصى و شکل سوم تملک دارایى است که وزارت بهداشت نیز شامل همین وضعیت مى شود.

حریرچی ادامه داد: بودجه اى که از محل درآمد اختصاصى مى آید داراى سقف است و این درآمد کسب مى شود که در ازاى ارائه خدمت با قیمت قانونى است و عمده بودجه وزارت بهداشت در دانشگاه هاى علوم پزشکى هزینه مى شوند.

وی با اشاره به اینکه هیچ بیمارستان و داروخانه اى به وزارت بهداشت متصل نیست، بلکه به دانشگاه هاى علوم پزشکى متصل هستند گفت: بودجه اى که به وزارت بهداشت مى آید به دانشگاه ها ابلاغ اعتبار مى شود و در سال ٩٦ بودجه دانشگاه هاى علوم پزشکى ١٤٩٣٧ میلیارد تومان شده است.

حریرچی تاکید کرد: کل ردیف هاى ستادى شامل پزشک خانواده، مابه التفاوت یارانه دارو، کمک به سیاست هاى جمعیتى امسال ٥١٣٦ میلیارد تومان است که سال گذشته ٦٠٤٣ میلیارد تومان بود و ١٥ درصد کاهش داشته است و ردیف هایى نیز به صورت مستقل وجود دارند که یکى هدفمندى یارانه ها است و میزان آن مانند سال گذشته ٤٨٠٠ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: ردیف بودجه اى یک درصد ارزش افزوده نیز امسال ٣١٧٨ میلیارد تومان شده که سال گذشته ٣٥٠٠ میلیارد تومان بود وبودجه وزارت بهداشت از محل عمومى ٢٩١٩٤ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان بوده که رشد آن نسبت به سال گذشته ١٠ درصد بوده است.

مهمترین عامل سرطان افزایش سن جوامع است


دکتر ایرج حریرچی با اشاره درباره رادیولوژی گفت:مجموع نظام سلامت برای افزایش سلامت مردم فعالیت می کند اولین هدف ما رضایت مردم و ارائه دهندگان خدمات است در برخی از کشورها پزشکان عمومی وجود دارد که تمامی کارها را انجام می دهند تا مریض به جای دیگر منتقل نشود در این راستا یک فرد برای دریافت خدمات تخصصی کوچک ، راهی مناطقی که از مرکز شهر دور است نمی شود و در راستای بحث رادیولوژی طبق پروتکل آموزشی رشته ها پیش می رویم و با توجه به آموزش و کمبود ها تصمیم گیری هایی می شود .

وی با اشاره به بیمه کارگران گفت: دستور کتبی رئیس جمهور به وزارت اقتصاد ابلاغ شده و دستورات لازم انجام شده و پول بهداشت و درمان کارگران به میزان کامل و به موقع برای سلامت کارگران در نظر گرفته می شود و حتی یک ریال آن برای کارهای دیگر در نظر گرفته نمی شود و مصوبه مجلس است و جنبه قانونی دارد. در زمینه تعرفه ها شورای عالی بیمه تصمیم گیری های انجام شده و پیشرفت های مناسبی داشته است که متعاقبا اعلام خواهد شد.
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش بیماری سرطان گفت:سرطان در تمامی کشورهای دنیا در حال افزایش است و مهمترین عامل آن افزایش سن جوامع است البته ممکن است فرد به طور مادر زادی به آن مبتلا شود اما بیشتر سرطان ها در دوران پیری به وقوع می پیوندد عامل دوم تغییر عوامل رفتاری مانند مصرف سیگار،چاقی،عدم تحرک وعدم مصرف سبزیجات و... و عامل سوم عوامل محیطی شامل مواد موجود در آب و عدا و آلودگی هوا و ... است. در طی چند دهه گذشته عوامل ابتلا به سرطان مانند دیگر کشور ها افزایش پیدا کرده است.معیار ما در سرطان در میان 100 هزار نفر زن یا مرد سنی برآورد می شود. در بیش از60 الی 80 درصد موارد دلیلی برای ابتلا به سرطان در آن ها پیدا نمی شود اما می توان با عوامل ایجاد کننده آن مانند سیگار،الکل و ...مقابله کرد و ورزش و امید به زندگی را افزایش داد در مرحله دوم می توان غربالگری کرد و سرطان را زود تشخیص داد .در مرحله سوم باید درمان مناسبی صورت گیرد و در مرحله چهارم بازتوانی مناسبی انجام شود. موارد ابتلا به سرطان در هر سال به جز سرطان پوست 92 هزار مورد است.


وی با اشاره به انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت کرد: قانون آن تصویب شده است و مذاکرات لازم انجام شده است باید اساس نامه های آن تصویب شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در راستای اقداماتی که در صورت توقف طرح تحول سلامت انجام می دهید گفت: بیشتر مواردی در طرح تحول سلامت یا قانونی از قبل داشته است یا در برنامه ششم توسعه در سیاست های کلی و قانون بودجه سالانه نهادینه شده است و نمی توان از قانون تخطی کرد.همچنین تصور می کنیم مسئولان آینده در دولت تمایل ندارند دستاوردهای طرح تحول سلامت را از بین ببرند همچنین مردم نیز چنین اجازه ای نخواهند داد.

دکتر حریرچی با اشاره وضعیت پزشک خانواده افزود: زیر ساخت های لازم در زمینه پزشک خانواده باید فراهم شود که یکی از آن ها در عصر فعلی پرونده الکترونیک است در نظام ارجاع 5_6 سال پیش باید در صورت مراجعه به متخصص به فرد فیدبکها را به پزشک خانواده برنمی گرداند که برخی از اقدامات باید توسط مراقبین سلامت و بهورزها انجام شود در شهرهای بزرگ اگر میخواستیم از پزشک خانواده استفاده کنیم فضای فیزیکی کمتر از 20 درصد بود همچنین یکی از زیر ساخت های مد نظر در پزشک خانواده آن بود که بیمه تحت نظر ما باشد و در شرایط فعلی زیر ساخت های پزشک خانواده فراهم شده است.
وی اصافه کرد :پرونده الکترونیک سلامت دارای 3 سامانه است که شامل سامانه اصلی سیب و دو سامانه دیگر در استان گلستان و خراسان رضوی می شود و تا چهارشنبه عصر برای 66243 هزار نفر پرونده سلامت تشکیل داده شده است و به 2729513 نفر خدمات ارایه کرده ایم.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی / منتشر کننده : زهره حاجیان

701/700

کد خبر: 758921

وب گردی

وب گردی