مدارا عامل کاهش پرونده‌های قضایی

قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: در صدر پرونده‌های دستگاه قضا اهانت، خشونت خانگی، دعاوی خانوادگی، قتل، ضرب و شتم و حوادث رانندگی قرار دارد که که علت اصلی آن‌ها فقدان مدارا است.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی امیری اصفهانی قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در همایش مددکاری اجتماعی و مدارای اجتماعی که امروز(دوشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه جامعه ما دوران گذر را طی می‌کند و وارد دوره‌ای شده که برای ما ناشناخته است و به طور طبیعی در این دوره گذار، چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که تهدیدهایی را در روابط اجتماعی ایجاد کرده که ناشی از رفتارهای منفعت طلبانه است.

وی افزود: رفتارهای منفعت طلبانه فردی پیچیدگی‌هایی ایجاد کرده که زمینه ناهنجاری‌های رفتاری می شود.

قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان داشت: امروز مرزهای جغرافیایی دیگر معنایی ندارد و دنیای بدون مرز بر رفتارهای اجتماعی افراد حاکم شده است و افراد به دنبال تبادل نظرات بدون محدودیت هستند.

امیری اصفهانی تصریح کرد: از سوی دیگر تنوع فرهنگی و زبانی تهدیداتی را در حوزه اجتماعی ایجاد کرده و تمام این موارد زمینه بروز اختلال های رفتاری خطر ساز را بیشتر کرده است.

وی گفت: رفتارهایی که برمبنای نظم استوار باشد موجب آرامش در جامعه می شود.

قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تأکید کرد: تحمل موافق و مخالف یک نیاز عملی و ضرورت عقلی محسوب می‌شود که در این میان مدارا یک الزام اجتماعی است که در مدیریت رفتار باید به آن توجه کرد و در غیر این صورت موجب به هم ریختن نظم عمومی می‌شود و در دوران امروز بدون تعامل و مدارا نمی‌توان زندگی کرد.

امیری اصفهانی با اشاره به اصل 40 قانون اساسی گفت: در این قانون تاکید شده که هیچ کسی حق ندارد برای احقاق حقوق خود موجب اضرار به غیر و تجاوز به منافع عمومی شود، یعنی باید کاری کنیم که حق افراد از بین نرود و این مسأله با مدارا امکان پذیر است.

وی افزود: در عرصه اخلاقی و رفتاری تعهدات رفتاری با غیر مسلمان مورد توجه قرار گرفته و از نظر سیاسی آزادی احزاب و رسانه ها در قانون مورد توجه قرار دارد.

قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: مدارا به معنی نرمی در رفتار است و نقش مدارا در همبستگی جامعه مشخص است و نقش انسان های صبور و بردبار که مددکاران اجتماعی یکی از مصادیق آن هستند.

امیری اصفهانی افزود: شاخص تاب آوری در جامعه کاهش یافته و عامل ایجاد رفتارهای خشن شده و رفتارهای خشن رو به افزایش است.

وی گفت: پرونده های موجود در قوه قضاییه نشانگر رفتارهای خشن است و در صدر پرونده‌های دستگاه قضا اهانت، خشونت خانگی، دعاوی خانوادگی، قتل، ضرب و شتم و حوادث رانندگی قرار دارد که علت آن‌ها فقدان مدارا است.

قائم مقام معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان داشت: ارتقا و بازآفرینی ازرش های اخلاقی یک ضرورت در جامعه ما است. بخشش و عطوفت گمشده های جامعه امروز است که باید بازآفرینی شود. نبود نشاط اجتماعی یک نقص در جامعه ما است و مدارا نقش موثری در افزایش امنیت و پایداری زندگی زناشویی و طلاق و انظباط اجتماعی دارد که رسانه ها به ویژه رسانه ملی می تواند در تحقق آن نقش داشته باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امیری اصفهانی بیان داشت: در قوه قضاییه و معاونت پیشگیری از وقوع جرم برنامه های زیادی با نهادها و سازمان ها از جمله انجمن مددکاری برای افزایش مدارای اجتماعی در دست انجام است.

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / انتشار دهنده: زهره حاجیان

308/700

کد خبر: 758978

وب گردی

وب گردی