حفاظت مالی از ۲۳ میلیون بیمار بستری از ابتدای طرح تحول سلامت

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ۲۳ میلیون بیمار در حوزه بستری از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت تا پایان سال گذشته، مورد حفاظت مالی قرار گرفتند و بیش از یک و نیم میلیون زایمان طبیعی رایگان در کشور انجام شد.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام وبدا دکتر محمد آقاجانی امروز در نشست مشترک و هم اندیشی اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و شورای معاونین وزارت بهداشت، اظهار داشت: در بیش از ۶۰۰ کلینیک ویژه در سطح کشور از ابتدای طرح تحول سلامت تا پایان سال گذشته، ۱۱۰ میلیون بار ویزیت تخصصی و فوق تخصصی با دریافت بهای بسیار اندک حدود ۳ هزار تومانی برای مردم طبقات محروم و متوسط انجام شد.

وی به بیان مهم‌ترین مشکلات پیش روی طرح تحول سلامت پرداخت و گفت: مهم‌ترین معضل این طرح، عدم پایداری منابع است و اعتبارات وزارت بهداشت در سه سال اخیر به طور کامل محقق نشد.

آقاجانی تصریح کرد: در سال ۹۵ معادل یک سوم بودجه سال ۹۳، به وزارت بهداشت بودجه تخصیص یافت، اما خدمات حوزه سلامت همچنان با تلاش‌ها و زحمات جامعه پزشکی، پرستاری و کادر بهداشتی و درمانی کشور، بدون هیچ گونه کاستی به مردم ارائه می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: برای جبران کاهش بودجه وزارت بهداشت در سال سوم اجرای طرح تحول سلامت نسبت به سال اول، در هزینه‌ها به طور جدی صرفه جویی کردیم. اما سال گذشته از محل هدفمندی یارانه‌ها نیز اعتباری دریافت نکردیم.

آقاجانی در خصوص وضعیت مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌ها، یادآور شد: بیمارستان‌های وزارت بهداشت هنوز مطالبات هفت ماه از سال گذشته را از بیمه‌ها دریافت نکرده‌اند و حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اسناد ارسالی به بیمه‌ها دارند.

وی، به وجود سامانه مرکزی خدمات بستری در وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: بر اساس اطلاعات این سامانه، رشد خدمات بستری پس از طرح تحول سلامت، فقط پنج درصد است، در حالی که شاهد رشد ۱۱ درصدی بیمه شدگان بودیم. بنابراین تقاضای القایی ایجاد نشده، اما در حوزه خدمات سرپایی ممکن است تقاضای القایی وجود داشته باشد؛ چون دفترچه سفیدی را در اختیار مردم قرار می‌دهیم که ممکن است هر روز به پرشکان مختلف مراجعه کرده و چندین خدمت پزشکی را دریافت کنند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 759036

وب گردی

وب گردی