ساخت ربات تعامل‌گرا با انسان توسط دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شیراز

دو نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی و هوش مصنوعی دانشگاه آزاد واحد شیراز در بخش ربات‌های نمایشی ربوکاپ امسال، ربات تعامل‌گرا با انسان را معرفی کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدرضا بهمنی، کارشناس ارشد هوش مصنوعی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در مورد این ربات گفت: «ربات تعامل‌گرای ما از لحاظ رفتاری با انسان تعامل می‌کند؛ یعنی تمام حرکات چهره فرد را شناسایی می‌کند و تشخیص می‌دهد. به طور مثال، میزان لبخند فرد را به صورت درصد تشخیص می‌دهد و حتی احساس تشنگی فرد را نیز می‌تواند شناسایی کند».

او افزود: «این ربات در طول روز و شب، رفتار فرد را شناسایی می‌کند و به صورت لحظه به لحظه در سرور جمع‌آوری می‌کند. بعد از آن هم این قابلیت را داریم که شخصیت و رفتار فرد را از روی این اطلاعات تشخیص دهیم».

بهمنی گفت: «این ربات می‌تواند با بیماران روحی نیز تعامل کند و با زبان فارسی با او سوال و جواب کند و بر اساس این سوال و جواب‌ها، امتیازاتی را بر اساس علم روانشناسی برای آنها در نظر بگیرد و نتیجه کار خود را در اختیار پزشک قرار می‌دهد».

به گفته او، این ربات رفتار فرد را در شبکه‌های اجتماعی نیز بررسی می‌کند و مثلا زمانی که فرد غمگین است و در حال گوش دادن به آهنگ‌های غمگین است، ربات بلافاصله یک موزیک شاد برای او پخش می‌کند تا او را از این حال و هوا درآورد».

او افزود: «این ربات شامل دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. بخش نرم‌افزاری آن از پردازش تصویر و تشخیص هویت بهره می‌برد و از طریق گوشی هوشمند، تمام حرکات فرد را شناسایی می‌کند. کدنویسی این برنامه نرم‌افزاری چهار سال طول کشیده است».

بهمنی در پایان گفت: «بخش سخت‌افزاری این ربات نیز شامل برد الکتریکی متن‌باز به نام «آرداینو» (ARDUINO) و یک ماژول بلوتوث سریال و درایور موتور و حسگر ژایرو (Gyro) و یک سنسور تشخیص صورت است.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار:آخوندی

204/200

کد خبر: 759042

وب گردی

وب گردی