مشاهده 4 قلاده پلنگ در باغملک خوزستان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: چهار قلاده پلنگ در منطقه کوهستانی قلعه تل از توابع باغملک خوزستان مشاهده شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، عباس سلطانی گفت: مردم محلی و یکی از تشکل های زیست محیطی قلعه تل از مشاهده پلنگ مادر و سه توله پلنگ آن در این منطقه خبر داده و عکس هایی نیز منتشر کردند.
وی توضیح داد: یک چوپان با پارس کردن سگ گله متوجه وجود سه توله پلنگ در زیر یک تخته سنگ می شود؛ پس از چند دقیقه پلنگ مادر به چوپان حمله می کند.
سلطانی افزود: جراحات وارد شده به چوپان سطحی بوده و این حادثه تلفاتی در پی نداشته است.
وی مشاهده پلنگ را در این منطقه حائز اهمیت دانست و گفت: مکان هایی مشاهده پلنگ به عنوان زیستگاه ثبت می شود.
سلطانی اضافه کرد: پلنگ تاکنون بارها در مناطق کوهستانی ایذه و باغملک مشاهده شده البته بیشتر این مشاهدات مستقیم نبوده و بیشتر از طریق خسارت هایی که به گله های دام مردم محلی بوده، متوجه وجود پلنگ شده ایم، که این مشاهدات وجود تعداد قابل توجهی از این گونه را در منطقه ثابت می کند.
به گفته وی، خسارت پلنگ بیمه شده و خسارت های وارده به مردم محلی (انسان و دام ) از طریق بیمه پرداخت می شود.
وی افزود: در این مناطق همیشه نگرانی هایی از بابت شکار حیات وحش به ویژه پلنگ، و یا مسموم کردن لاشه دام ها توسط اهالی وجود دارد زیرا برخی از روستائیان حیوانات وحشی را دشمن احشام خود می دانند.

لزوم اجرای طرح 'پلنگ ایرانی' در خوزستان
رئیس اداره محیط زیست ایذه منطقه زاگرس میانی را یکی از قلمروهای با اهمیت پلنگ در کشور عنوان کرد و گفت: بر اساس مشاهدات به نظر می رسد، گونه پلنگ در این منطقه بیش از سایر مناطق کشور وجود داشته باشد.
وی افزود: برآوردی از تعداد پلنگ های موجود در منطقه نداریم زیرا سرشماری این گونه به راحتی امکان ندارد، اما تاکنون بارها (بیش از 10 مورد) گزارش از خسارت به احشام روستائیان و چندین نوبت نیز گزارش از محیط بانان و مردم محلی دریافت کردیم که وجود تعداد قابل توجهی پلنگ را در منطقه تایید می کند.
سلطانی پیشنهاد کرد: برای حفاظت از گونه پلنگ در این منطقه طرح 'حفاظت از پلنگ ایرانی' تعریف و اجرایی شود.
وی اظهار کرد: زاگرس میانی شامل شهرستان های ایذه، باغملک، اندیکا، مسجدسلیمان، اندیمشک و دزفول در شمال و شرق خوزستان، محل زیست گونه پلنگ است که می تواند زیر پوشش این طرح قرار گیرد.
سلطانی افزود: هم اکنون طرح حفاظت از 'یوز ایرانی' با همکاری سازمان های بین المللی در حال اجراست و سالانه اعتبارات ویژه ملی و بین المللی به آن اختصاص می یابد و در صورتی که بخواهیم پلنگ به سرنوشت یوز دچار نشود باید از هم اکنون برای حفاظت از آن برنامه ریزی شود.
وی همچنین با اشاره به نبود اداره حفاظت محیط زیست در شهرستان باغملک گفت: ساختمان این اداره آماده و در آستانه راه اندازی است اما برای حفاظت از این منطقه و حیات وحش آن، لازم است که فرآیند راه اندازی تسریع شود.
سلطانی، تامین نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات کافی را از دیگر ضروریات حفاظت از محیط زیست این منطقه دانست و افزود: آموزش مردم محلی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی اهالی نیز تاثیر بسزایی دارد تا آگاهی نسبت به اهمیت زیستگاه و حیات وحش ایجاد شود.
بر اساس این گزارش، باغملک، در شرق خوزستان قرار دارد. این شهرستان فاقد اداره حفاظت محیط زیست است و این شهرستان زیر نظر اداره محیط زیست ایذه قرار دارد.
یکی از سایت های محلی خبر حمله پلنگ به 'عباس مهدوی' جوان ساکن شهرستان باغملک، منتشر کرده که در اطراف روستای بیدستان از توابع شهر قلعه تل مورد حمله قرار گرفته است. این جوان که از همیاران محیط زیست منطقه است، علاوه بر گزارش این موضوع به انجمن دوستداران محیط زیست قلعه تل، با دوستداران محیط زیست برای حفاظت از این چهار قلاده پلنگ و گفت وگو با اهالی، همکاری کرده است.
با انتشار خبر وجود توله پلنگ ها و این گونه کمیاب در منطقه قلعه تل و رشته کوه منگشت باغملک ، دوستداران محیط زیست منطقه خواستار نگاه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست به این منطقه و تقدیر از این جوان فداکار شدند.
پلنگ در مناطق صخره ای و کوهستانی شمال خوزستان زندگی می کند. جمعیت این گونه که در فهرست سرخ IUCN در رده در خطر انقراض قرار دارد، در سال های اخیر به دلیل تخریب زیستگاه و کم شدن طعمه که بیشتر از کل و بز، گراز، خرگوش و سایر پستانداران کوچک تغذیه می کند، کاهش یافته است.
پلنگ ایرانی با نام علمی panther pardus جزو خانواده گربه سانان ایران است.
مرداد 93 یکی از محیط بانان منطقه حفاظت شده شیمبار اندیکا به نام 'سید سیف اله هاشمی' برای نخستین بار موفق شد در اقدامی نادر، از چهار پلنگ ایرانی که همزمان در کنار هم بر روی صخره در حال استراحت بودند، تصویربرداری کند. مرداد 94 نیز 2 بار حمله پلنگ به دام های لالی در شمال خوزستان گزارش شد؛ همچنین تیر 95 برای نخستین بار در منطقه شکار ممنوع بدیل، در بهبهان گونه پلنگ مشاهده و توسط یکی از محیط یاران این منطقه تصویربرداری شد.
در هفته های اخیر فیلمی در قالب یک لوح فشرده از سه فرد مسلح، به پلیس اطلاعات شهرستان لالی رسید که در حال مثله کردن لاشه یک پلنگ شکار شده بودند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:نیوشا یعقوبی

701/703

کد خبر: 759185

وب گردی

وب گردی