احداث واحدهای تولیدی و صنعتی مستلزم رعایت ضوابط عدم آلایندگی ازسوی سازمان محیط زیست شد

نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند که احداث هرگونه واحد تولیدی و صنعتی و معدنی مستلزم رعایت ضوابط عدم آلایندگی ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شود.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 29 فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک با اصلاح ماده 11 این لایحه با 140 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس این گزارش تبصره 5 این ماده به موافقت نمایندگان مرعی اعلام و بررسی آن به نشست علنی بعدی مجلس موکول شد.

براساس ماده 11 اصلاح شده لایحه مذکور؛ هرگونه احداث، توسعه، تغییر خط تولید و تغییر محل واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت ضوابط عدم آلایندگی ابلاغی از سوی سازمان می باشد.سازمان موظف است ظرف مدت 2 ماه استعلام های درخواست جواز تاسیس و بهره برداری را جواب داده و در صورت عدم موافقت دلایل آن را به استعلام کننده به صورت کتبی ارائه نماید. عدم پاسخ در مدت یادشده، به منزله تایید می باشد.

در هر استان کمیسیونی به عضویت یکی از معاونان استاندار با تعیین استاندار (رئیس)، مدیرکل محیط زیست استان (دبیر)، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، فرماندار و مدیرکل سازمان بازرسی استان مربوطه تشکیل می شود.

درصورت اعتراض متقاضی و ادعای عدم آلایندگی،مرجع استانی فوق به اختلافات فیمابین رسیدگی می کند و در صورت آلاینده نبودن (براساس قوانین و دستورالعمل های ابلاغی در سازمان) مجوز مقتضی را صادر و در غیر این صورت تقاضا را رد می کند. نظر کمیسیون لازم الاجرا می باشد.

دبیرخانه کمیسیون در اداره کل حفاظت محیط زیست هر استان مستقر می باشد.

براساس تبصره 1 این ماده؛ کمیسیون مکلف است مبنای موارد موضوع این ماده از جمله درخصوص محدوده و حریم، فاصله با شهر و روستا را صرفا با توجه به آلایندگی آنها تعیین نماید.

در تبصره 2 آمده است؛ متخلفان از مصوبات و تصمیمات سازمان و کمیسیون (در صورت بررسی در کمیسیون) ضمن پرداخت جریمه رفع آلایندگی مکلف به جبران خسارت وارده می باشند.

در صورت عدم جبران، موضوع در کمیسیون مطرح می شود و با تصویب کمیسیون، ضمن توقف فعالیت با شکایت اداره کل محیط زیست متخلف به مرجع قضایی معرفی می شود و با حکم این مرجع به جزای نقدی درجه 4 ، یکصد و هشتاد میلیون (180.000.000) ریال تا سیصد و شصت میلیون (360.000.000) ریال محکوم می شود.

همچنین در تبصره 3 ماده مذکور آمده است؛ واحدها و پروژه های بزرگ و متوسط در حال فعالیت یا جدید که برحسب قوانین و مقررات مشمول ارزیابی زیست محیطی می باشند، موظف به نصب و راه اندازی سامانه های پایش بر خط لحظه ای (آنلاین) و ارسال اطلاعات روزآمد به مرکز پایش سازمان می باشند. صدور و تمدید پروانه های بهره برداری آنها، منوط به اجرای این تبصره است.

تبصره 4 این ماده نیز اذعان می کند؛کلیه مراکز،واحدهای صنعتی و تولیدی،حسب تشخیص سازمان مکلفند نسبت به نمونه برداری و اندازه گیری آلودگی هوا، در فاصله زمانی ممکن و در چارچوب خوداظهاری در پایش اقدام نماید.

در تبصره 5 نیز مطرح شده است؛ واحدهای تولیدی موضوع این ماده که براساس اعلام سازمان و در چارچوب آیین نامه ای که به پیشنهاد سازمان به تصویب هیات وزیران می رسد، به عنوان واحد برگزیده سبز معرفی شوند، از پرداخت ده درصد (10%) مالیات بر ارزش افزوده همان سال معاف می باشند.

لازم به ذکر است در ادامه بررسی لایحه هوای پاک در نشست علنی امروز، نوبت به بررسی ماده 34 رسید که با درخواست نادر قاضی پور و دستور رئیس مجلس شورای اسلامی مرعی اعلام شد.

براساس ماده 34 مرعی شده لایحه مذکور؛ از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون؛ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 3/2/1374 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن و‌ تصمیم قانونی راجع‌به آیین‌نامه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 29/4/1354 کمیسیون‌‌های مشترک مجلسین و بند (6) ماده (18) قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب 20/1/1368 نسخ و اصلاحات ذیل اعمال می‌گردد:

ـ متن ذیل به انتهای بند(20) قانون شهرداری مصوب 11/4/1334 کمیسیون‌های مشترک مجلسین الحاق می‌شود:

این بند با رعایت قانون هوای پاک اجرائی می‌گردد.

ـ در تبصره(1) ماده(2) قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب 23/3/1386 مجلس شورای اسلامی عبارت «یکسال» به «دوسال» و «سی‌هزار کیلومتر» به «چهل هزار کیلومتر» اصلاح می‌شود.

در ماده(9) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 8/12/1389 مجلس شورای اسلامی عبارت «بیش از پنج‌سال» به‌عبارت «برای خودروهای شخصی و دولتی دوسال و برای وسایل نقلیه عمومی یکسال» اصلاح می‌شود.

خبرنگار و منتشرکننده: راضیه فراهانی

کد خبر: 759192

وب گردی

وب گردی