طرح اولیه ذخیرگاه بیابانی یوزپلنگ در حال تهیه است

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: طرح اولیه ذخیره گاه بیابانی یوزپلنگ آسیایی با همکاری دانشگاه یزد در حال تهیه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، هومن جوکار افزود: یوزپلنگ گونه ای در خطر انقراض است از این رو یکی از کارهایی که برای آینده این گربه سان می توان انجام داد، اقداماتی با موضوع برنامه های پشتیبان است.
وی گفت:بخش زیادی از حوادثی که در دنیای یوزپلنگ ها رخ می دهد خارج از مناطق حفاظت شده است مانند حوادث جاده ای که بیشتر آنها غیرمترقبه است از این رو یوزها برای حمایت نیاز به برنامه پشتیبانی دارند.
وی گفت : یکی از این برنامه های پشتیبان نگهداری دو یوزپلنگ نر و ماده ( کوشکی و دلبر) در پردیسان با هدف تکثیر در اسارت است که زیر نظر متخصصان داخلی و خارجی اجرا می شود.
جوکار گفت: دومین موضوعی که می توان درباره آن برنامه ریزی کرد ذخیره گاه بیابانی است، این ذخیره گاه منطقه حفاظت شده محصوری است که تمام سازوکارهای آن تحت مدیریت کامل قرار می گیرد و هیچ اتفاق غیر مترقبه ای ( مانند حوادث جاده ای ) در آن رخ نمی دهد.
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اظهار کرد: به این ترتیب منطقه کاملا امنی برای یوزپلنگ ها و سایر گونه های بیابانی کنار این گربه سان ایجاد می شود.
وی به تفاوت ذخیره گاه بیابانی با مناطق حفاظت شده اشاره کرد و گفت: مناطق حفاظت شده محصور نیست بنابراین امکان ورود دام و شکارچی وجود دارد که مسائل زیادی به دنبال دارد اما ذخیره گاه بیابانی منطقه ای وسیع اما محصور است که باید وسعت آن حداقل 100 هزار هکتار باشد.
جوکار افزود: بسیاری از مستندهایی که از حیات وحش در آفریقا مشاهده می شود در این مناطق محصور است و بنا به گزارش اخیر اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از طبیعت ( IUCN ) در مورد یوزپلنگ های دنیا، آمده بخش زیادی از این گربه سان و گونه های در خطر انقراض در مناطق محصور زندگی می کنند.
وی اظهار کرد: اکنون با دانشگاه یزد در حال آماده سازی طرح اولیه ذخیره گاه بیابانی هستیم که بعد از آماده شدن آنرا با متخصصان داخلی و خارجی به اشتراک خواهیم گذاشت و زمانی که مورد تایید تمام اهل فن قرار گرفت و این نتیجه حاصل شد که با توجه به شرایط کنونی یوزپلنگ در ایران اجرای این طرح ضرورت دارد، وارد فاز اجرایی خواهیم شد.
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تاکید کرد: این طرح به علت حجم بالای سرمایه گذاری نیازمند تایید نهایی بخش های مختلف است و پروژه به تنهایی قادر به تصمیم گیری در این زمینه نیست و باید جمع بزرگی از دانشگاهیان، متخصصان ملی و بین المللی در مورد آن تصمیم گیری کنند.
جوکار گفت: البته اینطور برداشت نشود چون دیگران این کار را انجام می دهند پس اولویت ما هم همان باشد، بلکه در تمام این سالها زحماتی که در سازمان محیط زیست و برنامه عمران سازمان ملل متحد( UNDP )کشیده شد این بود که یوز را در زیستگاه طبیعی حفظ کنیم اما اکنون با توجه به وضعیت این گربه سان و تغییرات ایجاد شده به نظر عاقلانه است یک آمادگی و پشتیبانی برای برنامه های آینده داشته باشیم.
وی تاکید کرد: همچنین این موضوع به این معنا نیست که بودجه و امکاناتی از حفاظت در طبیعت آزاد کم می شود این موضوعی است که اگر تامین اعتبار شود و توسط دانشگاه ها مورد توافق قرار گیرد کارهای اجرایی آن آغاز خواهد شد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده: نیوشا یعقوبی

701/703

کد خبر: 759211

وب گردی

وب گردی