ایرانی‌ها 3 برابر جهان پلاستیک مصرف می‌کنند/ کیسه‌ پارچه‌ای راه نجات

هر دقیقه یک میلیون کیسه پلاستیکی در دورِ دنیا پخش می‌شود و ایرانیان 3 برابر مردم کره زمین از این کیسه‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برای تأمین امنیت روانی و حفظ پاکی محیط زیست، زمین به مردمانی مسئولیت پذیر و دلسوز نیاز دارد. هر یک از افراد باید خود را نقش اول حامی و دلسوز محیط زیست بدانند و به عبارتی به بهترین وجه ایفای نقش کنند.

موضوع استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و آسیب هایی که به محیط زیست وارد می کند، همواره از سوی فعالان و مجریان نهادهای محیط زیست مورد توجه است. اگر هر شهروند به عنوان مراقب و فعال محیط زیست، به سرنوشت زمین و فردای محیط زیست خود بیاندیشد و همگام با فعالان محیط زیست عمل کند، به جرأت می‌توان از کاهش چشمگیر میزان آلودگی هوا و آلودگی های محیط زیستی خبر داد.

ایرانی ها ۳ برابر مصرف مردم جهان پلاستیک مصرف می کنند

ایران جزء 5 جامعه نخست مصرف کنندگان پلاستیک در سراسر دنیا است.

محمد درویش کارشناس محیط زیست، گفت: طبق آمارها هر شهروند ایرانی، 3 برابر هر یک از افراد کره زمین پلاستیک مصرف می کند.

وی افزود: اگر هر ایرانی، در هنگام خرید هفته‌ای یک کیسه پلاستیکی، کمتر دریافت کند، سالانه یک میلیارد کیسه پلاستیکی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کارشناس محیط زیستی اظهار داشت: مصرف بیش از حد کیسه های پلاستیکی، یعنی مصرف بی رویه انواع انرژی، همچون انرژی برق و مصرف قابل توجهی آب و همچنین استفاده فراوان از این کیسه ها، تولید و انتشار گازهای گلخانه ای را نیز به دنبال خواهد داشت.

الگوسازی از فرم جدید یک فعالیت اجتماعی

خرده فروشان بیشترین میزان کیسه های پلاستیکی را مصرف می کنند.

یک فعال محیط زیست و مجری یکی از طرح های جایگزینی کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی، گفت: ما در اجرای طرح خود دو موضوع قابل اهمیت در شرایط فعلی، یعنی محیط زیست و کارآفرینی برای افرادی که به نحوی گرفتار آسیب‌های اجتماعی هستند را مد نظر قرار دادیم.

این کارآفرین اجتماعی با بیان اینکه ایجاد کسب و کار اجتماعی یک راه امن برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است، اضافه کرد: الگوسازی از فرم جدید یک فعالیت اجتماعی و حمایت از محیط زیست از جمله اهداف اجرای این طرح بود.

یادگار گفت: ایجادحس مسئولیت پذیری در میان خرده فروشان که بیشترین میزان کیسه های پلاستیکی را بر اساس احترام به مشتری مصرف و ارایه می کنند، مقدمه شروع فرهنگ جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای است.

وی ادامه داد: علاوه بر اهداف محیط زیستی طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای، مبحث اشتغال آفرینی برای زنان سرپرست خانوار که قریب به اتفاق آن‌ها از آسیب دیدگان اجتماعی بهبود یافته هستند نیز لحاظ شده است.

این کارآفرین افزود: رفتاری که در کودکی نهادینه شود هرگز فراموش نخواهد شد و این اتفاق زمینه فرهنگ سازی رفتارهای صحیح اجتماعی را برای تأثیر پذیرترین قشر جامعه فراهم می آورد؛ لذا نقش معلمان و مدیران مدارس در اجرا و فرهنگ سازی طرح های محیط زیستی بسیار در خور توجه است.

این فعال محیط زیست اظهار داشت: اگر هر ایرانی در هنگام خرید روزانه یک کیسه پارچه ای به همراه داشته باشد، درصد استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

حمایت از تولید کنندگان کیسه های تجزیه پذیر راه نجاتی چند جانبه

حمایت از کارگاه های نساجی داخلی که در آستانه ورشکستگی هستند، راه نجات است.

محمد درویش کارشناس محیط زیست گفت: حمایت از تولید کنندگانی که کیسه های تجزیه پذیر تولید و روانه بازار می کنند، همچنین وضع مقررات و محدودیت برای افرادی که کیسه های پلاستیکی تولید می‌کنند، از راه های پیشنهادی برای کاهش تولید و مصرف پلاستیک شمرده می شود.

وی افزود: حمایت از کارگاه های صنایع نساجی که برخی از آن ها در آستانه ورشکستگی هستند و در نظر گرفتن تمهیدات تشویقی برای فعالان این صنف نیز از جمله راهکارهای مناسب نجات محیط زیست از بلای رها شدن کیسه های پلاستیکی در محیط زیست است.

با در نظر گرفتن جوانب مسایل مختلف، گاهی اهمیت دادن به یک موضوع، بستر انجام اقدامات موثر و سودآور در حوزه های دیگر را نیز فراهم می آورد. با توجه به اهمیت حفظ پاکی محیط زیست و همچنین موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و افراد آسیب دیده اجتماعی، در اجرای پروژه ای مشترک می توان تا حدود زیادی به اهداف مورد نظر هر دو حوزه دست پیدا کرد. از تأثیر قابل توجه حمایت دولت در ورود و اقدام بخش خصوصی در طرح های حمایتی محیط زیست نیز نباید غافل شد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:نیوشا یعقوبی

701/703

کد خبر: 759316

وب گردی

وب گردی