ژاپن بدون آمریکا توافق تجاری پاسیفیک را پیش می‌برد

ژاپن با یک تغییر موضع محسوس اعلام کرد که بدون آمریکا نیز می توان پیمان تجاری ترانس پاسیفیک یا پیمان مشارکت دو سوی اقیانوس آرام موسوم به «تی پی پی» را به پیش برد.

به گزارش ایسکانیوز، این در شرایطی است که ژاپن پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد کشورش از این پیمان خارج می شود، این تصمیم را شکستی برای پیمان دانسته بود.
اما ظاهرا با توجه به تلاش های چین برای امضای توافقنامه جامع اقتصادی راهبردی که ۱۶ کشور بدون آمریکا را در بر می گیرد، توکیو نگران از دست دادن جایگاه اقتصادی خود است.
این کشور تاکید کرده است که به رغم نگرانی هایی که از خروج آمریکا از پیمان وجود دارد، ژاپن می خواهد پیمانی را که فعلا 11 عضو دیگر دارد، نهایی و اجرایی کند.
قرار است مسوولان ارشد اقتصادی و نمایندگان این 11 کشور که البته چین جزو آنها نیست اوایل ماه آینده میلادی در کانادا مباحثات بر سر پیمان «تی پی پی» را از سربگیرند.
توکیو زمانی که ترامپ خروج آمریکا را اعلام کرد گفت که بدون واشنگتن پیمان به نتیجه نمی رسد و افزود که بخصوص بخش های صنعتی و خودروسازی به حضور آمریکا در این پیمان وابسته هستند.
اما «یوشیهیدا سوگا» سخنگوی دولت ژاپن حالا به خبرگزاری کیودو گفته است که الان شرایط تفاوت دارد و ژاپن می خواهد با اعضای دیگر در باره اجرای پیمان بحث و تبادل نظر کند.
وی تاکید که اگر هم آمریکا در پیمان نباشد به نظر می رسد که باید به 11 کشور دیگر به عنوان یک وزنه سنگین در اقتصاد دنیا نگاه کرد و با آنها توافق پیمان تجاری ترانس پاسیفیک را اجرایی کرد.
۱۲ کشور دنیا فوریه سال گذشته این پیمان را امضا کردند که ۴۰ درصد از اقتصاد دنیا را در بر می گیرد ولی آمریکا امسال از آن خارج شد.
با توجه به اینکه اکثر کشورها باید این پیمان را به تصویب برسانند تا لازم‌الاجرا شود ضرورت دارد تا با توجه به خروج آمریکا، بار دیگر بندهایی از توافقنامه مورد بحث و بررسی و اصلاح قرار گرفته و شرایط اجرای آن مورد توافق همه اعضا قرار گیرد.
پیمان ترانس پاسیفیک یا پیمان مشارکت دو سوی اقیانوس آرام موسوم به «تی پی پی» میان آمریکا و 11 کشور حاشیه اقیانوس آرام شامل سنگاپور، برونئی، نیوزیلند، شیلی، استرالیا، پرو، ویتنام، مالزی، مکزیک، کانادا و ژاپن در 4 فوریه سال 2016 میلادی در اوکلند نیوزیلند پس از چند دور مذاکرات طولانی منعقد شد که چند ماه پیش با امضای ترامپ اجرای آن زیر سئوال رفته است.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 759370

وب گردی

وب گردی