صادرات محصولات دانش بنیان در دولت یازدهم تاکنون بالغ بر ۵۱۰ میلیون دلار بوده است

دکتر محمد فرهادی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در دیدارجمعی از روسای دانشگاه ها با رئیس جمهور، گزارشی از دستاوردهای حوزه علم و فناوری کشورارائه کرد.

در این دیداردکتر فرهادی با ارائه گزارشی کوتاه از دستاوردهای حوزه علم و فناوری کشور اظهار داشت: رتبه علمی ایران در تولید علم جهانی با چهار پله ارتقا از رتبه ۲۱ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۱۷ رسیده است و رتبه علمی ایران در رشد تولید مقالات علمی در بین ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا، از رتبه ۲۵ به رتبه ۱ رسیده است. به این ترتیب در تولید کمیت علم، ۴ پله ودر شتاب تولید علم کیفی ۲۵ رتبه ارتقا داشته ایم.

وزیر علوم افزود: امروز رتبه علمی ایران در منطقه و جهان اسلام بر اساس پایگاه اسکوپوس رتبه ۱ و در پایگاه ISI تاکنون ودر سال ۲۰۱۷۷ رتبه اول هستیم

وی در ادامه گفت: اتفاق خوب دیگر در حوزه علم و فناوری ایجاد ارتباط سازنده میان صنعت و دانشگاه بود به ظوری که در دولت یازدهم برای اولین بار میزان قرارداد طرح های پژوهشی مابین وزارت علوم با وزارتخانه های دفاع و نفت حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده و مبلغ قراردادهای منعقد شده مابین دانشگاه و صنعت در نمایشگاه و فن بازار در حدود ۵۲۳/‏۴ میلیارد ریال بوده است.

وزیر علوم در ادامه این گزارش با بیان اینکه رقم صادرات محصولات دانش بنیان با حدود ۱۶ برابر افزایش به بیش از ۲۳۱ میلیون دلار در شش ماهه سال ۹۵ رسیده است، گفت: در مجموع، صادرات محصولات دانش بنیان در دولت یازدهم و تاکنون بالغ بر ۵۱۰ میلیون دلار بوده است.

دکتر فرهادی در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اینکه در ۱۱۲۶ شرکت دانش بنیان، بیش از ۳۰ هزار نفر مشغول به کار هستند، گفت: بعد از رشد علمی بی سابقه، گسترش همکاری های علمی بین المللی محور دیگر دستاوردهای وزارت علوم بوده واستقبال گسترده و کم نظیر دانشگاه ها و پژوهشگاه های معتبر بین المللی از تعامل و همکاری علمی با ایران به گونه ای است که پاسخگویی ما را با مشکل روبرو می کند.

وی با اشاره به اینکه ۲۲۵ تن از روسای دانشگاه های معتبر خارجی در این مدت به ایران سفر کرده اند، گفت: نفوذ علمی ایران به گونه ای بوده است که هم اکنون در ۳۱ کشور جهان ۵۲ کرسی زبان فارسی دایر است و ۳۶۳۶ دانشجوی خارجی در مقاطع مختلف به آموزش زبان فارسی اشتغال دارند و ۲۳۵ پروژه مشترک مابین دانشگاه های ما و دانشگاه های معتبر دنیا در حال اجرا است.

دکتر فرهادی در ادامه گفت: در حوزه فرهنگی نیز برگزاری ۲۷۷۵ کرسی آزاد اندیشی درکلیه زیر نظام های آموزش عالی برگزار شده و کارهای مهمی نیز در حوزه تقویت ارزش ها و باورهای دینی، انقلابی و دفاع مقدس صورت گرفته است.

وی افزود: آنچه در این مدت انجام گرفته است، حاصل فضای امید و نشاطی است که در دانشگاه ها به وجود آمده است؛ فضایی که باعث شده نه تنها از فرار مغزها جلوگیری شود و بلکه زمینه برای بازگشت نخبگان ایرانی که عشق وطن در دل دارند، فراهم شود.

وزیر علوم در ادامه گفت: در اثبات فضای نشاط و امید باید اذعان داشت که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ مراسم و اجتماعات قانونی در دانشگاه ها به طور میانگین ۵/‏۲۳ در صد رشد داشته و نسبت اقدام های غیرقانونی و ناملایم به مراسم و اجتماعات قانونی ۴۶ درصد کاهش داشته است.

دکتر فرهادی افزود: شیوه نامه انضباطی در راستای منشورحقوق شهروندی به منظور رعایت حقوق دانشجویان به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ابلاغ شده است.

وزیر علوم در پایان سخنان خود به خاطر حمایت های بی دریغ از دانشگاه ها و دانشجویان، حضور راه گشا در دانشگاه ها در سال های اخیر، توجه ویژه به امر بودجه جاری تعمیراتی، تجهیزاتی و عمرانی در دانشگاه ها و تلاش های بی دریغ رئیس جمهوربرای توسعه علم و فناوری تا رسیدن به مرجعیت علم و فناوری در جهان از وی سپاسگزاری کرد.

دریافت کننده و انتشار دهنده: آخوندی

200

کد خبر: 759501

وب گردی

وب گردی