یکی از مأموریت‌های صاحبان اندیشه شناساندن مشاهیر و مفاخر به نسل‌های آینده است

دکتر میرزاده در پیامی به همایش ملی نکوداشت عطاملک جوینی گفت یکی از مأموریت‌های صاحبان اندیشه و خرد در برپایی نکوداشت شخصیت‌های ادبی و فرهنگی، همانا زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره‌ی شاعران و نویسندگان این مرزوبوم و شناساندن مشاهیر و مفاخر به نسل‌های آینده است. همین امر جوانان امروز را که بیش از هر کسی، تشنه‌ی یافتن راز و رمز ماندگاری زبان و فرهنگ فارسی و افتخارات ملی، فرهنگی، علمی و ادبی هستند، وادار می‌سازد تا بیشتر از گذشته با تاریخ همراه باشند و آن‌را پاس بدارند. خیل دانشگاهیان می‌دانند که باید با تاریخ زنده بمانند و با تاریخ مانا گردند و ریشه‌ها و هویت فرهنگی عمیق خود را با شناخت مشاهیر ایران باز شناسند.

دکتر حمید میرزاده؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به‌مناسبت برگزاری همایش ملی نکوداشت عطاملک جوینی در واحد سبزوار، پیامی به شرح ذیل صادر کرد:

به‌نام خدا

نام ایران عزیز از دیرباز با چهره‌های ادبی، علمی، تاریخی و فرهنگی که باعث مباهات و فخر سراسر دنیا شده، پیوند خورده و جاودانه گشته است. امروزه، ارزش و اهمیت نگه‌داشتن این جاودانگی، به پاسداشت مشاهیر و مفاخر و شناساندن آثار ارزشمند و شرح دردها و رنج‌های آنانی است که قلم به‌دست گرفتند تا بدانند پهنای کار چیست. همان‌هایی که با خلق آثار سترگشان، گذشته از شأن و جایگاه والای موضوع خود، لطف و تأثیر ادبی و فرهنگی را نیز به خویش همراه کرده‌اند. درست است که بلندترین و ابتکاری‌ترین اندیشه‌های ناب ایرانی در شعر شاعرانی چون فردوسی، سعدی، مولوی، حافظ و غیره بیان شده، اما عظمت نثر در همه‌ی موضوعات اخلاقی، عرفانی، اجتماعی و حتی تاریخی هم کمتر از آن نیست. امروزه ما با خیل عظیمی از شاهکارهای ادبی، فرهنگی و علمی به زبان فارسی روبه‌رو هستیم. شاهکارهایی که عظمت‌شان به بلندای تاریخ ایران اسلامی است.

یکی از مأموریت‌های صاحبان اندیشه و خرد در برپایی نکوداشت شخصیت‌های ادبی و فرهنگی، همانا زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره‌ی شاعران و نویسندگان این مرزوبوم و شناساندن مشاهیر و مفاخر به نسل‌های آینده است. همین امر جوانان امروز را که بیش از هر کسی، تشنه‌ی یافتن راز و رمز ماندگاری زبان و فرهنگ فارسی و افتخارات ملی، فرهنگی، علمی و ادبی هستند، وادار می‌سازد تا بیشتر از گذشته با تاریخ همراه باشند و آن‌را پاس بدارند. خیل دانشگاهیان می‌دانند که باید با تاریخ زنده بمانند و با تاریخ مانا گردند و ریشه‌ها و هویت فرهنگی عمیق خود را با شناخت مشاهیر ایران باز شناسند.

دیار بیهق و سربداران به داشتن چهره‌های ادبی و علمی نظیر ابوالفضل بیهقی، عطاملک جوینی، ملاواعظ کاشفی، حاج ملاهادی سبزواری و نیز عالمان و مجتهدان بی‌مانندی همچن آیت‌الله‌العظمی سید عبدالعلی سبزواری به‌عنوان یکی از مناطق ادب‌خیز و ادیب‌پرور شناخته شده است که بدون شک برکشیدن و بزرگ نشان دادن آن‌ها می‌تواند بر عظمت افتخار و سربلندی زبان و فرهنگ شیرین فارسی بیفزاید.

یکی از مشاهیر و چهره‌های ادبی و تاریخی سده‌ی هفتم دیار سربداران، عطاملک جوینی مورخ و نویسنده‌ی شهیر قرن هفتم، صاحب اثر عظیم «تاریخ جهانگشا»ست که امروز همایش نکوداشت آن به‌همت و تلاش دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار برپا شده است.

از مسئولان و دست‌اندرکاران همایش ملی نکوداشت عطاملک جوینی به‌خاطر این حرکت و جنبش فرهنگی و ادبی، تشکر می‌کنم و برای همگان از دادار غیب‌دان، توفیق در خدمت و موفقیت در جاویدان نگه‌داشتن توانمندی‌های فرهنگی و علمی ایران مسألت می‌نمایم.

دکتر حمید میرزاده
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی


همایش ملی نکوداشت عطاملک جوینی با حمایت مالی و معنوی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جوین و با حضور مهمانان کشوری، جمعی از مسئولان شهرستان و استادان و پژوهشگران علوم انسانی در سالن همایش‌های شهید عباسپور دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار برگزار شد.

دریافت کننده و انتشار دهنده: آخوندی

200

کد خبر: 759871

وب گردی

وب گردی