ایران در چاقی رتبه 77 را کسب کرده است/ بررسی وضعیت تحرک ایرانیان و پیامد های آن

هفته سلامت سال 96 با شعار زندگی سالم ، با نشاط و امید آغاز شد و اولین روز آن تحرک بدنی، تفریحات سالم، فعالیت گروهی نامگذاری شده است و به مناسبت آن در تمام بوستان های شهر پیاده روی خانوادگی صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، از اول تا هفتم اردیبهشت ماه هر سال در تقویم ها به نام هفته سلامت آغاز و شعار هفته سلامت سال 96 « زندگی سالم ، با نشاط و امید » اعلام شده است. در این هفته هر روز به بخش های متفاوتی از سلامت اختصاص داده شده است و مشر اولین روز هفته سلامت تحرک بدنی، تفریحات سالم، فعالیت گروهی عنوان شده است و مسئولان به مناسبت آن برنامه های خوبی را برگزار می کنند و تلاشمی کنند از طریق اطلاع رسانی در حوزه سلامت میزان آگاهی و آخرین یافته های علمی را در اختیار مردم قرار داده تا در ارتقای سطح سلامت جامعه سهیم باشند.

به مناسبت آغاز هفته سلامت و روز سلامت تحرک بدنی، تفریحات سالم مراسم پیاده روی خانوادگی با حضور وزیر بهداشت، معاونین، مدیران، کارشناسان و کارکنان این وزارتخانه برگزار می شود.در سایر شهرهای دیگر نیز پیاده روی خانوادگی بطور همزمان در بوستان های بزرگ شهرهای مختلف کشور برگزار خواهد شد.

ایران در چاقی رتبه 77 را کسب کرده است

همان طور که می دانید یکی از پیامد های کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن است که در پی آن شیوع بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی،افزایش ریسک سکته قلب و ... در میان افراد دارای اضافه وزن افزایش خواهد یافت.در این راستا وزیر بهداشت در روزهای پایانی سال گذشته در مراسم رونمایی از اطلس بیماری های شایع کشور،از کم‌تحرکی 90درصد ایرانی‌ها سخن گفت و هشدار داد که 29.7درصد زنان و 15.29درصد مردان ایران در معرض شیوع چاقی هستند و نزدیک به 50درصد مردم اضافه‌وزن دارند.

وزیر بهداشت طبق بررسی‌های جهانی، ایران در رده هفتادوهفتم چاقی دنیا قرار دارد. در رده‌بندی‌ای که چندی پیش توسط فوربس منتشر شد، یک‌سوم ایرانی‌ها چاق تشخیص داده شده و 53درصد افراد نیز دارای اضافه وزن تخمین‌زده شده‌اند.همچنین 24درصد از مردم ساکن در مناطق شهری و 19درصد از مردم ساکن در مناطق روستایی دچار چاقی هستند. همچنین استان‌های تهران و مازندران دارای بیشترین میزان شیوع چاقی بوده و کرمانی‌ها و سیستان‌وبلوچستانی‌ها لاغرترین مردمان ایران هستند.

96درصد از زنان و 83درصد از مردان کمبود فعالیت فیزیکی دارند

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط وبدا، 96درصد از زنان و 83درصد از مردان کمبود فعالیت فیزیکی دارند. 92درصد از مردم در مناطق شهری و 82درصد از مناطق روستایی کمبود فعالیت فیزیکی دارند. کمترین فعالیت و تحرک نیز مربوط به زنان استان بوشهر است، البته شیوع تحرک در بیشتر از 70درصد، بسیار پایین است. چاقی و کمی تحرک، باعث شده تا 50درصد مردم ایران از ابتلای خود به فشار خون مطلع نباشند. طبق آمارهای اطلس سلامت ایران، شیوع فشار خون در بین زنان 28.19 و در بین مردان 28.31درصد است.

این آمار در مناطق شهری 26.5درصد و در مناطق روستایی 28.3درصد است و اهالی استان کردستان، خطر پیامدهای فشارخون را بیش از همه احساس می‌کنند. با این حال وزیر بهداشت قول داد که توسعه شبکه بهداشت که تا پایان دولت فعلی قرار است به پایان برسد، در پیشگیری از عوامل خطرناک بیماری‌ها کمک شایانی خواهد کرد. اشاره قاضی‌زاده هاشمی به سامانه الکترونیک سلامت (سیب) و طرح‌های غربالگری بیماری‌های غیرواگیر است که بناست در دستور کار وزارت بهداشت قرار بگیرد.

وزیر بهداشت: مهم ترین دلیل عدم ابتلا به معلولیت در دوران سالمندی افزایش فعالیت های بدنی و ورزش است

شاید شنیده باشید که می گویند ورزش باعث افزایش طول عمر خواهد شد چندی پیش وزیر بهداشت در این باره اعلام کرد طول عمر ایرانیان نسبت به گذشته، افزایش پیدا کرده است و مهم ترین دلیل عدم ابتلا به معلولیت در دوران سالمندی را افزایش فعالیت های بدنی و ورزش دانست. دکتر سید حسن هاشمی در این باره گفت: در حال حاضر طول عمر در زنان بیشتر از ۸۰ سال و در مردان به حدود ۷۹ سال افزایش یافته است، اما ممکن است حدود ۱۰ سال از این عمر همراه با معلولیت باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد افراد جامعه اضافه وزن دارند و میزان اضافه وزن در زنان بیشتر از مردان است و بنابر این اگر بخواهیم در سالمندی دچار معلولیت نشویم باید فعالیت‌های بدنی داشته و ورزش کنیم.در این زمینه رسانه ها می توانند با تبلیغ ورزش و فعالیت بدنی در پیشگیری از بروز بیماری های غیرواگیر نقش موثری داشته باشند.

فرهنگ یکی از عوامل کاهش فعالیت فیزیکی

یکی از مهم ترین اقدامات ورازت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای افزایش فعالیت بدنی امضای تفاهم نامه ای سازمان ورزش و جوانان در دی ماه سال گذشته بود و بر اساس آن مقرر شد یک دفتر سلامت در وزارت ورزش و جوانان تشکیل شود که با همکاری کارشناسان وزارت بهداشت، پیشنهادهایی را برای توسعه ورزش همگانی و ارتقای سلامت جسمی و روانی مردم به شورای عالی سلامت که به ریاست رئیس جمهوری، برگزار می شود،ارائه شود و این شورا تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کند. وزیر بهداشت دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه این مراسم یکی از مهمترین مشکلات معیشتی و اقتصادی را یکی از عوامل کاهش فعالیت فیزیکی دانست و گفت: با وجود اقدامات مسئولان دولتی و شهرداران، هنوز زیرساختهای مناسب برای ورزش مردم مهیا نیست و کمبود امکانات و زیرساختهای ورزشی در کمتر ورزش کردن مردم موثر است و مسئولان وزارت ورزش و جوانان نیز بر کمبود جدی امکانات ورزشی صحه می گذارند.
وزیر بهداشت یکی دیگر از عوامل کاهش فعالیت فیزیکی را "فرهنگ" عنوان کرد و افزود: تنبلی هم جزیی از فرهنگ است و برخی به دلیل تنبلی ورزش نمی کنند.هاشمی همچنین با اشاره به مسائل اعتقادی گفت: ما در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و برای ورزش زنان، ایجاد زیرساختها و امکانات مناسب که بتوانند با حفظ اعتقادات و پوشش مناسب ورزش کنند، ضروری است.
وزیر بهداشت با تاکید بر این که پیاده‌روی خانوادگی و قدم زدن می تواند در سلامت جسم و روح موثر باشد، افزود: باید مردم را در جهت انجام ورزش و تحرک فیزیکی با هدف پیشگیری از ابتلا به بیماری عای غیرواگیر توانمند کنیم. این کار باعث می‌شود که در نهایت هزینه پرداختی از جیب مردم و دولت برای درمان کاهش یابد، در حالی که اکنون هزینه‌های سنگین درمانی به مردم و کشور تحمیل می‌شود.
وزیر بهداشت بر لزوم تغییر در سبک زندگی مردم تاکید کرد و افزود: باید کاری کنیم که سبک زندگی مردم به سمت سبک زندگی ایرانی اسلامی ، تغذیه سالم و تحرک و ورزش برود.هاشمی در ادامه ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت و افزایش سن امید به زندگی در کشور، گفت: حدود ۱۰ سال از دوران سالمندی ممکن است با معلولیت همراه باشد که علت اصلی این معلولیت در این دوران کم تحرکی و تغذیه ناسالم است.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/ انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 759959

وب گردی

وب گردی