تجاری سازی سلول های بنیادی با مشارکت بین رشته ای

عضو هیأت علمی پژوهشکده سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: حرکت به سمت بین‌رشته‌ای کردن علوم از جمله سلول‌های بنیادی می‌تواند نقش مؤثری در کارآفرینی و تولید اشتغال داشته باشد که تحقق این امر نیازمند تغییر نگرش در جامعه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز دکتر حجت نادری گفت: در تمامی کشورهای بزرگ جهان کمپ‌هایی بین‌رشته‌ای در زمینه سلول‌های بنیادی راه‌اندازی شده و شرکت‌هایی تجاری نظیر سامسونگ کمپ سلول‌های بنیادی را تاسیس کردند تا بتوانند در این زمینه فعالیت‌هایی داشته باشد که این امر اهمیت و کاربرد سلول‌های بنیادی در سایر رشته‌ها را در زمینه تجاری‌سازی می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه ما نیازمند دانشگاه کارآفرین و اساتید کارآفرین هستیم، اظهار کرد: آموزش کارآفرینی باید از سنین پایین آغاز شود. سن کارآفرینی در کشورهای اروپایی بین هشت تا ۱۸ سال درنظر گرفته می‌شود.

مدیر اجرایی دومین کنگره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی عنوان کرد: مشارکت بین‌رشته‌ای در زمینه سلول‌های بنیادی، پتانسیل کاربردی کردن سلول‌های بنیادی را تسهیل می‌کند و ما از تمامی رشته‌های علوم پایه و علوم پزشکی تقاضا داریم در این کنگره حضور یابند و ایده‌ها و مشکلات خود را در حوزه کاربردی کردن سلول‌های بنیادی مطرح کنند.

وی ادامه داد: در این کنگره دو نشست بین‌ رشته‌ای با هدف همکاری‌های بین‌رشته‌ای در زمینه سلول‌های بنیادی و سلول‌های بازساختی ترتیب داده‌ایم که در نشست اول از ۳۱ رشته مختلف شامل معماری، هنر و مدیریت گردهم آمدند. دومین نشست آن فردا در حاشیه این کنگره برگزار خواهد شد و از تمامی دانشجویان ایران از رشته‌های مختلف در آن حضور خواهند یافت.

نادری بیان کرد: این کنگره از ابتدا با هدف کاربردی کردن سلول‌های بنیادی برگزار شده است و فرصتی برای تبادل‌نظر و تعامل میان دانشجویان علوم پایه که دارای دانش فنی در این زمینه هستند، محسوب می‌شود تا بتوانند در کنار دانشمندان و پزشکان این حوزه قرار بگیرند که در نهایت به استفاده سلول‌های بنیادی برای درمان بیماران صعب العلاج منجر شود.

ارائه ۱۱۰ نقشه مفهومی در دومین کنگره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی

وی تاکید کرد: در دومین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، طراحی نقشه مفهومی با ایده‌های دانشجویی در حوزه سلول‌های بنیادی در نظر گرفته‌شده که تاکنون حدود ۱۱۰ نقشه مفهومی به این کنگره ارائه شده است.

مدیر اجرایی دومین کنگره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، هدف از نقشه مفهومی را پیش‌بینی ایده‌های مختلف در آینده سلول‌های بنیادی توسط دانشجویان دانست و افزود: یکی از سوالات ما در نقشه مفهومی سلول‌های بنیادی این است که آینده سلول‌های بنیادی را چگونه تصور می‌کنند و از دانشجویان درخواست کردیم تا ایده‌ها، قوانین و مقررات استفاده صحیح از سلول‌های بنیادی را به‌صورت مسابقه مطرح کنند.

راه‌اندازی مدرسه سلول‌های بنیادی در مشهد

نادری از راه اندازی مدرسه سلول‌های بنیادی در مشهد خبر داد و تاکید کرد: راه‌اندازی این مدرسه یک حرکت دانشجویی است و در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی ایجاد خواهد شد و هدف از آن آگاهی بخشی و سهم مشترک در زمینه سلول‌های بنیادی است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تاکنون تحقیقات گسترده‌ای در زمینه سلول‌های بنیادی در پژوهشکده سلول‌های بنیادی جهاددانشگاهی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: سلول‌های مزانشیمی در میان انواع سلول‌های بنیادی به کاربردی کردن، بسیار نزدیک هستند و تاکنون بیش از ۲۰۰ کارآزمایی بالینی در استان بر روی آن‌ها انجام شده است که نشان داده هیچ خطری بر روی انسان نخواهند داشت و هدف ما این است که بتوانیم این سلول‌ها را به کاربرد نزدیک کنیم.

نادری تصریح کرد: ما در جهاددانشگاهی خراسان رضوی درنظر داریم تا دانش فنی که دانشمندان در زمینه سلول‌های بنیادی تولید می‌کنند، ترجمه بالینی کنیم؛ یعنی استفاده ساده از آن برای پزشکان در کلینیک که تاکنون در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی

204

کد خبر: 760048

وب گردی

وب گردی