آغاز بررسی لایحه تالاب ها در صحنی علنی مجلس شورای اسلامی/لایحه حمایت از محیط بانان در چه حالی است؟

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به بررسی لایحه هوای پاک توسط مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات لایحه تالاب‌ها خبر داد و آخرین وضعیت لایحه حمایت از محیط بانان را تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،محمد مجابی با اشاره به اینکه لایحه هوای پاک از ابتدای سال 966 در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، اظهار کرد: 33 ماده از این لایحه به تصویب نمایندگان مجلس رسید که از جمله مواد مهم لایحه آنست که کلیه خودروسازان و واردکنندگان مکلف شدند ضمانت دو ساله یا 40 هزار کیلومتر پیمایش را اعمال کنند و اگر در این مدت قطعات کنترل آلودگی خودروها آسیب دید موظف هستند این قطعات را تعویض کنند.

وی در مورد کاهش سن معاینه فنی به عنوان یکی از مصوبه های مجلس، با اشاره به اینکه پیش از این معافیت از معاینه فنی برای همه وسایل نقلیه پنج سال بود، گفت: بر اساس مصوبه مجلس، معافیت معاینه فنی برای خودروهای عمومی و دولتی یک سال و برای سایر خودروها چهار سال معین شد و از آنجا که پیمایش خودروهای عمومی و دولتی بسیار زیاد است و در آلودگی هوا نقش بسیاری دارند کاهش دوره معاینه فنی برای این خودروها مسئله حائز اهمیتی است.

ضوابط استقرار صنایع با وجود اختلافات تصویب شد

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به ماده 11 لایحه هوای پاک که مربوط به ضوابط استقرار صنایع است و بحث و جدل هایی در این باره در مجلس شکل گرفته بود، گفت: این ماده نیز به تصویب رسید که بر اساس آن تمام مراحل استقرار، تاسیس، بهره برداری و توسعه صنایع باید زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست باشد؛ این سازمان موظف است که در دو برهه زمانی یک ماهه ضوابط قانونی را اعمال کند. ابتدا این ضوابط توسط خود سازمان محیط زیست صورت می‌گیرد و در صورت مخالفت با نظر سازمان کمیسیونی مرکب از هفت نفر باید ضوابط قانونی را در ارتباط با صنایع اعمال کنند.

وی با بیان اینکه از دیگر مسائل مهم لایحه هوای پاک بحث جرم انگاری آلودگی هوا بود، افزود: بحث کنترل موتورخانه‌های کلیه ساختمان‌های داخل شهر، اعم از اداری، دولتی و مسکونی مورد توجه لایحه هوای پاک قرار گرفت و بر اساس آن کلیه ساختمان‌ها موظف شدند نسبت به اصلاح موتورخانه‌های خود اقدام کنند، در غیر این صورت موتورخانه‌های آلاینده جریمه می‌شوند. همچنین استاندارد حامل‌های انرژی از جمله بنزین، نفت و گاز به عنوان یکی از مواد لایحه هوای پاک به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

به گفته مجابی، با توجه به اینکه در مصوبه کمیسیون درخواست معافیت درصدی از مالیات بر درآمد واحدهای سبز اعلام شده بود و این مستلزم نظر دولت بود و همچنین برای بحث قوانین ناسخ و منسوخی که با تصویب این لایحه باید حذف شوند احتیاج به نظر نمایندگان بود این موضوع به جلسه بعدی مجلس موکول شد تا در آن جلسه تصمیم نهایی گرفته شود.

آغاز بررسی لایحه تالاب ها در صحنی علنی مجلس شورای اسلامی

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به جلسه مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه 30 فروردین، از آغاز بررسی لایحه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: کلیات این لایحه با رای اکثریت قابل توجه نمایندگان مجلس به تصویب رسید، همچنین ماده یک این لایحه مصوب شد که بر اساس آن هر گونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها شود ممنوع اعلام شد.

مجابی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع تشخیص تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها معین شد، افزود: قرار شده دستورالعمل تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها حداکثر طی شش ماه توسط سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد تا همه مراجع مکلف به رعایت این موازین باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه بحث آب و هوا به عنوان دو عنصر اصلی حیاتی بسیار حائز اهمیت است و از طرفی در سیاست‌های کلی حوزه محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری ذکر شده؛ انتظار می‌رود با تصویب این دو لایحه در مجلس شورای اسلامی بتوانیم سال 96 را به عنوان یک سال مهم در زمینه سیاستگذاری و قانونگذاری برای بهبود وضعیت هوا و آب در کشور مطرح کنیم.

لایحه حمایت از محیط بانان در چه حالی است؟

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پایان آخرین وضعیت لایحه حمایت از محیط بانان را نیز تشریح کرده و گفت: این لایحه به تصویب دولت رسیده و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است و در حال حاضر در دستور کار مجلس قرار دارد. بر اساس آئین نامه داخلی باید کمیسیون‌های فرعی و اصلی نظر خود را در این موضوعات اعلام کنند و سپس در صحن علنی مطرح شود. ما نیز منتظر طی این مراحل هستیم.

دریافت کننده و انتشار: نیوشا یعقوبی

701701

کد خبر: 760118

وب گردی

وب گردی