مجمع پارلمانی شورای اروپا برای تنزل جایگاه ترکیه تشکیل جلسه می‌دهد

مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) در نظر دارد در طول چند روز آینده برای بررسی تنزل جایگاه ترکیه و بازگشایی روند نظارت علیه این کشور در پاسخ به وضعیت این کشور تشکیل جلسه دهد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از روزنامه حریت، براساس پیش‌نویس گزارش تهیه شده توسط کمیته نظارت این مجمع، این پیشنهاد داده شده است که روند نظارت بر ترکیه تا زمان رفع نگرانی‌ها از سوی این کشور دوباره از سر گرفته شود.

اگر این مجمع این اقدام را انجام دهد در این صورت روند حقوقی در شورای اتحادیه اروپا برای به بحث گداشتن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا آغاز می‌شود.

در 24 آوریل این مجمع درباره ترکیه تصمیم خواهد گرفت.

در همین راستا دموکرات مسیحی‌ها در این مجمع کمپینی را برای به تعویق انداختن مساله ترکیه به بعد از انتخابات آلمان در ماه دسامبر آغاز کرده‌اند.

براساس پیش‌نویس گزارش تهیه شده انتقادهای جدی نسبت به زیر سوال رفتن نهادهای دموکراتیک در ترکیه در دوران وضعیت فوق‌العاده در این کشور وجود دارد و همچنین نگرانی شدیدی نسبت به پالایش‌های انجام شده در ادارات عمومی و دستگاه قضائی بیان شده است.

در همین راستا، طالیپ کوچوکجان، رئیس هیات ترکیه در این مجمع در گفت‌وگو با حریت اعلام کرد که آنها به تلاش‌های خود برای رفع این نگرانی‌ها ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: آنکارا می‌خواهد که دیالوگ خود را با این مجمع حفظ کرده و همچنین ترکیه پیشنهاد داده است که آنکارا در این مجمع به صورت مشترک نقشه راهی را برای حل مسائل مختلف ترسیم کرده و یک جدول زمانی ارائه کند.

همچنین آنکارا از ریاست مجمع برای سفر به این کشور برای گفت‌وگو درباره انتقادات و رفع نگرانی‌ها دعوت کرده اما هنوز این سازمان اروپایی پاسخی نداده است.

ترکیه در این مجمع از سال‌های 1996 تا 2004 در روند نظارت قرار داشت اما با شروع اصلاحات توسط دولت ترکیه در اوایل دهه 2000 این روند نظارت به پایان رسید.

منبع: ایسنا

۳۰۳

کد خبر: 760147

وب گردی

وب گردی