نگرانی مسئولان  از شیوع بیماری های غیر واگیر ناشی از تغذیه نامناسب/ 10 درصد ایرانی ها دیابت  دارند

تغذیه از ابتدا تا کنون نقش اساسی در زندگی انسان ها داشته است و داشتن یک الگوی غذایی مناسب می تواند به میزان قابل توجهی از ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و انواع سرطان به خصوص سرطان های مرتبط با دستگاه گوارش پیشگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، هر ساله دوم اردیبهشت ماه و دومین روز از هفته سلامت به مبحث خاصی اختصاص داده می شود که امسال این روز غذای سالم، جامعه سالم نامگذاریشده و مسئولان و مردم برنامه های مختلفی را در این روز برگزار می کنند. تغذیه از ابتدا تا کنون نقش اساسی در زندگی انسان ها داشته است و رعایت آداب تغذیه سالم می تواند باعث سلامتی و نشاط شود و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند.

بر اساس آخرین یافته های محققان علم تغذیه، پیروی از تغذیه سالم می تواند از حدود 80 درصد موارد دیابت ، 30 تا 40 درصد انواع سرطان ها به خصوص سرطان های دستگاه گوارش و تا 50 درصد بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کند.

متاسفانه طی 10 سال گذشته شاهد تغییر الگوی غذایی مردم جهان بوده ایم که ایران نیز از جمله کشور هایی است که از این تغییر الگو جدا نیست و آمار به دست آمده از شیوع بیماری های غیر واگیر ناشی از تغذیه نامناسب مسئولان وزارت بهداشت را نگران کرده است در این راستا در آذر ماه سال گذشته هرم غذایی مطلوب ایرانیان منتشر شده است که در آن فرهنگ غذایی مطلوب ، همچون کاهش مصرف نمک، روغن، شکر و استفاده درست از روغن های مجاز عنوان شده است . همچنین مصرف روزانه، حداقل سه نوبت میوه یا سبزی به عنوان رهنمودهای هرم غذایی مطلوب ایرانیان نیز از موارد مورد تاکید در این کتاب است.

پیروی از تغذیه سالم می تواند از حدود 80 درصد موارد دیابت ، 30 تا 40 درصد انواع سرطان ها به خصوص سرطان های دستگاه گوارش و تا 50 درصد بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کند

سلامت غذا از مزرعه تا سفره

شاید جمله سلامت غذا از مزرعه تا سفره را بارها شنیده باشید این شعار سازمان جهانی بهداشت(WHO) در سال 2015 بوده است و بیانگر تاکید بر کیفیت محصولات تولید شده توسط کشاورزان ،تولید کنندگان است.در این زمینه باید تمامی کشاوران،تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات غذایی با همکاری یکدیگر تلاش کنند تا محصولات با کیفیتی را در اختیار مردم قرار دهند تا الگوی غذایی نامناسب میان مردم جامعه رواج پیدا نکند.

میزان مصرف نمک در ایرانیان 2 تا 3 برابر مقدار توصیه شده است!

یکی از مواردی که توسط تولید کنندگان و کارخانه ها در کشور رعایت نمی شود، استفاده بیش از اندازه از نمک و قند در محصولات است استفاده بیش از حد مجاز نمک و قند علاوه بر مضر بودن باعث بیماری هایی مانند دیابت ، سکته قلبی و... خواهد شد. بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده توسط محققان نشان داده است میزان مصرف روزانه نمک در کشور 15-10 گرم است این میزان 2 تا 3 برابر بیشتر از مقدار توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت یعنی 5 گرم در روز است.

یکی از بیماری هایی که در اثر مصرف نمک زیاد درکشور ما رایج است فشار خون است بر اساس آخرین آمار 27 درصد ایرانیان به این بیماری مبتلا هستند که در موارد پیشرفته باعث بیماری های قلبی عروقی خواهد شد. در این راستا سازمان جهانی بهداشت با کاهش مصرف نمک به کمتر از 5 گرم در روز می توان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش داد.

10 درصد ایرانیان مبتلا به دیابت هستند

همان طور که می دانید مصرف بیش از اندازه مواد قندی زمینه ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت را فراهم می کند بر اساس آخرین آمار حدود 10 درصد ایرانیان مبتلا به دیابت هستند همچنین میزان اضافه وزن وچاقی در زنان و مردان بزرگسال 60-45 ساله کشور حدود 70 درصد است و به ترتیب حدود 65درصد زنان و 57 درصد مردان 45 تا 60 سال دچار چاقی شکمی هستند.

شواهد حاکی از آن است که 27 درصد مردم کشور دچار کلسترول بالا هستند که عامل خطر مهم انسداد و تنگی عروق و بیماری های قلبی است. از سوی دیگر آمار ها می گویند مهمترین علت مرگ و میر در کشور مان بیماری های قلبی عروقی است.

کمپین نه به فست فود/غذاهای فوری ایرانی را جایگزین فست فودها کنیم​

شواهد حاکی از آن است که 27 درصد مردم کشور دچار کلسترول بالا هستند که عامل خطر مهم انسداد و تنگی عروق و بیماری های قلبی است. از سوی دیگر آمار ها می گویند مهمترین علت مرگ و میر در کشور مان بیماری های قلبی عروقی است

متاسفانه امروزه بیشتر مردم ایران بیش از اندازه از فست فود ها استفاده می کنند و شاهد آن هستیم که فست فود فروشی ها طی چندین سال اخیر رشد بسیاری داشتند. در این راستا رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ضمن انتقاد از صدور بی‌رویه مجوز برای راه‌اندازی فست فود فروشی‌ها درباره کمپین نه به فست فود که قرار است از سوی وزارت بهداشت برگزار شود به ایسنا گفت: از نظر ما غذایی سالم است که عوامل خطر تغذیه‌ای مثل قند و نمک و چربی را نداشته باشد. فست فودهای غربی که در الگوی غذایی مردم جای خود را باز کرده اند و زیاد مصرف می‌شوند، چربی و نمک زیادی دارند و با توجه به اینکه همراه با نوشابه‌های گازدار استفاده می‌شوند، به مشکلات تغذیه‌ای مردم دامن می‌زنند.

دکتر زهرا عبداللهی ضمن انتقاد از صدور بی‌رویه مجوز برای راه‌اندازی فست فودها، بیان کرد: این اقدام باعث می‌شود مردم بیشتر به سمت فست فودها بروند. راه چاره این مشکل نیز این است که صنف اغذیه فروشی تشویق شود که غذای ایرانی عرضه کند.

عبداللهی همچنین اضافه کرد: برای اصلاح الگوی غذایی مردم باید غذاهای فوری ایرانی را جایگزین این فست فودها کنیم و فرهنگ مصرف آنها را رواج دهیم. ما با چالش نه به فست فود، می‌خواهیم جامعه را آگاه کنیم و فرهنگ مصرف غذاها و فست فودهای ایرانی را گسترش دهیم.

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: مردم به خصوص کودکان این غذاها را نمی‌شناسند. اغذیه فروشی‌ها نیز می‌توانند به سمت این غذاها مثل انواع کوکوها، املت، آش‌های ایرانی که فوری و مدل فست فود دارند ، بروند.

شایع ترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر

در همین رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر علی جعفریان صبح امروز در دومین روز از هفته سلامت و در همایش تغذیه؛ سفیران سلامت از رژیم غذایی نامناسب مانند مصرف فست فود، نمک، چربی و شیرینی زیاد و همچنین عدم فعالیت فیزیکی مناسب، به عنوان عوامل خطر بیماری های غیرواگیر یاد کرد و افزود: متاسفانه ما با مصرف این مواد غذایی قلب و بدن خود را بیمار می کنیم اما از آن لذت می بریم و خودمان زمینه های جامعه ناسالم را فراهم می کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تاکید بر اهمیت پیشگیری از بروز بیماری های غیرواگیر، گفت: دولت نمی تواند اقداماتی انجام دهد که مردم لاغر شوند یا در غذای خود از نمک کمتری استفاده کنند بلکه وظیفه اصلی دولت، ارائه اطلاعات و ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به وضعیت سلامت و وظیفه اصلی مردم، پیشگیری از بروز بیماری های مختلف است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: شایع ترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در دنیا، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، مصرف سیگار و الکل است اما در ایران مصرف الکل شیوع بالایی ندارد اما رژیم غذایی نامناسب، فوق العاده شایع است.

شایع ترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در دنیا، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، مصرف سیگار و الکل است اما در ایران مصرف الکل شیوع بالایی ندارد اما رژیم غذایی نامناسب، فوق العاده شایع است



دکتر جعفریان تاکید کرد: زندگی و کار روزمره، به عنوان تحرک بدنی و فعالیت فیزیکی به حساب نمی آید بلکه باید این تحرکات به صورت منظم در طول زمان مشخص انجام شود

آخرین آمار تعداد افراد دارای سوءتغذیه در جهان

متاسفانه در دنیا افرادی هستند که دسترسی مناسبی به مواد غذایی ندارند و از سوء تغذیه رنج می برند. طبق آخرین آمار منتشر شده توسط worldhunger تعداد افراد دارای سوءتغذیه در مناطق مختلف جهان به شرح زیر است:

تعداد افراد دارای سوءتغذیه و درصد شیوع آن در بازه های زمانی 1990-1992 و 2012-2014

درصد شیوع سوءتغذیه دربازه 2012-2014

تعداد افراد دارای سوءتغذیه دربازه زمانی 2012-2014

درصد شیوع سوءتغذیه دربازه 1990-1992

تعداد افراد دارای سوءتغذیه دربازه زمانی 1990-1992

10.9

794.6

18.6

1,010.6

جهان

<5

14.7

<5

20.0

کشور های توسعه یافته

12.9

779.9

23.3

990.7

کشورهای در حال توسعه

20.0

232.5

27.6

181.7

آفریقا

23.2

220.0

33.2

175.7

جنوب صحرای آفریقا

12.1

511.7

23.6

741.9

آسیا

9.6

145.1

23.2

295.4

آسیای شرقی

9.6

60.5

30.6

137.5

جنوب شرقی آسیا

15.7

281.4

23.9

291.2

آسیای جنوبی

5.5

34.3

14.7

66.1

آمریکای لاتین و کارائیب

14.2

1.4

15.7

1.0

اقیانوسیه

ب

با توجه به جدول می توان دریافت شیوع سوءتغذیه دربازه زمانی 2012-2014 نسبت به سال 1990-1992 در کل جهان ، 7.7 درصد کاهش داشته است. همچنین تعداد افراد دارای سوءتغذیه در کشور های درحال توسعه در هر دو بازه زمانی نسبت به سایر مناطق جهان بیشتر است.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 760337

وب گردی

وب گردی