بهرامن :  کشورمان با ۶۸ نوع ماده معدنی در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان قرار گرفت

رییس کمیسیون معادن اتاق ایران گفت: کشورمان با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیر نفتی)، ۳۷ میلیارد تن ذخایر کشف شده و ۵۷ میلیارد تن تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد هرکشوری منابع معدنی و ذخایر تحت الارضی آن کشور است.

محمدرضا بهرامن درباره اهمیت برگزاری 480 دوره آموزشی درسال 1396 برای کارکنان معادن بخش خصوصی به خبرنگار ایسکانیوز اظهار کرد: آموزش و بهسازی منابع انسانی در عصر کنونی به لحاظ شرایط خاص زمانی، یکی از وظایف اجتنابناپذیر سازمان ها ، موسسات و بنگاه ها در هر اندازه محسوب میشود و ضرورت آموزش به صورت یک امر طبیعی در آمده چراکه پیشرفت و توسعه هر بنگاه اقتصادی و سیاست گذاری درگرو ارتقای سطح دانش، مهارت، رفتار و بینش منابع انسانی است.

وی همچنین ادامه داد: آموزش کارکنان نقش بسیار مهمی در افزایش اثر بخشی و کارآیی نیروی انسانی دارد. از طرف دیگر این آموزش ها، عامل موثری در افزایش رضایت شغلی کارمندان به حساب می آید چرا که نیروهای انسانی در هر سمتی، علاقمند به ترقی و آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی در زمینه تخصص مورد نظرشان هستند تا بتوانند کیفیت کاری خود را بالا برده و مثمرثمر واقع شوند اما آگاهی از میزان اثربخشی دوره های آموزشی و بازدهی حاصل از آن برای مدیران بسیار بااهمیت است . همچنیناین کلاسهای آموزشی ثروتی ارزشمند محسوب می شود که برای ما مزیت رقابتی ایجاد و منابع انسانی ما را کارآمد می کند.

رییس کمیسیون معادن اتاق ایران افزود: به علاوه آموزش یک بعد ضروری فرایند مدیریت کیفیت جوامع نیزبه شمار می آید. با توجه به اینکه کیفیت آمــوزش نقش تعیین کننده ای در توسعه منابع انسانی و توسعه سازمانی ایفا می کند، امروزه اکثر سازمان ها دوره های آموزش موجود در داخل یا خارج از کشور برای کارکنان خود برگزار میکنند. نظر به اینکه اجرای هر دوره متضمن سرمایه گذاری هنگفت است بنابراین آگاهی از میزان اثربخشی دوره های آموزشی و بازدهی حاصل از آنها برای صاحبان بنگاه ها و موسسات بسیار بااهمیت است.

بهرامن درباره اهمیت اکتشاف و بهره برداری از معادن برای کشور خاطر نشان کرد: ایران با حدود 1% جمعیت جهان، حدود 7% ذخایر کشف شده دنیا را داراست که این آمار نشان می دهند ایران دارای بستر مناسب سرمایه گذاری در این بخش است. کشورمان با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیر نفتی)، ۳۷ میلیارد تن ذخایر کشف شده و ۵۷ میلیارد تن تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد هرکشوری منابع معدنی و ذخایر تحت الارضی آن کشور است.

نقش معادن و منابع در رشد اقتصادی هر کشوری انکار ناپذیر است و بدون تردید بهره برداری از معادن کشور، یک عامل کاملا مثبت و مهم در رشد و توسعه اقتصادی است که برای رسیدن به توسعه اقتصادی، بهره برداری از معادن کشور می تواند یکی از بهترین راه ها باشد.

وی همچنین اضافه کرد: امروز بخش معدن در بازار جهانی نقش بسیار عمده ای را ایفا می کند. رقابت تنگاتنگ در بازار بین المللی و وجود ریسک بالا در عملیات معدنی، موجب شده تا سرمایه گذاران و پژوهشگران به توسعه روشی بپردازند که بتوان فرصت های سرمایه گذاری را ارزیابی کرده و آنها را رتبه بندی کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران درباره جایگاه بخش معدن در اقتصاد ایران یادآور شد: تاکنون مطالب زیادی در این باره گفته شده اما باید اذعان کرد که جایگاه این بخش مهم اقتصادی در کشور، هنوز آنچنان در برنامه های توسعه ای تبیین نشده است.

بهرامن گفت: تولیدات معادن، تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع در کشور است و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور نقش بسزایی دارند. با توجه به شرایط اقتصادی کشور یکی از پایه‌های مهم رشد اقتصادی، بخش معدن و صنایع معدنی است اما تاکنون با وجود ذخایر معدنی فراوان در کشور، شاهد سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه نبوده‌ایم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تناسب مناسبی بین حجم سرمایه‌گذاری و میزان ذخایر معدنی کشور وجود ندارد و برای اینکه شاهد رونق سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی کشور باشیم ، باید تلاش کنیم تا حجم زیادی از اطلاعات را درباره این حوزه در جامعه منتشر کنیم.

رییس کمیسیون معادن اتاق ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه سهم معدن در اقتصاد ایران (GDP) امروز یک درصد است، نباید این نکته را فراموش کرد که رشد معدن به رشد اقتصادی ایران به‌طور غیرمستقیم بسیار از سهم معدن در اشتغال پایدار و با توجه به پراکندگی آن در سراسر ایران، خصوصاً در مناطق محروم بسیار حائز اهمیت است.

بهرامن درباره تاثیر معدن بر توسعه صنعت کشور اظهار کرد: اگر صنعت فولاد، سیمان، صنعت سنگ، کارخانه‌های سرب و روی، گچ و نظایر آن در ایران موفق شود، به دلیل فعالیت معادن متعدد در ایران است که در غیر این صورت صنایع معدنی نمی توانست پیشرفت چندانی داشته باشد. اگر صنایع معدنی قدرتمند در ایران نبود، بسیاری از ارزش افزوده‌های بخش معدن ایجاد نمی‌شد بنابراین، بخش معدن در کشورهای معدن خیز نقش بالایی در ایجاد ارزش افزوده آشکار و پنهانی دارد که نباید از آن غافل بود اما در کشور ما با وجود وفور معادن متنوع، اهمیت آن به طور مطلوب در نظر گرفته نشده و آنطور که باید از آن استفاده نشده است.

وی در پایان درباره صادرات انواع مواد معدنی گفت: با سرمایه‌گذاری در بخش معدن وصنایع معدنی می‌توان ارزش افزوده ناشی از فروش و صادرات مواد معدنی را افزایش داد. سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری باعث رونق بخش‌های اکتشاف و به طبع آن بهره‌برداری می‌شود.

خبرنگار: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 760447

وب گردی

وب گردی