معاون ناجا: پلیس با معدود ماموران هنجارشکن قاطعانه رفتار می کند

معاون اجتماعی ناجا گفت:هر چند پلیس مدتی است گام در راه پلیس مهربان و مقتدر برداشته است اما این بدان معناست که در عین ملاطفت، مهربانی و خوش سلیقگی در برابر آحاد شهروندان خوب جامعه با معدود افراد(ماموران) کجرو ، هنجار شکن ، قاطعانه و نه پرخاشگرانه، رفتار می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی آورده است، پیش تر نیز گفته ام، من به سبب ماموریتی که بردوشم نهاده شده است و به سبب خوی اجتماعی، کمتر روزی است که در یک یا چند محفل و انجمن محلی ، فرهنگی ، اجتماعی ، مذهبی یا محافل رسانه ای حضور نیابم. اینگونه محافل، منابع ارزشمندی است که از آنها درس های بسیاری می گیریم و از آن طریق اطلاعات اجتماعی ذی قیمتی فرا چنگ می زنیم چه اینها، هر یک؛ نمونه ای معرف از اقشار و گروه های بزرگ جامعه هستند و لاجرم نظر و دیدگاه آنها می تواند پژواکی از نقطه نظرات و نگرش های کلی جامعه باشد.
وی در بخش دیگری از این یادداشت ، یادآور شد: در دو سه روز اخیر همچون همیشه در شماری از این محافل گرم و صمیمی حضور یافتم و با تعدادی از اعضای آن محافل به گپ و گفت پرداختم ،بویژه از آن روی که علاقه مند بودم از واکنش آنان در مورد موضع صریح ناجا در چندی پیش، در خصوص رفتار و برخورد نامتعارف به وقوع پیوسته در یک پمپ بنزین مطلع شوم.
وی ادامه داد: قبل از هر چیز برایم مایه مسرت بود که اغلب آنان از کم و کیف رخداد و موضع ناجا خبر داشتند و این نشان از آن دارد که اغلب شهروندان جامعه ما از هر قشر و گروهی و با هر سطح دانش آموختگی به یک یا چند رسانه عمومی دسترسی دارند و از آن طریق اخبار مربوط به رخ دادهای ریز و درشت جامعه را به صورت مستمر پیگیری می کنند.
منتظرالمهدی افزود: واکنش آنان در برابر موضع گیری ناجا ، چندان متجانس نبود و شمار بسیاری از آنان این موضع گیری به موقع و جرات ورزانه پلیس را می ستودند و بر این باور بودند که اینگونه موضع گیری ها خصیصه بارز سازمان های دارای اعتماد به نفس بالاست. آنان استدلال می کردند که یک سازمان قوی و مقتدر چون به ظرفیت های بیکران خویش باور دارد، یقین دارد که اذعان به قصورها و خطاهای رخ داده نه تنها چیزی از توانمندی او نمی کاهد بلکه با این کار راه خطاها و قصور را مسدود می سازد و از آن طریق، اقتدار و توانمندی خود را چندین و چند برابر می سازد.
معاون اجتماعی ناجا اضافه کرد: البته در مقابل این گروه، گروه دیگری ، البته با شمار بسیار اندک، بودند که اگر چه اعتراف به خطای چند مامور را نکوهش نمی کردند اما بیم آن داشتند که انتشار اینگونه مواضع ، موجب جسورتر و گستاخ تر شدن افراد مستعد کجروی و کاسته شدن از اقتدار و پایمردی ماموران خدوم پلیس شود.
منتظرالمهدی اضافه کرد: آیا شما نیز معتقدید که موضع گیری قاطع و برخورد قانونی و انضباطی با چند مامور بد رفتار از سوی سازمان متبوع آنان ، نشان از شجاعت ، مسئولیت پذیری و درستکاری و صداقت آن سازمان دارد یا اینکه معتقدید که در اتخاذ چنین مواضعی باید محتاطانه عمل کرد چون ممکن است کجروان را جسورتر سازد و روحیه و اعتماد به نفس را از اعضای سازمان بستاند.
واقعیت این است که ما پیش تر اثرات چنین موضع گیری هایی را آزموده ایم و مکرر در مکرر دریافته ایم که اینگونه مواضع نه تنها خللی در اراده پولادین، روحیه خدمتی و تعهد سازمانی همکاران ما پدید نمی آورد بلکه ایمان، عزم و روحیه آنان را چندین و چند برابر می سازد.
وی تاکید کرد: اولا آنان به خوبی می دانند که شمار ماموران بدرفتار، در برابر پر شمار ماموران وظیفه شناس ، مهربان و با اخلاق سازمان بسیار اندک است ثانیا، آنان از این واقعیت آگاهند که تعالی و ارتقای یک سازمان مستلزم از میان راندن هر نوع شائبه کتمان حقیقت است،ثالثا، همه ما در سازمان پلیس یقین داریم که مردم خوب جامعه ما قدردان تلاش های بی وقفه و زحمات خالصانه یکایک کارکنان ناجا هستند و ما نیز از اینکه در خدمت چنین شهروندان فهیم و قدر شناسی هستیم، برخود می بالیم.
منتظرالمهدی در بخش دیگری از یادداشت خود در خصوص تاثیر اینگونه مواضع بر کجروان یادآوری کرد،چندی است که گام در راه پلیس مهربان و مقتدر نهاده ایم. این بدان معناست که در حین ملاطفت و مهربانی و خوش سلیقگی در برابر آحاد شهروندان خوب و محترم جامعه با معدود افراد کجرو و هنجار شکن، قاطعانه و نه پرخاشگرانه، رفتار می کنیم. البته این قاطعیت رفتاری نیز به هیچ وجه ازچارچوب قانون و مقررات جامعه فراتر نخواهد رفت. بنابراین ساده بگویم که ما برابر اختیارات قانونی خود با عنایت الهی و مشارکت مردمی، فرصت کجروی را از کجروان می گیریم و تحت هیچ شرایطی هنجار شکنی آنان را بر نمی تابیم.
در برابر جامعه، خود را مسئول می دانیم و با صراحت اعلام می کنیم ، وقوع هرگونه بدرفتاری از سوی معدود ماموران پلیس استثناء در استثناء است، از این رو هیچ یک از همکاران مومن، مقتدر و مهربانم، بد رفتاری را بر نمی تابند و اذعان دارند که واکنش سازمانی در برابر معدود بدرفتاران ، نه تنها شان و منزلت و روحیه آنان را فرو نمی کاهد بلکه اراده و عزم پولادین آنان برای خدمت به مردم را مضاعف می سازد.
به گزارش ایرنا ، سال گذشته در فضای مجازی ، فیلمی منتشر شد . در این فیلم چند مامور نیروی انتظامی با شهروندی در پمپ بنزین یکی ازشهر های کشور ، برخورد نامناسبی داشتند که در این خصوص نیروی انتظامی نیز از مردم عذر خواهی کرد.
منتظرالمهدی نیز در راستای این ماجرا یادداشت امروز را منتشر کرد.

دریافت کننده: مرضیه کنگرانی / منتشر کننده: زهره حاجیان

700/308

کد خبر: 760471

وب گردی

وب گردی