فرهنگ صنعتی  پیش شرط رشد کشور است

نشست رسانه ای چهارمین دوره جشنواره فیلم و عکس صنعتی صبح امروز برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، نشست رسانه ای چهارمین دوره جشنواره فیلم و عکس صنعتی (فردا) صبح امروز 3 اردیبهشت با حضور مسعود نجفی، دبیر این دوره از جشنواره و بهزاد رشیدی رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر برگزار شد.
در ابتدای این نشست بهزاد رشیدی گفت: با وجود رسانه ها در دوره گذشته پیام جشنواره به خوبی منعکس شد زیرا یک جمع جوان با تفکر جهادی این جشنواره را همراهی کردند.
او درباره اهداف جشنواره تاکید کرد: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره کمک به توسعه فرهنگ صنعتی است و دیگر آنکه بحث ارتباط و تعامل بین هنرمندان و مراکز صنعتی است که فیلمسازان و عکاسان مستندساز بیشتر مورد نظر است. در نهایت هم کمک به ارتقای غرور ملی از دیگر وظایف این جشنواره است. ما اعتقاد داریم جشنواره فیلم و عکس صنعتی در راستای اهداف مجموعه نظام که پیگیری اهداف اقتصادی است حرکت می کند.
وی افزود: اما درباره فرهنگ صنعتی مساله این است که این موضوع پیش شرط رشد کشور است. فرهنگ صنعتی برای تولید و خلاقیت انسان زمینه لازم را فراهم می کند و موجب افزایش ثروت می شود. با نهادینه شدن فرهنگ صنعتی آگاهی در مورد فرهنگ و صنعت افزایش پیدا می کند.
رشیدی تاکید کرد: جایگاه مفاهیمی مانند کار و تلاش و بحث محصولات داخلی، مفاهیمی هستند که در شرایطی که فرهنگ صنعتی نهادینه شده باشد شاهدش خواهیم بود.

او ادامه داد: در مورد اهداف جشنواره باید بگویم که هدف اصلی از برگزاری این جشنواره کمک به توسعه فرهنگ صنعتی است و بحث ارتباط و تعامل بین هنرمندان و مراکز صنعتی که بیشتر فیلمسازان و عکاسان مستندساز مورد نظر است. در نهایت هم باید بتوانیم کمک کنیم به ارتقای غرور ملی. ما اعتقاد داریم جشنواره فیلم و عکس صنعتی در راستای اهداف مجموعه نظام که پیگیری اهداف اقتصادی است خواهد بود.
وی افزود: اما درباره فرهنگ صنعتی مساله این است که این موضوع پیش شرط رشد کشور است. فرهنگ صنعتی برای تولید و خلاقیت انسان زمینه لازم را فراهم میکند و موجب افزایش ثروت می شود. با نهادینه شدن فرهنگ صنعتی آگاهی در مورد فرهنگ و صنعت افزایش پیدا می کند.
رشیدی تاکید کرد: جایگاه مفاهیمی مانند کار و تلاش و بحث محصولات داخلی مفاهیمی هستند که در شرایطی که فرهنگ صنعتی نهادینه شده باشد شاهدش خواهیم بود.
او ادامه داد: سوال این است که فرهنگ صنعتی چطور ایجاد می شود؟ ما در جهاد دانشگاهی هنر اعتقاد جدی داریم که برای نهادینه کردن این فرهنگ حتما باید از قابلیت های هنر به ویژه سینما استفاده کنیم تا پیام صنعت و واقعیت صنعت را به شکل جذاب ارایه کنیم.
وی افزود: اگر این باب گفت و گو بین هنرمندان و صنعتگران ایجاد شود آثار خوبی با موضوعات صنعتی و فناوری به وجود می آید. جشنواره فیلم صنعتی در آستانه آغاز دوره چهارم است. اما ایده ای را از روز اول که مقدمامات این دوره را مهیا می کردیم وجود داشت و آن هم این است که این جشنواره برخلاف دیگر جشنواره ها در فضا و واقعیت های صنعتی برگزار شود. امسال با تاکید رئیس سازمان سینمایی وقت که گفتند جشنواره خارج از تهران باشد با توافقی که با پتروشیمی به وجود آمد قرار شد تا طی دو روز جشنواره فیلم های صنعتی را در منطقه انرژی پارس برگزار کنیم.
رشیدی درباره تفاوت جشنواره دوره چهارم با دوره های گذشته، گفت: تفاوت امسال با سال گذشته این است که چون در پایتخت انرژی ایران آن را برگزار می کنیم بخش ویژه فیلم و عکس های صنعتی پتروشیمی هم اضافه شده است.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر با اشاره به جزئیات بخش ویژه پتروشیمی گفت: در جشنواره چهارم بخشی مخصوص صنایع پتروشیمی برگزار می شود که فراخوان آن به طور مستقل منتشر شد و آثار این شرکت ها در عسلویه و جاهای دیگر که شامل فیلم و عکس است جمع آوری شد که تعداد پنجاه اثر به دبیرخانه رسید ضمن اینکه در مراسم اختتامیه هم از چهار شرکت موفق تر و فعال تر پتروشیمی تقدیر می شود.
او ادامه داد: پانزده عکس هم از بخش ویژه پتروشیمی انتخاب شدند که در کاتالوگ جشنواره به چاپ خواهند رسید. اما جایزه دیگری که در اختتامیه خواهیم داشت جایزه صندوق حمایت از صنایع الکترونیک است و از بهترین فیلم جشنواره که در مورد صنایع الکترونیک ساخته شده تقدیر خواهد شد.

در ادامه نشست مسعود نجفی درباره جزئیات دیگری از این جشنواره گفت: در این دوره یکی از هدف هایی که آن را پیگیری می کردیم محقق شد و آن هم بیرون بردن جشنواره از تهران است. زیرا بهترین فضا برای برگزاری جشنواره های موضوعی برپایی آنها در خارج از تهران است.
او ادامه داد: این اولین جشنواره ای است که در عسلویه برگزار می شود. نهم و دهم اردیبهشت در عسلویه برنامه هایمان را برگزار خواهیم کرد. در آغاز بازدیدی از سه مجتمع پتروشیمی خواهیم داشت و شب هم نشست تخصصی با حضور مجتبی میرطهماسب برگزار می شود.
وی افزود: روز دوم، فقط به اختتامیه جشنواره اختصاص دارد این اختتامیه در مجتمع پتروشیمی معین خواهد بود که روز دهم اردیبهشت ساعت 11 آغاز خواهد شد.
نجفی اظهار کرد: در اختتامیه پیشنهاد دو تقدیر از سوی پتروشیمی داده شده است که براساس آن در روز اختتامیه از دو تن از فعالان صنعتی تقدیر به عمل می آید که یکی از آنها یک پروفسور است و یک نکوداشت داریم که از مسعود معصومی خواهد بود که با حضور پروانه معصومی انجام می شود.
وی افزود: در نمایشگاه عکس هم منتخبی از عکس های آقای معصومی را داریم که از عکس های صنعتی او که بعضی از آنها مربوط به خط تولید ژیان در ایران می شود، خواهد بود. ضمن اینکه بزرگداشتی هم برای فرشاد فداییان تدارک دیده شده است.
نجفی در مورد بخش ویژه پتروشیمی، گفت: بخش ویژه پتروشیمی بخش جنبی جشنواره است که تعدادی فیلم و عکس هم در این قسمت داریم.
او با اشاره به آمار آثار پذیرفته شده در این دوره از جشنواره، ادامه داد: آمار آثار فرستاده و پذیرفته شده در این دوره از جشنواره شامل بخش مستند، آیتم و عکس است که در بخش مستند 136 متقاضی وجود داشت که در نهایت 31 اثر انتخاب شد، در بخش آیتم هم 81 اثر متقاضی بود که 17 اثر انتخاب شد در بخش پویا نمایی هم 16 اثر به دبیرخانه جشنواره فرستاده شد که در نهایت 5 اثر پذیرفته شد.
او درباره جوایز جشنواره گفت: جوایز جشنواره نقدی است و سازمان سینمایی قرار شده تا جوایز این دوره از جشنواره را تامین کند ضمن اینکه دو شرکت دیگر هم قرار شده تا از برگزیدگان حمایت کنند.
نجفی درباره بخش عکس افزود: نکته ای که در مورد بخش عکس وجود دارد این است که چون این دوره دومین دوره ای است که بخش عکس به جشنواره اضافه شده است نمایشگاهی از آثار منتخب در عسلویه به نمایش گذاشته خواهد شد و در ادامه جشنواره در تهران عکس ها را به نمایش می گذاریم. ضمن اینکه فیلم های مستند را هم شبکه مستند قرار است پخش کند و خبر دیگر آن که فیلم ها و عکس های منتخب با همکاری جهاد دانشگاهی واحد هنر در دانشگاه های مختلف در طول سال 96 نمایش داده می شوند.

خبرنگار:رضایی/ انتشار:سلیمی

500

کد خبر: 760779

وب گردی

وب گردی