بیماران متابولیک هیچ مشکلی برای تهیه شیر خشک های رژیمی ندارند/ دردفاع از سلامت مردم کوتاه نیامده ایم

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم معرفی برنامه ویژه حمایت از بیماران متابولیک با بیان اینکه سامانه تامین و تحویل غذاهای ویژه و درمانی بیماران متابولیکی در دنیا نظیر ندارد گفت: هیچگاه در دفاع از سلامت مردم کوتاه نیامده ایم.

به گزارش ایسکانیوز ؛ معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم معرفی برنامه ویژه حمایت از بیماران متابولیک با بیان اینکه برنامه امروز تکریم انسان‌هایی است که بنا بر قضا و قدر الهی متاسفانه گرفتار بیماری متابولیکی شده‌اند که خود در ایجاد آن دخالتی نداشته‌اند، اظهار داشت: کاری که در حال حاضر شاهد آن هستیم، گرچه اقدام محدودی است ولی تاثیر بزرگی در زندگی آنان دارد.
دکتر رسول دیناروند افزود: در حال حاضر شاهد افتتاح سامانه‌ای هستیم که به موجب آن برنامه ریزی، تامین و تحویل غذاهای ویژه و درمانی بیماران متابولیکی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نسخه نویسی و ثبت آنها هم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
وی عنوان داشت: پایلوت این کار پیش از این اجرا شده است و صدها محموله دارویی برای بیماران ارسال شده و هزاران نسخه نیز برایشان ثبت گردیده است. در راستای سیاست سازمان مبنی بر معرفی اقدامات سازمان پس از عملیاتی شدن آن، این برنامه هم زمانی رونمایی می شود که اجرای آن آغاز شده است.
دکتر دیناروند اظهار داشت: فراورده‌های مورد نیاز بیماران متابولیکی که اصطلاحا به آنها شیرخشک رژیمی یا متابولیک می‌گویند بسیار گران قیمت هستند که حتی برخی از آنها ممکن است بیش از یک میلیون تومان هزینه داشته باشد که البته با یارانه دولت با قیمت تقریبا رایگان برای بیماران تامین می شود. فقدان این فرآورده‌ها ممکن است موجب تهدید جانی بیماران باشد. بوسیله سامانه حامی، نظارت می‌کنیم تا علاوه بر اینکه فرآورده به درستی به دست بیمار برسد، از چرخه هم خارج نشود.
وی اضافه کرد: این سامانه به نوعی صرفه جویی در هزینه‌هاست، تا کنون نزدیک به 8000 نفر بیمار در آن ثبت شده‌اند و هر بیمار جدید هم به طور مداوم به سامانه اضافه می‌شود. جالب است بدانید که این کار در دنیا بی‌نظیر است و مشابه این اقدام و این نحوه ارائه خدمت به این بیماران برای اولین بار به این شکل انجام می‌گیرد.
رییس سازمان غذا و دارو گفت: توسعه دسترسی بیماران به خدمات و همچنین کاهش هزینه پرداخت از جیب مردم همزمان بوده است با صرفه جویی برای نظام سلامت.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص پاسخ به برخی منتقدین خاطر نشان کرد: ما نه تنها هزینه‌های مردم، بلکه هزینه‌های دولت را هم در حوزه سلامت کاهش دادیم. به طوریکه در حوزه دارو واردات‌ نسبت به دوره مشابه در دولت گذشته حداقل به میزان 500 میلیون دلار کاهش یافته است و این اتفاق برای اولین بار است که رخ داده است، یعنی نزدیک به 2000 میلیارد تومان صرفه جویی از مسیر واردات دارو انجام شده است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین عنوان داشت: به طور همزمان بحران و کمبودهای دارویی هم به حداقل رسیده است. به طوریکه اکنون خبری از کمبود صدها قلم دارو نیست. همچنین در حوزه یارانه دارو نیز صرفه جویی چندصد میلیارد تومانی داشته ایم. یارانه دارو در بودجه سال آخر دولت قبل، با توجه به بحران دارویی که وجود داشت 2440 میلیارد تومان بوده‌است اما در سال آخر دولت یازدهم علی رغم افزایش نرخ ارز، صرفه جویی 15 درصدی را در نیاز به یارانه دارو داشتیم. یعنی ضمن توسعه خدمات دارویی و افزایش رضایت بیماران در این حوزه، 340 میلیارد تومان صرفه جویی در اعتبار یارانه دارو داشته‌ایم.
دکتر دیناروند تامین میزان دسترسی بیماران به دارو را خوب ارزیابی کرد و افزود: میزان دسترسی بیماران به داروتامین شده است به طوریکه اکنون بیماران متابولیک هیچ مشکلی در زمینه دسترسی به شیرخشک‌های رژیمی ندارند. این در حالیست که در گذشته حتی در تامین شیرخشک‌های معمولی هم مشکل داشتیم. در عین حال باید توجه کرد که ما در سال 96 نسبت به سال 95 صرفه جویی 25 درصدی را در هزینه واردات شیرخشک‌های متابولیک تجربه کرده‌ایم.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 760819

وب گردی

وب گردی