درخواست از سازمان مدیریت برای تخصیص اعتبار لازم به هلال‌احمر

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به استفاده از موجودی انبارهای استان‌های درگیر سیل اخیر و حتی استان‌های معین به عنوان پشتیبان در حوادث اخیر، تاکید کرد: بر این اساس ضروری است تا تقویت انبارهای امدادی به عنوان اولویت مورد توجه قرار گیرد. لذا درخواست داریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مساعدت فوری کند تا تخصیص اعتبار لازم هلال‌احمر برای شارژ انبارهای امدادی، به سرعت انجام شود تا در صورت رخداد حادثه احتمالی با مشکل مواجه نشویم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،دکتر سید امیرمحسن ضیائی در جلسه شورای معاونان هلال‌احمر با تاکید بر ضرورت تهیه و تدوین «بسته حاضرین در صحنه حوادث»، تصریح کرد: نیروهای واکنش سریع، امدادگران و نجاتگران آموزش دیده، جوانان و داوطلبان و مردم از جمله حاضران در صحنه حوادث هستند که باید برای نقش آنها در حوادث و مقابله با بحران‌ها بسته‌های عملکردی مختلفی را طراحی و اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر اکنون به نقطه‌ای رسیده است که هماهنگی بسیار خوبی در صف و ستاد آن وجود دارد، گفت: این هماهنگی و همکاری منسجم را به‌خصوص در مواقع بحران شاهد هستیم و اکنون بسیار خوب و حرفه‌ای به‌خصوص در زمانی که نیاز به واکنش سریع است؛ آنچه ستاد می‌خواهد در صف انجام می‌شود.

سطح ورود هلال‌احمر، تخصصی و متناسب با سطح حادثه باشد
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه باید به مرور سطح ورود هلال‌احمر را در حوادث کاملا علمی، تخصصی و متناسب با سطح حادثه در نظر بگیریم، اظهار کرد: بر این اساس ورود هلال‌احمر در سطح حادثه با سطح عملیات متناسب باشد و نیرو و توان هلال‌احمر بدون دخالت در امور سایر بخش‌ها هدر نخواهد رفت. اکنون این سطح بندی در استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد، اما ضروری است تا سطح عملیات‌ها را در حوادث مختلف به‌صورت منطقه‌ای راه‌اندازی و مدیرعملیات به عنوان دبیر منطقه و فرمانده عملیات، مدیرعامل استان تعیین شود و سازمان امداد و نجات، پشتیبان و ستاد جمعیت، ناظر باشد.

نیروهای واکنش سریع، به فوریت و بسیار باکیفیت وارد عمل شدند
ضیائی با تاکید بر اینکه اهمیت و ضرورت وجود و حضور نیروهای واکنش سریع در حوادث اخیر برای هلال‌احمر کاملا آشکار است، خاطرنشان کرد: نقش پررنگ نیروهای واکنش سریع نشان داد که این تیم‌ها، نیروهای بسیار باکیفیتی هستند.در مورد اهمیت و بازخورد مناسب عملکرد تیم‌های واکنش سریع، به عنوان نمونه فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی خطاب به نیروهای واکنش سریع فعال در سیل گفته بود که «مگر کمین کرده‌اید که با این سرعت، همه جا حاضر می‌شوید» و موجب افتخار است که این نیروها؛ یادگار این دوره مدیریتی برای جمعیت بمانند.

ضرورت تامین خودرو و تجهیزات تخصصی نیروهای واکنش سریع
ضیائی با تاکید بر اینکه باید در هر استان خودروی مخصوص تیم‌های واکنش سریع و تجهیزات تخصصی و حرفه‌ای مناسب آنها را تامین کرد درباره ضرورت تهیه و تدوین «بسته حاضرین در صحنه حوادث»، تصریح کرد: نیروهای واکنش سریع، امدادگران و نجاتگران آموزش دیده، جوانان و داوطلبان و مردم از جمله حاضران در صحنه حوادث هستند و از آنجا که جوانان و داوطلبان هم‌اکنون مسئولیت حمایت‌ روانی در حوادث را بر عهده داشته و آموزش‌های امداد و نجات را به صورت حرفه‌ای ندیده‌اند اما حضور آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید در فاز پاسخگویی از توان و پتانسیل آنها به‌خصوص در حادثه بهره برد.
وی همچنین درباره اهمیت ارائه آموزش‌های همگانی به مردم و به‌خصوص رساندن نیروهای هلال‌احمر به بالاترین سطح آمادگی خاطرنشان کرد: مردم باید آموزش‌هایی را ببینند که منجر به تغییر رفتار در آنها شود تا به عنوان نمونه برای ساخت مجدد خانه‌های خود -که در مسیل رودخانه از بین رفته بود- مجددا در همان محل این اقدام را انجام ندهند و به ضروریات پیشگیری دقت کنند.

ضرورت تقویت و پشتیبانی ناوگان امداد هوایی هلال‌احمر
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه امداد هوایی مزیتی مهم برای هلال‌احمرو چشم همه در حوادث به فعالیت این بخش است، گفت: ضروری است تا این ناوگان را با کمک دولت بیش از پیش تقویت و از آن، پشتیبانی کامل کرد البته با توجه به اجرای طرح آمایش سرزمینی اکنون بالگردهای هلال‌احمر در استان‌های مختلف مستقر است اما متعلق به استان خاصی نیست. لذا در صورت نیاز ممکن است برای یک منطقه حادثه‌دیده، همزمان چند بالگرد اعزام شود.

راه‌اندازی آشپزخانه مدیریت بحران به همت تیم‌های توانا در سیل اخیر
در جلسه این هفته شورای معاونین هلال‌احمر همچنین گزارش خدمات هلال‌احمر در سیل استان‌های آذربایجان غربی و شرقی از سوی مدیران عامل جمعیت در این استان‌ها ارائه و حضور تیم های روانی در مناطق سیل زده آذربایجان غربی نقده و ارومیه و راه‌اندازی آشپزخانه مدیریت بحران به همت تیم‌های توانا و توزیع غذای گرم در آذربایجان غربی از جمله خدمات شاخص ارائه شده در این حوادث عنوان شد که مورد تقدیر و تشکر رئیس جمعیت هلال‌احمر قرار گرفت.
ضیائی در این زمینه با تشکر از مدیران عامل استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، بابت حضور و فعالیت‌های بی شائبه خود و نیروهای امدادی استان که با همدلی و هماهنگی بسیار خوب؛ خدمات امدادی شایان تقدیری را به هموطنان ارائه کردند، اظهار کرد: در این زمینه باید از تلاش‌های بی‌وقفه رئیس سازمان امداد و نجات و همکاران وی در سازمان امداد تقدیر و تشکر کرد.
وی گفت: حادثه سیل اخیر در آذربایجان شرقی از نظر سطح عملیات در استان خیلی وسیع نبود اما سطح عملیات در آذربایجان غربی بالاتر و ۷۰ روستای این استان درگیر این حادثه بودند البته تلفات تاثربرانگیز در آذربایجان شرقی موضوع دیگری است که در جای خود باید بررسی و تحلیل شود.

تقدیر از لایروبی دریاچه ارومیه و کاهش تبعات سیل اخیر
رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: در جلسه با رئیس‌جمهوری بر این مهم اذعان کردم که اگر لایروبی دریاچه ارومیه انجام نمی‌شد، تلفات حادثه سیل بسیار بیشتر بود و این اقدام جای تشکر دارد.
به گفته وی گفته‌های مردم پس از حادثه سیل اخیر در آذربایجان بر این مساله تاکید دارد که هلال‌احمر قبل از حادثه در منطقه حضور داشته و همچنان هم در مناطق سیل زده آذربایجان شرقی در کنار مردم و در حال خدمت‌رسانی به آنها است؛ البته در این زمینه نباید صرفا به گزارش‌های مثبت و تقدیر و تشکرها بسنده کرد؛ بلکه باید ضعف‌ها را هم دید و به سرعت و با هماهنگی سازمان امداد و نجات برای رفع آنها وارد عمل شد.
به گفته وی؛ وظیفه هلال احمر در حوادث، امداد و نجات و اسکان اضطراری است، اما اکنون موضوع تغذیه اضطراری، حمایت روانی، تامین سرویس‌های بهداشتی که نمونه آن را در آذربایجان شرقی شاهد بودیم؛ از سوی هلال‌احمر انجام می‌شود.

آماده‌باش سریع هلال‌احمر به دنبال هشدارهای سازمان هواشناسی
ضیائی به هشدارهای روز چهارشنبه سازمان هواشناسی در زمینه وقوع سیل در برخی استان‌های کشور اشاره و اظهار کرد: هلال‌احمر به دنبال این هشدارها، از ۴۸ ساعت قبل به حالت آماده‌باش کامل اعلام کرد و از ستاد تا صف آماده خدمت شدند و در تمام استان‌های در معرض خطر، اقلام امدادی و نیروهای واکنش سریع و امدادگران و نجاتگران آماده ارسال و اعزام بودند.

تاکید رئیس‌جمهوری بر بهبود تعداد بالگردها، امکانات و تجهیزات انبارهای امدادی هلال‌احمر
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر،رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در سفر به آذربایجان شرقی گفت: رئیس‌جمهور در نشست ویژه ستاد بحران آذربایجان شرقی تاکید کرد که جا دارد تا از حضور به موقع و سریع هلال‌احمر و نیروهای امدادی در حادثه سیل آذربایجان تقدیر کرد بر این مهم اذعان داشت که امروز شرایط هلال‌احمر از نظر امکانات هوایی بسیار بهتر از قبل است و از نظر تعداد بالگردها، امکانات، تجهیزات و انبارهای امدادی بهتر نیز خواهد شد.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 760892

وب گردی

وب گردی