علی نصیریان در مراسم نکوداشت علی معلم؛ شهاب حسینی ثمره نسل امثال من است

آیین نکوداشت علی معلم، عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، آیین نکوداشت علی معلم عصر امروز، یکشنبه سوم اردیبهشت ماه همزمان با چهلمین روز درگذشت این منتقد و تهیه کننده سینما برگزار شد.

در ابتدای مراسم سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: قصد نداشتم امروز سخنرانی کنم زیرا گاهی سکوت مفاهیم بیشتری و عمیق‌تری، دارد.

او ادامه داد: سرنوشت محتوم همه ما این است که روزی به دیار باقی می رویم زیرا وعده الهی حق است. اهل هنر صاحبدل هستند و اگر کسی هنرمند نیست صاحبدل هم نیست امروز جامعه بزرگ سینمای ایران عزادار است و من هم خودم را در غم شما شریک می‌دانم.

او افزود: علی معلم در سرزمین ما باقی خواهد ماند همانطور که حافظ و سعدی باقی ماندند و دعا می‌کنم همانند او ما نیز از بد اندیشی دور باشیم.

علی نصیریان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون پس از صالحی امیری با سخنانی به تقدیر از عملکرد علی معلم پرداخت، او گفت: متاسفانه دست آوردهای سینمای ایران آنگونه که باید موردحمایت قرار نمی گیرند، در زمانه‌ای که حضور آدمهای مستقل در عرصه هنر بسیار کم است،درگذشت علی معلم یک ضایعه بزرگ است.

او افزود: برای فرهنگ و هنر در این کشور همیشه حامیانی وجود داشته است اما مردم بیشترین سهم را داشته اند، علی معلم هم از مردم بود و با کلامش، نشریه‌اش و جشن بزرگی که برگزار می‌کرد خدمات شایسته‌ای انجام داد.

بازیگر مجموعه " شهرزاد" درباره نوع حمایتی که هنر به آن نیازمند است، گفت: فرهنگ، هنر و ادب کشور نیاز به حمایت معنوی جدی دارد اما متاسفانه نه تنها این حمایت به‌صورت کامل وجود ندارد بلکه در برخی موارد اهانت هم می‌شود.

نصیریان ادامه داد: سینمای ایران قبل از انقلاب توسط افرادی همچون کیمیایی، مهرجویی، گلستان و با حضور مردم ساخته شد و بعد از انقلاب هم رشد کرد و مردم از آن حمایت کردند.

اوافزود: پس از انقلاب، دست آوردهای سینمای ایران آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت و حتی در مواردی نادیده گرفته شد در حالی که این دستاوردها بسیار مهم است.

او با اشاره به دستاوردهای سینمای ایران در اسکار، گفت: به اصغر فرهادی و شهاب حسینی افتخار می‌کنم زیرا شهاب حسینی ثمره نسل من و امثال من است که بیش از 7 دهه در سینما و تئاتر فعالیت کردیم، شهاب حسینی، ثمره نسلی است که قبل از انقلاب در خرابه‌ها و با امکانات بسیار کم تئاتر تمرین می‌کردند و او جایگاه ایران را بالا برده است.

داریوش ارجمند، بازیگر تلویزیون و سینما درباره علی معلم، گفت: علی معلم یک مجاهد سینما بود و ما این روزها برای از دست دادن یک مجاهد داغدار هستیم.

او ادامه داد: معلم برای سینما زحمت بسیار کشید و شاهد بودم بعد از جشن حافظ کج اندیشان چه بلایی سر او جشن حافظ آوردند در حالی که علی معلم می‌توانست به راحتی این جشن را رها کند و به دنبال کسب منفعت مالی برای خود باشد.

ارجمند اظهار کرد: در زمانه‌ای هستیم که آدمها بر اساس مارک اتوموبیل و حساب بانکی تکریم می‌شوند و همین مسئله باعث شده تا فرم گرا شده و از محتوا تهی شویم.

او افزود: تاریخ و فرهنگ ما محتوا گرااست و علی معلم هم در سینما به شدت دنبال محتوای غنی بود.

ارجمند هم با یادی از فرهادی و شهاب حسینی، گفت: : اصغر فرهادی و شهاب حسینی نام ما و فرهنگ ما و کشور مارا بالا بردند و من به آنها افتخار می‌کنم.

امید معلم فرزند علی معلم پس از صحبت های داریوش ارجمند درباره علی معلم، گفت: هرچه زمان می‌گذرد جای خالی علی معلم پررنگتر می‌شود علی معلم همیشه به گردهمایی سینماگران و در کنار هم بودن آنها اهمیت می‌داد.

او افزود: امروز ما به یاد او گرد هم آمده ایم تا یکی از رسوم اخلاقی علی معلم را پاس بداریم هر چند ما نمی‌توانیم مانند او اجرا کنیم و حافظ بخوانیم.

شهاب حسینی نیز در سخنانی در مراسم نکوداشت علیم معلم بر روی صحنه حاضر شد و گفت: دنیای غریبی است. یار این بار علی معلم را خواست.

او در ادامه در واکنش به حمایت‌های علی نصیریان و داریوش ارجمند به موفقیت‌هایش در عرصه هنر و عرصه جهادی اظهار کرد: هر آنچه بوده است چیزی جز وظیفه نبوده است چه تشویق و چه تخریب. خوشحالم برای سرزمینی که در آن رشد کرده‌ام، بالیده‌ام و نقشی ایفا کرده‌ام.

شهاب حسینی همچنین اظهار کرد: خیلی سخت است در چنین روزی صدای دلنشین علی معلم نباشد. البته چندان افتخار نصیبم نشد که همکاری با او داشته‌ باشم و یادگاری من از او به دو تندیس جشنواره حافظ برمی‌گردد که با افتخار از او گرفتم و در کتابخانه‌ام .همچنین افتخار این را داشتم در جلسه شورای صنفی تهیه کنندگان از نزدیک شاهد دلسوزی و دغدغه‌هایی که در عرصه سینما داشت، باشم. علی معلم بسیار مهربان و دلسوز و خوشتیپ بود. او یکی از جذابترین مردانی بود که می‌شناختم.

این بازیگر سپس اظهار کرد: علی معلم برای تمام نسل بعد از خود معلم بود و دغدغه آگاهی بخشی داشت، مجله دنیای تصویر راهگشای زیادی برای ما و نسل‌های ما بود و این مجله در ایجاد آگاهی سینمای روز دنیا و مقایسه آن با فضای سینمای خودمان بسیار موثر بود. علی معلم قطعا برای نسل بعد خود یک الگوی مناسب است. به روح بزرگ او درود می‌فرستم و از صمیم قلب وصالش را به معشوق تبریک می‌گویم.

منوچهر شاهسواری،‌ مدیر عامل خانه سینما نیز در این مراسم حضور داشت و در سخنانی گفت: سخن گفتن از علی معلم در این مراسم برای من که جز دوستان و دوستدارانش بودم بسیار سخت است. برای من این لحظه لحظه ویژه‌ای است. به نظر می‌آید که بزرگترین توانی که علی معلم داشت توان جان دادن بود. او تا هر اندازه که زندگی کرد با لذت زندگی کرد و کسی به یاد نمی‌آورد که علی معلم را خسته دیده باشد. علی معلم گاهی اوقات دلگیری‌هایی داشت اما همیشه پرهیجان و پرانرژی بود،. او از زیستن لذت برد،‌ لذت رساند و در این شب هم دوباره به ما لذت داد. روحش شاد.

علیرضا رئیسیان، کارگردان سینما نیز در این مراسم سخنرانی کرد. او گفت: متاسفانه شرایط امروز جهان خیلی خوشایند طبع ما نیست. جهانی که اخلاق ماکیاولیستی تمام رهبران و سردمداران جهان را دربرگرفته است منتها نقطه امید احساسی است که از هنرمندان اصیل دیده می‌شود و علی معلم یک هنرمند با اصالت بود و این اصالت داشتن کاملاً‌ در او دیده می‌شد.

وی ادامه داد:‌ ما می‌توانیم اختلاف سلیقه،‌ اختلاف نظر و اختلاف عقیده داشته باشیم ولی نباید عین آنهایی که می‌خواهند جهان را به بیراهه بکشند باشیم. علی معلم خیلی در چشم بود و همین حسادت بر انگیز بود. هر جا که احساس می‌کرد می‌تواند در زمینه پیوند هنر به سینما حرفی برای گفتن داشته باشد برای ارتقای فرهنگ سینما دریغ نمی‌کرد. علی معلم حرفهای زیادی برای گفتن داشت.

علی نصیریان، شهاب حسینی، فریدون جیرانی، داریوش ارجمند، سعید راد،حسن فتحی، مجید مظفری، رضا میر کریمی، محمدرضا اصلانی، حبیب ایل بیگی، حجت الله ایوبی ، محمد حیدری، پوران درخشنده، مسعود جعفری جوزانی، نیوشا ضیغمی، ، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار، شیلا خداداد، لاله اسکندری، کمند امیر سلیمانی، پژمان جمشیدی، همایون اسعدیان، الهام حمیدی، علیرضا تابش، همایون ارشادی، فرشته طائرپور، مهدی سلطانی، عبدلله اسکندری، بهروز افخمی، احمد مسجد جامعی، احسان کرمی، گلاره عباسی، مرجان شیرمحمدی، کورش تهامی، اکرم محمدی و رضایزدانی از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم نکوداشت خضور داشتند.

علی معلم تهیه‌کننده، مدیرمسوول و صاحب امتیاز مجله «دنیای تصویر» 23 اسفند ماه سال 95 بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

501501

کد خبر: 760938

وب گردی

وب گردی