بزرگداشت آذرتاش آذرنوش برگزار شد/موسوی بجنوردی:هر مقاله ایشان یک برگ سند افتخار است

دهمین دوره عصر کتاب، ویژه گرامیداشت آذرتاش آذرنوش عصر امروز یکشنبه سوم اردیبهشت ماه در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب در ابتدا گفت: بسیار خرسندم دومین ماه از سال 96 افتخار میزبانی شما را دارم و چه افتخاری بالاتر از اینکه به جهت بزرگداشت از زحمات فراوان دکتر آذرتاش آذرنوش اولین فردی که در ایران موفق به کسب دکتری ادبیات عرب شد و اولین مدیر گروه این رشته در دانشگاه تهران بود، در کنار شما عزیزان باشم.

وی افزود: این جلسه به مناسبت پاسداشت خدمات استاد آذرنوش است تا ذره ای ناچیز از همت بلندشان را پاسخ داده باشیم. در طی این سالها در حوزه ادبیات عرب و زبان فارسی در هر دو بخش بر گردن ما حق بزرگی دارند و آثاری را منتشر کردند که امروز نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای عرب به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرد.

جلیسه اظهار کرد: شاخصه اصلی کارهای استاد آذرنوش فرامرزی بودن آثار وی است واز آثار وی فقط در ایران مورد توجه نیست و بسیاری از ادبا زبان فارسی و ادبیات عرب از آثار وی استفاده می کنند.

در ادامه محمد دهقان، پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی درباره یکی از آثار استاد آذرنوش با نام "چالش میان فارسی و عربی است" سخنانی را ایراد و اظهار کرد: در این کتاب به یکی از مسائل بسیار مهم در تاریخ عمومی ایران بعد از اسلام اشاره شده و دلایل پابرجایی زبان فارسی در برابر زبان عربی می پردازد و نتیجه ای که در فصول این کتاب استاد اذرنوش به آن می رسد این است که همین مردم عادی و عامی ایران بودند که زبان فارسی را حفظ کردند نه حکوت ها و قدرت ها تنها به دنبال حفظ قدرت خود بودند و در اغلب دوره های سلاطین، زبان عربی در دربارها در اوج قرار داشت و زبان فارسی در حالتی از ضعف بود.

زنده ماندن زبان فارسی وامدار تنوع فرهنگی ایران است

این پژوهشگر در ادامه به جایگاه فرهنگ و اقوام متعدد در حیات زبان فارسی از گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: ایران جایگاه اقوام و فرهنگ های متعدد است و تعدد زبانی و قومی باعث حیات و موجودیت ایران شده و اقوام ایرانی نیز همه قوم فارس خاصه هستند و با خواندن این کتاب پی می بریم که این تنوع و تکثر در سراسر تاریخ ایران وجود داشته و زنده ماندن زبان فارسی وامدار همت و توانایی و تکثر و تنوع فرهنگی ایران است.

تاثیر نثر فاخر استاد آذرنوش در موفقیت مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

در ادامه مراسم سید کاظم موسوی بجنوردی رئیس دایره المعارف بزرگ اسلامی گفت: تقریبا چندین دهه در کنار دکتر آذرنوش هستم و امروز کارنامه علمی بزرگ و افتخارآفرین وی را نگاه می کنم می بینم که در طی 31 سال که وی در دایره المعارف بزرگ اسلامی به صورت فعال حضور دارد و در این مدت 31 سال ، 173 مقاله ارزشمند که هر یک سند افتخاری در تاریخ ادبیات ایران است.

وی افزود: محققان امروز ما که کم وبیش با زبان عربی آشنا هستند ارزش فردی چون او را درک می کنند و دانشجویان زیادی با راهنمایی های وی تربیت شده اند.

موسوی بجنوری اظهار کرد: دکتر آذرنوش تعداد 551 مقاله را ویرایش کرده و در نثر فاخری که وی به کار می برد به قدری آموزنده و افتخار آفرین بوده که نقش بسیار خوبی در موفقیت مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی تاکنون داشته است.

دکتر آذرنوش خلا بسیار بزرگ زبان و ادبیات عرب را پر کرد

در ادامه دکتر عنایت الله فاطمی نژاد اظهار کرد: حدود 28 سال در خدمت استاد بودم اگرچه دانشجوی وی در دانشگاه نبودم ولی بیش از هر استادی به گردن من حق دارد و در دایره المعارف بزرگ اسلامی در مقطعی معاون وی بودم و شیرینی همنشینی با بزرگان و دانشمندان را در کنار ایشان چشیدم.

وی افزود: در مورد جایگاه وی در ایران بدون اغراق باید بگویم وی فرد بی بدیلی است و هیچ کس نمی تواند جای او را پر کند و با کسی نیز قابل مقایسه نیست.

فاطمی نژاد تصریح کرد: وی بیش از 300 مقاله علاوه بر 173 مقاله در دایره المعارف بزرگ اسلامی در نشریات مختلف تالیف کرده و یک خلا بسیار بزگری را در زبان و ادبیات عرب پر کرد و آثار وی به منزله یک رودخانه است و بقیه آثار نویسندگان در این رده، شاخه هایی از این رودخانه هستند و آثار وی به عنوان یک ماخذ و مرجع مورد استفاده قرار می گیرد و کتاب و یا مقاله ای در مورد زبان و ادبیات عرب نوشته نمی شود مگر اینکه استاد از مراجع عمده این رساله ها نباشد.

دکتر آذرتاش آذرنوش در پایان این مراسم از دوستان برگزار کننده تشکر کرد و گفت: این چنین مراسم نشاط و شادمانی و اندکی امید را در دل من زنده کرد. زیرا بار 80 سال را بر دوش کشیدن کار آسانی نیست و چون پا به سن 80 سالگی گذاشته ام به تجربه می گویم در این سن و سال انسان با بیماری هایی که به جان انسان می افتد باعث نوعی غم زدگی و گاهی ناامیدی می شود و این مجالس و سخنان استادان بخصوص جناب بجنوردی می تواند برای زندگی یک پژوهشگر 80 ساله، جلوه گری کند.

در انتهای این مراسم با حضور موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، اصغر دادبه و مجید غلامی جلسه مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اهدای تندیس، لوح یاد بود و سکه طلا از آذرتاش آذرنوش استاد زبان و ادبیات عرب تقدیر کردند.

خبرنگار: بخشی پور/انتشار سلیمی

502500

کد خبر: 760944

وب گردی

وب گردی