نجفی خوشرودی: ایران مکمل بسیار خوبی برای توسعه اقتصادی کشورهای آسیای میانه است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس  با اشاره به همکاری ایران با کشورهای آسیای میانه گفت: ایران به واسطه ی موقعیت ژئوپلیتیکی مکمل بسیار خوبی برای توسعه ی اقتصادی کشورهای منطقه است.

علی نجفی خوشرودی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز به اهمیت تقویت روابط خارجی ایران در حوزه آسیای میانه اشاره کرد و گفت: کشورهای همسایه جایگاه مهمی در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران دارند چرا که اهمیت این جایگاه به واسطه این است که تحولات در این مناطق در حوزه همسایگان تاثیرات مستقیمی در منافع وامنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دارند و به این منظور است که برقراری مناسبات با همسایگان شمالی یکی از اصول مهم برای سیاست خارجی کشور ما به شمار می رود.


وی خاطر نشان کرد: پس از فرو پاشی شوروی وتشکیل جمهوری های جدید در واقع جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال این کشورها را به رسمیت شناخت ونسبت به گشایش سفارت وبرقراری روابط سیاسی واقتصادی با این جمهوری ها اقدام کرد.


وی در ادامه افزود: ایران به واسطه ی موقعیت ممتاز ژئوپولیتیکی وداشتن توانمندی های قابل توجه اقتصادی از جمله انرژی ،صنعت ومعدن وهمچنین تجارت میتواند یک مکمل بسیار خوبی برای توسعه ی اقتصادی این کشورها و جمهوری اسلامی ایران در حوزه همسایگان شمالی باشد.


نماینده مردم بابل در خانه ملت بیان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور تاثیر گذار منطقه توانسته نقش بسزای در حوزه بین الملل داشته باشد بیان داشت: ایران در طول 25 سال بعد ازاستقلال کشورهای اسیای مرکزی وقفقاز نقش موثری در رفع مشکلات اقتصادی این کشورها وکمک به تحکیم استقلال و ثبات وامنیت در این منطقه داشته است.


خوشرودی در ادامه با بیان اینکه ایران پروژه های زیر بنایی مهمی را درحوزه همسایگان شمالی اجرا کرده است گفت: ما در زمینه احداث راه وبرقراری ارتباطات ، پروژه های نیروگاه برق آبی ،سد وشبکه برق توانستیم درکشورهای مختلف همچون ارمنستان،جمهوری آذربایجان ،تاجیکستان ،قزاقستان ،بلاروس ،ترکمنستان وبقیه کشورها کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده ایم که این فعالیت ها نقش بسیار موثری درغلبه ی این کشور ها به مشکلات اقتصادی ناشی از فروپاشی شوروی داشته است و در این فعالیت ها موجب شده تا این کشورها بتوانند هویت های جدید خود را در قالب نقش سیاسی خود مستقل ایفا کند .


وی افزود: خوشبختانه ما روابط خوبی با همسایگان شمالی داریم و ارتباطات سیاسی ورفت و آمدهای مقامات میان کشورهای منطقه موجب شده تا همکاری اقتصادی ایران روند روبه رشدی داشته باشد .


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ی این همکاری ها به مراتب بیشتر است اما نسبت به این پتانسیل ها بی توجهی می شود تصریح کرد: بخشی از دلایل عدم این ظرفیتها به خاطر شناخت ناکامل بعضا مسئولین دو طرف وهمچنین بخش های خصوصی، فعالان اقتصادی ،تجار وتولید کنندگان ودست اندر کاران اقتصادی دوطرف هست اما باید بابرگزاری همایش های تجاری واعزام تیم های تجاری وانعقاد قراردادهای اقتصادی بتوان این ظرفیت ها بالقوه را بالفعل کرد.


نجفی خوشرودی در ادامه به همکاری های سیاسی منطقه اشاره کرد و گفت: درحوزه ی همکاری های سیاسی منطقه ای نیز ایران واین کشورها دربرخی از سازمان های منطقه ای عضویت دارند از جمله سازمان همکاری اقتصادی اکو،سازمان همکاری شانگ های و سازمان همکاری های اسلامی ، که این امر نیز به عنوان یک ظرفیتی باالقوه میتواند برای توسعه مناسبات ایران با این کشورها مورد استفاده قرار گیرد.


وی در پایان به مشکلات جدی این منطقه در بحث تروریسم وافراط گرایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این منطقه آسیای میانه به لحاظ موقعیت جغرافیایی در کانون آسیب های متعددی قرار دارد که موضوع قاچاق مواد مخدر،تروریسم و افراطی گری از جمله این آسیب ها به شمار می آید.


نماینده مردم بابل در خانه ملت در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران تجربیاتی خوبی در مبارزه با این موضوعات دارد ونقش موثری برای مقابله با این پدیده های خطرناک در سطح این منطقه ایفا کرده است ضمن اینکه این تجربیات یکی ازعرصه های خوبی است که ایران باحوزه همسایگان شمالی می تواند همکاری داشته باشد و همکاری هایی نیز در این حوزه ها دردستور کار دارد.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 760973

وب گردی

وب گردی